شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

اقدامات طبیعت دوستانه زنجیره‌های غذایی

دانستنی های رستوران / ۲۷, بهمن ۱۳۹۷
اقدامات طبیعت دوستانه زنجیره‌های غذایی
تلاش بی‌نظیر مشهورترین زنجیره‌های غذایی و نوشیدنی دنیا جهت بهینه سازی محصولات خود در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب رساندن به آن را در ادامه باهم می‌خوانیم.

مک دونالد McDonald’s

این مجموعه در اقدامی عظیم، شهرت و اعتبار خود را افزایش می‌دهد. این فست فود زنجیره‌ای معروف در دنیا پس ازسال‌ها تلاش توانست تا از گوشت تازه گاو (Beef) به جای گوشت منجمد در یک نوع از برگرهای خود به نام QuarterPounder استفاده کند بدون آنکه در دستورالعمل پیشین آن‌ها تغییری ایجاد کند. در این اقدام ماهرانه حتی به افزودن طعم‌دهنده‌ها و افزایش زمان پخت برای طعمی بهتر نیازی نداشتند. جالب توجه است که این گوشت‌های تازه سریع‌تر از گوشت‌های منجمد پیشین پخته می‌شوند. این تلاش، رضایت خاطر بسیاری ازمشتریان را جلب کرده است به طوری که می‌گویند حتی با اولین لقمه غذا، تازگی و لذیذی برگر را به خوبی حس میک‌نند.

همچنین در اقدامی دیگر، تمام طعم‌دهنده‌های مصنوعی، رنگ‌های غذایی و مواد نگهدارنده را از برگرهای کلاسیک خود حذف کرده است. در راستای این اقدام، بیش از ۱ سال است که با تامین‌کنندگان خود به طور مداوم ارتباط دارد تا هیچ گونه مواد مصنوعی به برگرها اضافه نکنند. این تصمیم گیری جهت تمام شعبات McDonald’s در سراسر دنیا اعمال شده است که قطعا" امری سهل و آسان نیست.

مک دونالد در اقدامی طبیعت دوستانه مصمم است تا نی‌های پلاستیکی قابل مصرف در نوشابه‌ها را از سیستم خود حذف کند تا قادر به نجات محیط زیست از معضل پلاستیک باشد. آن‌ها معتقدند که مصرف پانصد هزار میلیون نی غیرقابل تجزیه زیستی که روزانه در آمریکا مصرف می‌شود، زیان جبران‌ناپذیری را به محیط زیست بشر و حیات وحش وارد می‌کند.

اقدام به حذف نی‌های پلاستیکی در سراسر شعبه‌های McDonald’s در انگلستان شروع شده است. قرار است مشتریان هنگامی که جهت سفارش دادن پشت کانتر قرار می‌گیرند، درخواست نی کاغذی کنند. سیاستمداران این مجموعه همچنین برآنند تا در آینده‌ای نزدیک حتی از مصرف درهای پلاستیکی لیوان‌ها نیز به نحوی حذر کنند.

 

وندیز Wendy’s

این فست فود زنجیره‌ای تصمیم گرفته تا گوجه فرنگی مصرفی خود را در گلخانه‌ها یا مزارع Hydroponic (کاشت در آب‌های مخلوط با مواد معدنی به جای کاشت در خاک) پرورش دهد. این تصمیم به دلایل مختلفی اتخاذ شده اما مهمترین دلیل، طعم و کیفیت محصول است. آن‌ها بر این باورند که قادرند این محصول را از آب و هوای نامساعد حفاظت کنند و در محیطی امن پرورش دهند و حتی استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را به طور قابل ملاحظه و چشمگیری کاهش دهند. آن‌ها قصد دارند از آفت‌کش‌های طبیعی مانند کفشدوزک به جای آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده کنند. به این ترتیب می‌توانند حتی کسانی را که نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند جذب محصولات خود کنند و به آن‌ها اطمینان دهند که با مصرف این نوع گوجه فرنگی در این مجموعه مشکلی برای سلامتی آن‌ها پیش نمی‌آید. اکنون مصمم هستند برای تمام ۵۷۰۰ شعبه محلی خود تا اوایل ۲۰۱۹ این امر را به اجرا بگذارند.

 

استارباکس Starbucks

این کافی شاپ زنجیره‌ای معروف، مصمم است تا با محیط زیست و طبیعت اطراف خود برخوردی دوستانه داشته باشد، اما چطور؟ همانطور که می‌دانید روزانه میلیون‌ها تن نوشیدنی قهوه در سراسر جهان مصرف می‌شود که مقادیر بسیاری از آن، از محصولات این مجموعه است. گزارشات نشان می‌دهد که سالانه ۶۰۰ بیلیون لیوان مخصوص قهوه و نوشیدنی‌های گرم در سراسر جهان تولید و به فروش می‌رسد که مصرف مجموعه Starbucks به تنهایی ۱٪ از رقم بالا یعنی ۶ بیلیون است. مصرف قابل توجه قهوه به این معناست که روزانه میلیون‌ها تن لیوان قهوه به مخازن زباله روانه می‌شود که معضل بزرگی را برای محیط زیست رقم می‌زند. شما به سادگی قهوه را می‌خرید و می‌نوشید اما بعد از اتمام آن سر در گم می‌مانید که لیوان را در زباله‌های معمولی بریزید یا در زباله‌های بازیافتی! از آنجایی که جنس بیرونی لیوان کاغذی است اما لایه داخلی آن به دلیل ضد آب بودن، پلاستیکی، این دوگانگی و ابهام ایجاد شده است. اکنون Starbucks تصمیمی جدی در راستای این تغییر اتخاذ کرده است!

 

پروژه مشترک MOON SHOT

در راستای نیل به هدف دوستی با طبیعت، دو مجموعه McDonald’s و Starbucks تصمیم گرفته‌اند تا در یک پروژه مشترک ۳ ساله، جایگزینی برای لیوان‌های قهوه بیابند که بنیان آن گیاهی و دارای لایه قابل تجزیه زیستی باشد. به همین دلیل رقابتی را راه‌اندازی کرده‌اند تا به این ترتیب همه بتوانند ایده خود را در مورد جنس این لیوان‌ها ارائه کنند. این در حالی است که فاکتورهای لازم را باید رعایت کنند و در عین حال، محصول قابل بازیافت باشد و یا قابلیت تغییر به مواد دیگر(مانند کودهای نباتی) را داشته باشد، در این صورت برنده جایزه یک میلیون دلاری این رقابت می‌شوند.

 

مقاله از: Jason Margolis , Kate Tyler, Jonathan Maze

ترجمه و تدوین رویا تهرانچی