شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

دسته‌بندی کانسپت رستوران‌ها

دانستنی های رستوران / ۳۱, اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته‌بندی کانسپت رستوران‌ها
فرم کلی Concept یک آشپزخانه صنعتی یک برنامه کلی است برای بررسی اینکه چگونه نیازها و انتظارات بازار مورد نظر را برآورده سازیم. طرح کلی یک آشپزخانه صنعتی از راه‌های مختلفی بیان می‌شود، از جمله، منو، دکور، نوع سرویس، قیمت و محل. Concept Development به معنای توسعه طرحی برای عملکرد موفقیت‌آمیز در بازار است قبل از اینکه طراحی واقعی انجام بگیرد.

در واقع افتتاح یک رستوران جدید بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوع فرم کلی از فود سرویس می‌تواند نتیجه بگیرد و موفقیت‌آمیز باشد، غیر معمول است.

یک سرمایه‌گذار بالقوه ممکن است مقداری پول برای سرمایه‌گذاری، یک مکان، یک موضوع و اشتیاق زیادی برای انجام یک کسب و کار غذایی داشته باشد اما ممکن است که هرگز به فرمت کلی رستوران فکر هم نکرده باشد. متاسفانه اشتیاق و غذاهای عالی تنها نیمی از موفقیت هستند، نیم دیگری از معادله، بازار است.

Concept Development به طراحی و چیدمان تجهیزات در آشپزخانه صنعتی مقدم است چرا که تیم طراحی باید از نوع منو، ساعات کار و نوع سرویس رستوران اطلاعات کافی در دست داشته باشد.

موفقیت یا شکست یک سرمایه‌گذاری، اغلب به اینکه فرم کلی رستوران تا چه اندازه خوب طراحی و اجرا شده است، بستگی دارد. تعداد زیادی کانسپت برای یک رستوران می‌توان در نظر گرفت. عموما فرم کلی رستوران‌ها در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند.

 

Fine dining restaurant

این سبک توسط غذاهای عالی که توسط سرآشپزهای معروف درست شده‌اند، سرویس ویژه، دکور منحصر به فرد و قیمت بالایی که دارند از سایر رستوران‌ها تمیز داده می‌شوند.


Theme restaurant
 

این مدل تجربه‌ای از غذاخوری را فراهم می‌آورد که برای شما زمان، مکان یا اتفاق خاصی را تداعی می‌کند مثل بارهای انگلیسی، رستوران‌های مشاهیر ورزشی و بازسازی رستوران‌های دهه ۵۰ میلادی.

theme restaurant


Casual dinner houses
 

این نوع از رستوران‌‌ها به‌راحتی و به‌روز بودن دکور، در عین با ارزش بودن آن اهمیت می‌دهند و تاکید دارند. رستوران‌های معروف این سبک معمولا منفرد نیستند و زنجیره‌ای می باشند، مثل چیلیز (Chili’s)، تی.جی.آی فرایدیز (T.G.I Friday’s) و استیک هاوس (Steak house).

casual restaurant


Ethnic restaurants
 

در این سبک غذاهای بومی سرو می‌شوند که مخصوص مکان‌هایی هستند که به آن تعلق دارند و وابستگی نزدیکی به فرهنگ هر یک از این ملل دارند. مانند رستوران مکزیکی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، تایلندی و یا رستوران‌های هندی.

ethnic restaurant


Family restaurants
 (خانوادگی)

رستوران‌های خانوادگی باید محصولات خود را با قیمت مناسب ارائه دهند و محیطی مناسب برای کودکان باشند.

family restaurant


Fast casual
 

این رستوران ترکیبی از سبک سرویس سریع (quick service) و غذاهای با کیفیت بالاست که در محیطی شیک، با تاکید بر روی مواد اولیه تازه خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. رستوران‌های مشابه این سبک: پانرا برد(Panera Bread)، گریل مکزیکی چیپوتله (chipotleMexican Grill)، باجا فرش(Baja Fresh) می‌باشند.

fast casual


Quick-service restaurants
 (فست فودها)

رستوران‌های کوییک سرویس در ارائه خدمات سریع و راحت، متخصص هستند. مانند رستوران‌های فست فود، فروشگاه‌های ارائه‌دهنده فرآورده‌های گوشتی، فرآورده‌های نان و ساندویچ فروشی‌ها.

quick service

هر کدام از این کانسپت‌ها از لحاظ منو، دکور، نحوه ارائه سرویس و قیمت با هم تفاوت دارند. اگرچه همه این فاکتورها به یک اندازه اهمیت ندارند. برای کانسپت‌هایی نظیر کوییک سرویس (quick-service)، خانوادگی (family restaurant) و کژوال دینر (casual dinner houses) فاکتور قیمت نقش بسیار مهمی در موفقیت آن‌ها دارد چرا که مخاطبان این نوع رستوران‌ها به قیمت اهمیت می‌دهند. اما مشتریان رستوران‌های فاین داینینگ (fine dining) می‌دانند برای سرویس و خدمات با کیفیتی که دریافت می‌کنند باید پول خوبی بپردازند و برای آن‌ها فاکتور قیمت اهمیت چندانی ندارد. محل رستوران در رستوران‌های کوییک سرویس بسیار اهمیت دارد چرا که این سبک از رستوران‌ها باید در دسترس عموم مردم باشند تا به موفقیت برسند.

 

 گردآورنده: مهشید ذوالفقاری

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.