شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

انواع تجهیزات تخصصی قهوه

دانستنی های بار و کافی شاپ / ۲۳, دی ۱۳۹۷
انواع تجهیزات تخصصی قهوه
هیچ چیزی یک مشتری را به اندازه این راضی نخواهد کرد که در یک کافی شاپ قدم بزند و منویی متنوع پر از کاپوچینو، لته، اسپرسوها و ... را ببیند. داشتن انتخاب‌های متنوع و متعدد از نوشیدنی‌های قهوه، در کار شما تطبیق‌پذیری بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. با مطالعه این راهنما، می‌توانید تجهیزات و لوازم جانبی تخصصی قهوه را به‌درستی پیدا کنید تا اطمینان حاصل کنید که نوشیدنی داغ با طعمی عالی سرو می‌شود.

دستگاه های قهوه ساز

اسپرسو و انواع نوشیدنی های بر پایه اسپرسو در صنعت کافه و کافی شاپ، رشد چشمگیری داشته‌اند که برای بسیاری از مردم نیز جذاب هستند. به طور سنتی آماده کردن یک فنجان قهوه عالی نیاز به دانش گسترده‌ای دارد که شامل انتخاب دانه های قهوه و نحوه رست کردن آن، آسیاب و تمپ کردن، عصاره گیری و در نهایت درست اضافه کردن فوم شیر می‌شود. با پیشرفت‌های جدید در تجهیزات نوشیدنی‌های گرم، مانند دستگاه‌های اسپرسو و کاپوچینو، تهیه این نوشیدنی‌ها بسیار آسان‌تر شده است و دیگر نیازی به یک باریستای باتجربه نیست. اپراتورها می‌توانند انواع ابزار کافه و باریستا را در حالت دستی، نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک به روشی که مناسب کارشان است، انتخاب کنند.

  • دستگاه قهوه دستی: در صورتی که به دنبال ادامه دادن رویه سنتی تهیه نوشیدنی قهوه به صورت تخصصی هستید، یک دستگاه دستی برای شما بهتر کار خواهد کرد. این دستگاه‌ها نیاز به یک باریستای باتجربه دارند برای آسیاب کردن دانه های قهوه، تمپ کردن و کنترل زمان عصاره‌گیری و مقدار شیر بخاردیده. صحت این فرآیند اغلب با کیفیت بالای آن در طعم به دست می‌آید.
  • دستگاه قهوه نیمه اتوماتیک: در این دستگاه‌ها قسمت آسیاب کردن به صورت خودکار انجام می‌شود، اما قسمت بخار و اضافه کردن شیر هنوز به صورت دستی انجام می‌شود و نیازمند دانش بیشتری برای درست انجام دادن این کار هستند اما پیچیدگی‌های مربوط به آسیاب و تمپ قهوه برداشته شده است.
  • دستگاه قهوه تمام اتوماتیک: دستگاه‌های تمام اتوماتیک در هر دو تنظیمات Full و Self service قابل استفاده هستند. این دستگاه‌ها، محصول اسپرسو یکپارچه‌ای همراه شیر بخاردیده و فوم را تنها با فشردن یک دکمه ارائه می‌دهند. این دستگاه‌هایی که کار را کمتر می‌کنند، اغلب با تنظیمات قابل برنامه‌ریزی خوبی همراه هستند که به مشتری‌ها امکان انتخاب بین انواع و حجم‌های متنوع نوشیدنی‌های اسپرسو را می‌دهند.

 تجهیزات مناسب برای درست کردن قهوه

تا بدین جا اطلاعات پیش زمینه در رابطه با دستگاه های اسپرسو و کاپوچینو به دست آورده‌اید، حالا زمان آن رسیده که تصمیم بگیرید کدام وسیله (ابزار) مناسب کار شماست.

  • دستگاه آسیاب قهوه: بیشتر برای لته‌ها، موکاها و Cortado استفاده می‌شود. آسیاب کردن قهوه درست قبل از دم کردن، یکی از راه‌های بسیار مؤثر جهت سرو بهترین طعم نوشیدنی است. کارشناسان معتقدند دانه‌های قهوه در عرض دو دقیقه شروع به اکسید شدن می‌کنند، که باعث تغییر طعم آن می‌شود. پس از آسیاب کردن دانه‌های قهوه هرچه زودتر آن را دم کنید تا طعم بهتری داشته باشید.
  • دستگاه نوشیدنی قهوه سرد: مناسب تهیه Iced latte ،Frappes و قهوه دم شده سرد است. سرو کردن قهوه همراه یخ در فصل‌های مختلف، مشتری‌های شما را راضی نگه می‌دارد. بعد از یک روز گرم تابستانی، مشتری‌ها به کافی شاپ شما می‌آیند تا یک لته سرد که هم سرد سرو می‌شود و هم کافئین را بالا می‌برد، سفارش دهند.
  • قهوه ساز فرنچ پرس: فرنچ پرس مناسب سرو در کافه‌ها و تهیه لته‌ها و موکاها می‌باشد. برای مشتری‌هایی که قهوه‌ای با طعم غلیظ و اصیل مطالبه می‌کنند، فرنچ پرس انتخاب مناسبی است. به علاوه روغن طبیعی قهوه به‌راحتی جدا می‌شود و در پیچر آن باقی نمی‌ماند، برخلاف قهوه‌های دم شده در دستگاه اتوماتیک.
  • دستگاه اسپرسو و کاپوچینو: کار کردن با دستگاه های اسپرسو و کاپوچینو ساده است و حتی باریستایی که شما آموزش داده‌اید مشکلی نخواهد داشت. اسپرسو حجم بالایی ازکافئین را تولید می‌کند که بیشتر مشتری‌ها از آن لذت می‌برند، درحالی که کاپوچینو طعم اکتسابی اسپرسو را ندارد و آن را نوشیدنی مشابه اسپرسو می‌شناسند.

 

+ مشاهده محصولات بیشتر این دسته

لوازم مورد نیاز باریستا 

اگر به این نتیجه رسیدید که تهیه تجهیزات تخصصی قهوه، سرمایه گذاری خوبی برای کار شماست، ابزار و لوازم مورد نیاز باریستا را هم تهیه کنید، چراکه برای آماده کردن نوشیدنی‌های گرم قهوه مهم هستند.

  • ترموستات فوم: فوم شیر طعم و ویژگی‌های خاصی به نوشیدنی شما می‌دهد. با استفاده از فوم ساز می‌توانید آن را به خوبی تهیه کنید، نکته کلیدی رساندن شیر به دمای نزدیک به نقطه جوش آن است. اگر شیر خیلی داغ شود، نوشیدنی خراب و دلمه می‌بندد. داشتن یک حرارت سنج فوم کمک می‌کند درجه حرارت شیر را ببینید، به این ترتیب در هر زمان به نتیجه ثابتی می‌رسید.
  • شهد (اسانس) با طعم‌های مختلف: داشتن انواع متنوعی از شهدهای مکمل طعم قهوه، تنوع را به کافه، کافی شاپ یا بوفه شما می‌آورد. سرو یک نوشیدنی که با کرم کارامل یا اسانس وانیل ترکیب شده، مشتری را برای مراجعه‌های بعدی ترغیب می‌کند.
  • تنگ قهوه: تنگ‌های قهوه، قهوه تازه دم شده را گرم و آماده سرو نگه می‌دارد. با داشتن یک تنگ پر، همیشه قادر خواهید بود در فاصله دم کشیدن قوری دیگر، ترکیبی از قهوه Breve و قهوه ایرلندی را آماده کنید.
  • قهوه ساز گلدانی شکل: دستگاه قهوه گلدانی شکل با ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مختلفی ساخته شده است که در هر حجم آن امکان تهیه بیش از ۱۰۰ فنجان را فراهم می‌کند. این نوع قهوه ساز در ابعاد و انواع مختلفی موجود است، بنابراین برای دکور خود، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.
  • پیچرهای فوم سازی: پیچرهای فوم برای نوشیدنی‌هایی که با فوم شیر یا با خامه سرد سرو می‌شوند، بسیار مناسب هستند. قسمت انتهایی پیچر کمک می‌کند که به‌راحتی مایع داخل آن بیرون بریزد و طرح دلخواه خود را برای نوشیدنی مشتری‌ها به وجود آورید. به علاوه فلزات سازنده آن که سازگار با محیط زیستند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.
  • جعبه‌های مخصوص قهوه بیرون‌بر: این جعبه‌ها مشتری‌ها را تشویق می‌کنند تا در سایزهای مختلف سفارش دهند و در نتیجه فروش افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانید جعبه‌هایی سفارش دهید که امکان انتقال چند بطری یا فنجان‌های جدا از هم برای مصارف شرکت‌ها یا دفاتر را داشته باشند.
  • دستگاه تصفیه آب (سختی گیر آب): به همان اندازه‌ای که سرویس به موقع دستگاه، عمر آن را زیاد می‌کند، استفاده از سیستم تصفیه آب برای سرو نوشیدنی با صافی مناسب، ضروری است. سیستم تصفیه آب آلاینده‌های آن را تصفیه می‌کند و با صاف کردن رسوب و املاح و از بین بردن گرفتگی داخلی دستگاه، عمر دستگاه را بیشتر می‌کند. برای مثال املاح معدنی در دستگاه اسپرسو یا کاپوچینو باید کمتر از شاخص ۵ باشند.
  • ولتاژ: در هنگام خریداری دستگاه به ولتاژ آن و ولتاژ مورد نیاز خود دقت کنید. متناسب با محل قرارگیری دستگاه و وضعیت اپراتورها، سیم کشی مناسب با ولتاژ مورد نیاز را انجام دهید.

 

مترجم فاطمه اسماعیلی