شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

هر آنچه که درباره ظروف ملامین باید بدانیم

دانستنی های رستوران / ۱۲, دی ۱۳۹۷
هر آنچه که درباره ظروف ملامین باید بدانیم
حتی اگر هرگز درباره ملامین نشنیده باشید به احتمال زیاد در یک بشقاب ملامین غذا خورده‌اید. از آنجا که این مواد منحصر به فرد سبک‌تر و بادوام‌تر از چینی هستند، بسیاری از سالن‌های غذا خوری برای پذیرایی، به ظروف ملامین رو آورده‌اند تا دائماً مجبور به جایگزین کردن ظروف جدید به جای ظروف شکسته نباشند. از دیگر مزایای این ظروف آن است که حمل سینی‌های بزرگ که تعداد زیادی بشقاب غذا خوری درون آن‌ها است را برای کارکنان آسان‌تر می کند.

اما ظروف ملامین فقط شامل بشقاب و فنجان نیستند. انواع کاسه، سس خوری، سینی و یا حتی چاپستیک از جنس ملامین نیز وجود دارد. ظروف ملامین همچنین می‌تواند در طیف گسترده‌ای از رنگ­‌ها و سبک‌­ها ساخته شود که این ویژگی باعث شده این محصول استفاده زیادی داشته باشد.

داشتن اطلاعاتی در مورد ملامین می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در این مقاله به چگونگی استفاده از ملامین‌­ها، نگهداری این ظروف و این که چه چیزی این ظروف را تا این حد منحصر به فرد کرده است می‌­پردازیم.

ملامین پلاستیک فشرده شده است. این ماده یک ترکیب صنعتی آلی است که طی ترکیب رزین ملامین با مواد تقویت شده، ایجاد می‌شود. این بدان معناست که برای استفاده روزمره و حجم مصرفی بالا مناسب است.

 

 

آیا ظروف ملامین برای سلامتی مضر هستند؟

در بسیاری از گزارش‌ها در مورد خطراتی که  ظروف ملامین می‌­تواند برای سلامتی داشته باشد، سوال شده است. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از نتیجه ارزیابی ایمنی و ریسک استفاده از ملامین این طور گزارش می‌­دهد که این نوع مواد پلاستیکی خطری برای سلامتی به وجود نمی‌­آورند. طی مطالعات در این زمینه این گونه نتیجه گیری شده است که مواد شیمیایی در ملامین به مواد غذایی منتقل نمی‌شود تا زمانی که مواد غذایی درون آن را تا ۱۶۰ درجه فارنهایت یا بالاتر گرم نکرده باشید.

برخی از محصولات ملامینی حاوی میزان مجازی از BPA است، که این مقدار مضر نیست، با این حال بسیاری از برندها، ظروف ملامین فاقد BPA تولید می‌کنند. به علاوه بسیاری از تولیدات ملامینی مورد استفاده در آشپزخانه تاییدیه NSF (بنیاد ملی علوم آمریکا) را نیز دارند.

 

آیا ظروف ملامین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند؟

برخلاف ظروف چینی، ملامین­‌ها ۱۰۰٪ قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. در واقع، بسیاری از انواع سرویس­‌های ملامین توان تحمل دمایی بیش از دمای توصیه شده برای آب شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی را دارند. با وجود قابلیت حفظ گرما در ملامین‌­ها، آن‌­ها زودتر از بقیه ظروف خشک می‌­شوند.

 

آیا ظروف ملامین قابل استفاده در ماکرویو هستند؟

همانطور که ذکر شد ملامین­ توان تحمل دمای بالا را دارد، اما زمانی که مواد غذایی درون آن است، نباید گرم شود. به همین سبب استفاده از ملامین برای گرم کردن مواد غذایی در ماکرویو توصیه نمی‌­شود.

 

+ مشاهده محصولات بیشتر این دسته

آیا ظروف ملامین شکستنی هستند؟

کمتر اتفاق می‌افتد که ظروف ملامین بشکنند اما امکان لب پر شدن این ظروف وجود دارد. یکی از محاسن ظروف ملامین این است که ریز و خرد نمی‌­شوند و به طور کلی نسبت به تمام ظروف دیگری که از گذشته نیز مورد استفاد قرار می­‌گرفتند، با دوام‌تر هستند.

با توجه به مقاوم بودن، این جنس بسیار کمتر از ظروف دیگر از جمله چینی نیاز به جایگزینی دارند و در نتیجه در دراز مدت بسیار به‌صرفه هستند. به طور مثال ملامین‌­ها سالانه ۱۰ تا۲۰ درصد نیاز به جایگزینی دارند، این در حالی است که ظروف چینی ۵۰ تا ۱۵۰ درصد نیاز به جایگزینی دارند. به علاوه خط و خش چنگال و چاقو در ظروف ملامین باقی نمی‌ماند.

ملامین نوعی عایق به حساب می­‌آید. به این معنی که دمای خود را در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک به مدت طولانی‌­تری حفظ می­‌کند و دیرتر تغییر دما می‌­دهد. بنابراین، هنگامی که می­‌خواهید غذا را در ظروف ملامین سرو کنید، آن‌ها گرم و سوزاننده نخواهند بود، زیرا دمای مواد غذایی در زمانی به اندازه مدت زمان سرو، به ظرف ملامین منتقل نمی‌­شود، پس دمای ظروف ملامین تغییری نمی­‌کند.

از آنجا که ملامین عایق خوبی است، برای سرو غذاهای سرد و بوفه نیز مناسب است. ظروف ملامین برای سالاد بارها، بوفه‌­ها و برای استفاده در یخچال‌های ویترینی، بسیار کابردی هستند. برای داشتن نما و ظاهری بهتر و برای اینکه مواد غذایی را خنک نگه دارید، می‌­تواند ملامین‌­ها را در محفظه‌ای پر از یخ قرار دهید.

 

ملامین در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می­‌گیرد؟

با توجه به مقاومت و سبک بودن، ملامین به یکی از انتخاب‌های پرطرفدار و مناسب در سالن‌های غذاخوری و دیگر مکان‌ها تبدیل شده است.

مدل‌هایی از ظروف ملامین وجود دارند که از نظر طراحی همانند سرامیک‌های دست ساز هستند و برای رستوران‌های درجه یک مناسبند.

به دلیل مقاومت ملامین در برابر شکستگی، این ظروف برای سرو پیش غذا در سواحل و کنار استخر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما قطعا می‌توانید ملامین متناسب با فضای رستوران خود را تهیه کنید و تنوع این ظروف باعث شده که آن‌ها در کافه و رستوران‌ها تا خانه استیک‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

 


ملامین‌­ها­ کاربردهای مختلفی دارند، انواعی از آن‌ها را حتی در رستوران‌­های مکزیکی نیز می­‌توانید ببینید. هاون‌­های ملامینی که دقیقاً ظاهری شبیه به کاسه و دسته هاون‌­های سنتی دارند البته با وزن کمتر و قیمت مناسب­تر و همچنین ظروفی که مناسب برای استفاده در رستوران‌­های چینی و استفاده بر روی hibachi grill (نوعی گریل ذغالی که در ژاپن برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌­گیرد) است، وجود دارند که الهام گرفته از طرح­‌های سنتی آسیایی هستند.

ده­‌ها مدل ظروف ملامینمشابه ظروف چینی و سرامیکی طرح‌دار و ساده موجود است و شما قطعا می‌­توانید طرحی مناسب با رستوران خود انتخاب کنید.

ملامین‌­ها بسیار متنوع هستند و هیچ طرحی از چینی و دیگر ظروف نیست که جنس ملامینی آن وجود نداشته باشد.

 

آیا ملامین­‌ها مقرون به صرفه هستند؟

ملامین‌­ها با قیمت‌­های متفاوتی وجود دارند و قیمت بسیاری از آن­‌ها به صرفه است. استفاده از ظروف ملامین در واقع می­‌تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت برای شما باشد چراکه بر خلاف ظروف چینی و سرامیکی که در اثر ضربه و یا افتادن می­‌شکنند، ظروف ملامینی با توجه به ساختار مقاومی که دارند سال‌­ها قابل استفاده هستند و با استفاده از ظروف ملامین دیگر نیازی به جایگزینی مداوم ظروف به جای ظروف شکسته شده نیست.

اینکه ملامین در لیست مواد پلاستیکیِ بازیافت پذیر قرار می‌­گیرد یا خیر مشغله بسیاری از مصرف کنندگانی است که به سلامت زمین اهمیت می­‌دهند. ملامین در گروه ۷ مواد پلاستیکی قرار دارد و این بدین معناست که این مواد پر مصرف در بین پلاستیک­‌های معمول از گروه ۱ تا ۶ نیستند و نباید آن­‌ها را در سطل بازیافت ریخت. ملامین‌­ها مانند باقی مواد پلاستیکی قابلیت ذوب شدن برای استفاده مجدد را ندارند، هرچند می­‌توان آن‌ها را خرد کرد و به عنوان فیلر برای دیگر مواد پلاستیکی و یا کامپوزیت­‌های چوبی استفاده کرد. دوست داران محیط زیست، طرز فکر رستوران داران را نسبت به قابلیت بازیافت مواد ملامینی با تولید محصولاتی که از ۵۰٪ ملامین و ۵۰٪ بامبو تشکیل شده‌‌اند و تجزیه‌پذیر هستند، تغییر دادند. دوام این محصولات مانند ملامین­‌های معمولی است و همچنین قابل شستشو در ماشین ظرفشویی می‌باشد.

 

برای افزایش قابلیت استفاده مواد ملامینی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر نیاز است که قبل از شستشوی ظروف ملامینی در ماشین ظرفشویی، آن­‌ها را در آب بخیسانید، از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. 
  •   بر روی ظروف ملامینی چاقوی اره‌­ای نکشید.
  • از محصولات ملامینی در فرها و اجاق­‌های معمولی و در ماکرویو استفاده نکنید.
  •  برای شستشوی ظروف ملامینی، از مواد شوینده خشن و ساینده و همچنین سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
  •  مواد سفید کننده برای شستن محصولات ملامینی به‌کار نبرید.

اگر به طور مداوم مجبور به جایگزینی ظروف شکسته هستید، استفاده از ملامین به جای ظروف چینی قطعاً انتخابی هوشمندانه برای شما خواهد بود. این مواد منحصر به فرد هم شکننده نیستند و هم برای سرو غذاهای سرد و گرم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و نیاز رستوران داران با وجود این ظروف که قابلیت استفاده چندگانه دارند، مرتفع می‌‌شود.                                                                                                                       

مترجم لیلا ملکی