شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

فست فود، فراتر از فست فود

دانستنی های رستوران / ۲۷, بهمن ۱۳۹۷
فست فود، فراتر از فست فود
برای همه ما پیش آمده در شرایطی که به دنبال تدارک یک برنامه تفریحی برای آخر هفته هستیم از میان گزینه‌های مختلف که در نگاه اول ما را دچار تردید در انتخاب می‌کنند، بعد از کمی تامل به انتخاب یک رستوران و خوردن غذا در یک فودکرت یا رستوران رسیده‌ایم. واقعیت امر این است که در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز سرزمین‌مان و با توجه به ضعف زیر ساخت‌های شهری، از نظر وجود مکان‌هایی برای سرگرمی و تفریح و همچنین مشکلات عبور و مرور در ساعات شلوغی، واحدهای غذایی شخصیتی جدید به خود گرفته‌اند.

در عصر حاضر مراجعه به فودکورت‌ها و رستوران‌ها صرفا با هدف سفارش یک وعده غذایی اتفاق نمی‌افتد بلکه دارای جنبه‌هایی از تفریح و سرگرمی هستند.

همین موضوع باعث شده تا انتخاب مردم، رستوران‌هایی باشد که ضمن توجه به کیفیت با ارج نهادن به عنصر خلاقیت سعی در ایجاد فضایی دارند که تجربه‌ای جدید از رستوران را در ذهن مراجعین خود ایجاد کنند.

موج طراحی و اجرای کانسپت‌های شناحته شده جهانی در قالب آشپزخانه‌های زنده در سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در این سبک مراجعین، خود را قسمتی از پروسه تهیه و تولید محصول نهایی می‌بینند. مدلی از اجرا که در آن مشتری در جریان کامل و یا قسمتی از پروسه پخت قرار می‌گیرد و حرکت و جریانی که در اشپزخانه رخ می‌دهد برای او قابل ادراک است.

از دیگر عوامل اقبال عمومی به رستوران و فست فود در این سال‌ها می‌توان به کمبود وقت برای تهیه غذا در منزل توسط افراد و همچنین هزینه‌بر بودن طبخ و آماده سازی در منزل اشاره کرد. با تمام این تفاسیر علی‌رغم رشد روز افزون این صنعت در ایران، آنچه حائز اهمیت است فقدان و یا کمبود واحدهایی است که معنی فست فود و یا هر کدام از کانسپت‌های غذایی موجود در جهان را بتوانند به صورت تمام و کمال صرف نمایند. رعایت استاندارها، کنترل کیفیت، مدیریت منابع انسانی، انعطاف در برابر شاخص‌های اقتصادی موجود در بازار، کنترل هزینه‌‌ها و مشتری‌مداری از جمله عواملی هستند که در ایران یا کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و یا بعد از مدتی از موفقیت اولیه واحدهای غذایی، به فراموشی سپرده می‌شوند.

قیاس میان جمعیت ایران و تعداد واحدهای غذایی موجود در کشور و کانسپت‌های شناخته شده در دنیا نشان می‌دهد که بازار بی‌نظیر و دست نخورده‌ای در این صنف وجود دارد. بازاری که نیازمند حضور آگاهانه و هوشمندانه افراد علاقمند است تا با رعایت صبر و پشتکار بتوانند به موفقیتی مثال زدنی دست یابند.

اگر چه همه ما از مضررات فست فود آگاه هستیم اما متاسفانه یا خوشبختانه در اغلب مواقع از خیلی از هزینه‌های ضروری زندگی خود صرف نظر کرده‌ایم اما زمانی که به یک فست فود رسیده‌ایم بی‌درنگ وارد شده‌ایم و دقایقی بعد در حال سفارش غذا بوده‌ایم.

این مطلب بیانگر جذابیت و پتانسیل این صنعت است که باعث شده بسیاری از فعالان این مارکت بر این عقیده باشند که اگر تمام بیزینس‌ها به نقطه پایانی خود برسند، مطمئنا آنکه در آخرین مرحله به این نقطه خواهد رسید، صنعت غذایی و واحدهای غذایی خواهند بود زیرا انسان‌ها آخرین گزینه‌ای که برای حذف از سبد مخارج خانوار خود خواهند داشت، غذا است. جمیع این مسائل موید سود آوری بالا در کنار ریسک پایین و حاشیه امنی است که مطمئنا برای کسانی که به دنبال یک مارکت سود ده می‌گردند دارای جذابیت‌های فراوان است.

فست فود مانند تمام موضوعات وارد شده به سرزمین‌مان نیازمند فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم نکات مثبت آن را تقویت و نکات منفی آن را ضمن کنترل به حداقل ممکن کاهش دهیم. سابقه غنی فرهنگی و تاریخی و تنوع غذایی موجود در کشور در کنار ایده‌ها و نوآوری‌های جهانی، مستعد رسیدن به افق‌هایی است که در کنار ایجاد فضایی پایدار در اجتماع به رشد و توسعه سرزمین‌مان کمک خواهد کرد. مطمئنا این وظیفه و رسالت ما خواهد بود تا با بهره‌گیری از موارد بیان شده از این پتانسیل استفاده کنیم و به اهدافی مانند افزایش گردش مالی، کاهش هزینه‌های خانوار، افزایش حس نشاط و سلامت در جامعه و افزایش موقعیت‌های شغلی کمک کنیم.

 

نگارش محمد سهیلی مهر