شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

بازیافت در رستوران

نظافت و ایمنی / ۰۴, دی ۱۳۹۷
بازیافت در رستوران
گفته می‌شود به صورت تخمینی یک رستوران با ارائه خدمات کامل می‌تواند در حدود ۹۰۰ کیلوگرم زباله در طول یک هفته تولید کند. بر اساس این واقعیت هشدار دهنده، دیگر زمان آن فرا رسیده که یک واحد مدیریت بازیافت زباله در رستوران‌تان در نظر بگیرید. اگر چه ممکن هست فکر کنید که ایجاد یک رستوران حامی محیط زیست بسیار زمان‌بر و پرخرج باشد، اما بسیار متعجب خواهید شد وقتی بدانید این کار چقدر ساده و کم‌هزینه است. در زیر ایده‌هایی را برای راهنمایی شما جهت همسو شدن رستوران‌تان با محیط زیست بیان می‌کنیم.

چه چیزهایی را می‌توان در رستوران بازیافت کرد؟

قبل از عملیات اجرایی بازیافت در رستوران، نیازمند این هستید تا بدانید چه موادی در رستوران شما قابلیت بازیافت خواهند داشت و اینکه چگونه این مواد از هم جدا می‌‌شوند. سپس می‌بایست این مطلب را با تمامی کارکنان آشپزخانه در میان بگذارید و آن‌ها را نسبت به چگونگی تفکیک مواد قابل بازیافت آگاه سازید. همچنین اهمیت شستشوی ظروف قابل بازیافت استفاده شده قبل از درون سطل زباله انداختن را حتما یادآور شوید، زیرا هر ذره‌ای از غذا که بر روی ظروف قابل بازیافت باقی بماند باعث آلوده شدن و از بین رفتن تمام ظروف قابل بازیافت در آن سطل خواهد شد. بنابراین بهترین راه، پاک کردن باقی مانده غذا از روی آن‌ها قبل از جمع‌آوری آن‌هاست.

بهترین مواد قابل بازیافت از جنس آلومینیوم، استیل، کاغذ و مقوا هستند. محصولات پلاستیکی مثل بطری‌ها نیز قابل بازیافت هستند ولی کیسه‌های پلاستیکی و پلی استایروفوم اغلب توسط مراکز بازیافت جمع آوری نمی‌شوند زیرا امکان تبدیل آن‌ها به مواد جدید بسیار مشکل است. اگر جمع‌آوری‌کننده بازیافت در منطقه شما حاضر به جمع‌آوری این مواد نشد، باید به دنبال مراکزی که حاضر به خرید این مواد هستند، بگردید. چنانچه اقلام ساخته شده از شیشه قابل بازیافت باشند، بسیار مهم است چک کنید که لازم به جدا سازی آن‌ها بر طبق رنگشان هست یا خیر.

چگونه باید زباله‌های غذا را بازیافت کرد؟

زباله‌های رستورانی قابل تقسیم به دو گروه هستند:

  • زباله‌های قبل از مصرف شامل موادی می‌شوند که قبل از سرو غذا بیرون ریخته می‌شود مانند مواد فاسد شده که استفاده نشده‌اند یا موادی که در حین آماده سازی دور ریخته می‌شوند و یا کیسه‌های موادی که خریداری شده‌اند.
  • زباله‌ّای بعد از مصرف شامل ته‌مانده‌های غذا بعد از سرو هستند. اما قبل از اقدام برای بازیافت هرگونه مواد، ابتدا باید نوع و مقدار زباله که دور ریخته می‌شوند را مشخص کرد.

اگر چه زباله‌های غذایی در وهله اول به نظر نمی‌رسند که به محیط زیست آسیب برسانند ولی در واقع سبزیجات و میوه‌های فاسد شدنی قادر به تولید گاز متان هستند که این گاز یکی از بزرگترین گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند. قابل ذکر است که ۴۰ درصد غذاها در آمریکا اصلا خورده نمی‌شود. به جای آن که اجازه دهید رستورانتان انباشته از زباله شود، حتما یکی از راه‌های بازیافت را امتحان کنید.

۱- بازیافت زباله‌های غذایی قبل از مصرف

  • از سفارش محصولات بیش از نیاز خودداری کنید 

اگر تامین‌کننده مواد اولیه‌تان به شما پیشنهادی در قبال خرید مواد اولیه بیشتر در ازای قیمت کمتر داد، خرید نکنید مگر اینکه واقعا رستوران‌تان به آن میزان مواد اولیه نیاز داشته باشد. این یکی از راه‌های جلوگیری از ضایع کردن مواد قبل از استفاده است.

  • انبار کردن موادی که دیرتر فاسد می‌شوند

محصولاتی را سفارش دهید که دارای تاریخ انقضای بیشتر همراه با کیفیت بالاتر هستند و نیاز به بسته‌بندی کمتر دارند و همچنین پس ماند کمتری خواهند داشت.

  • استفاده از برچسب تاریخ بر روی محصولات

بر روی مواد خریداری شده یا آماده شده یک برچسب بزنید تا زمان تاریخ انقضای آن بر رویش نوشته شده باشد، همچنین موادی که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک است را نزدیکتر به جلوی درب یخچال قرار دهید تا زودتر استفاده شوند.

  • استفاده از تمام قسمت‌های محصولات

ساقه‌های میوه‌ها و سبزیجات در اغلب موارد استفاده نمی‌شوند، به جای دور انداختن این مواد می‌توان از آن‌ها به عنوان چاشنی در سوپ و سس‌ها یا دورچین غذاها استفاده کرد. بسیاری از قسمت‌های بدن حیوانات نیز دور ریخته می‌شوند در صورتی که می‌توان از آن‌ها در درست کردن غذاهای مختلف و پنیرها استفاده کرد.

  • بهترین دلیل برای بخشیدن غذا

اگر هنوز غذا اضافه آورده‌اید می‌توانید آن را به مراکز رسیدگی به بی‌پناهان و فقرا ببخشید.

۲- بازیافت زباله‌های غذایی بعد از مصرف

  • پیشنهاد به مشتریان رستوران جهت استفاده از ظروف بیرون‌بر بعد از صرف غذا

آیا می‌دانستید که در حدود ۱۷ درصد از غذای سفارش داده شده توسط هر فرد در نهایت خورده نمی‌شود؟ به جای دور انداختن غذا در سطل آشغال به مشتری خود یک جعبه جهت بردن باقی مانده غذایش بدهید، بنابراین آن‌ها می‌توانند غذای خوشمزه شما را بعد از رسیدن به خانه در حالیکه احساس سیری کمتری می‌کنند بخورند. اطمینان حاصل کنید که جعبه‌های شما دارای ابعاد مناسبی باشند که شما بتوانید میزان زباله خود را کاهش دهید.

  • تولید کود

یکی از روش‌های خلاقانه بازیافت، تبدیل مواد ارگانیک مانند پوست تخم مرغ و استخوان حیوانات به خاک حاصلخیز است، برای شروع نیاز به سطل‌هایی دارید که امکان هوادهی داشته باشند و مکانی که خاک جدید بتواند از تغییرات آب و هوایی در امان باشد. اگر فضای کافی برای این کار را ندارید با مدیریت بازیافت خود صحبت کنید که به دنبال یک مرکز خدمات رسانی در این زمینه باشد.

سایر اقدامات سازگار با محیط زیست

همان طور که در بالا ذکر شد بازیافت استایروفوم‌ها بسیار مشکل است. حتی با گذر ۵۰۰ سال، این فنجان‌ها و جعبه‌های استایفروم قابل بازیافت نیستند و بر روی زمین باقی می‌مانند زیرا قابل تقسیم شدن به مواد ریزتر به‌وسیله نور که عنصری حیاتی در پروسه تجزیه است، نمی‌باشند. اگرچه تعداد بسیار زیادی از ظروف قابل بازیافت هستند که کاملا سازگار با محیط زیست می‌باشند مانند محصولات تجزیه پذیر. در زمانیکه این محصولات تجزیه پذیر یک گزینه مناسب نسبت به دیگر ظروف هستند، کم کم استفاده از ظروف پلاستیکی و ملامین را کنار بگذارید. فراموش نکنید که مشتریان رستوران خود را نیز با قراردادن سطل آشغال‌های جدا، برای تفکیک زباله در محل قرار گیری زباله‌های خود، درگیر این برنامه بازیافت کنید.

شما چه بخواهید که تمام این راه‌ها یا یکی از آن‌ها را برای بازیافت زباله‌های آشپزخانه رستوران‌تان انتخاب کنید به هرحال قدم در راه ایجاد یک محیط زیست پاک‌تر برداشته‌اید، پس همیشه این سه نکته را به یاد داشته باشید: صرفه‌جویی، استفاده مجدد و بازیافت.

 

مترجم: شادان حسین خانی