شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

بهداشت، الزام یا انتخابی هوشمندانه

نظافت و ایمنی / ۰۷, خرداد ۱۳۹۸
بهداشت، الزام یا انتخابی هوشمندانه
وقتی کلمه بهداشت را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد لباس‌های تمیز و حوله‌های خوشبو و خانه‌هایی که از تمیزی برق می‌زند می‌افتیم. بچه مدرسه‌ای‌ها با شنیدن این کلمه یاد کوتاه کردن مو و ناخن و شستن دست‌ها می‌افتند و بیماران به ضدعفونی محیط و رعایت دستورات بهداشتی پزشکان فکر می‌کنند. برای صاحبان مشاغل مرتبط با صنعت خوراک از رستوران‌داران تا تأمین‌کنندگان مواد اولیه و پرسنل آشپزخانه و میزبانان و مجریان طرح‌های معماری رستورانی و حتی فروشندگان تجهیزات و ظروف رستورانی، بهداشت معانی بسیار کامل‌تر و جامع‌تری را در برمی‌گیرد.

در نگاه اول رعایت اصول بهداشتی امری بدیهی به نظر می‌رسد که طبیعتاً هیچ کس با آن مخالف نیست ولی وقتی آگاهی کافی در مورد بهداشت صنعت غذا وجود نداشته باشد و از طرفی رعایت کامل اصول بهداشتی در یک بیزینس، به نظر هزینه‌بر و باعث اتلاف وقت و انرژی در نگاه اولیه به نظر برسد، رعایت بهداشت دیگر چندان بدیهی نخواهد بود.

بهداشت یک رستوران یا انبار مواد غذایی یا یک سالن آماده سازی غذا با بهداشت یک خانه تفاوت‌های بنیادین دارد.

گام‌های رعایت بهداشت برای یک کسب و کارهای مرتبط با غذا:

  • گام اول شناخت استانداردهای موجود است که از طرف متولیان سلامت جامعه تعیین، تبیین و ابلاغ می‌گردد، دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها و قوانین بهداشتی بخش الزامی و قطعی این صنعت است.
  • بخش دیگر بهداشت کار که اتفاقا می‌تواند وجه تمایز یک بیزنس با رقبای خود باشد، بخش انتخابی بهداشت و ارتقا سطح بهداشتی کار فراتر از قوانین و الزامات است. به عنوان مثال شستشوی ظروف سرو و استفاده از پرسنل دارای کارت بهداشت و دستگاه‌های استاندارد شستشو و مواد شوینده یک الزام قانونی است. افزودن دستگاه ضد عفونی ظروف با اشعه و حرارت الزامی نیست ولی باعث ارتقا سطح بهداشتی و پیشی گرفتن از رقبای تجاری و نیز آسودگی خاطر مشتریان می‌گردد و در میان مدت هزینه اولیه را جبران خواهد کرد.

همین موضوع در بسته‌بندی غذاهای بیرون‌بر و دلیوری، باکس حمل غذا، ظروف نگهداری مواد ترش و اسیدی در انبار و متریال ظروف سرو قابل تعریف است.

رعایت بهداشت یک انتخاب هوشمندانه در صنعت غذا و نوشیدنی است. صنعتی که جزئیات در آن نقش تعیین‌کننده و کلیدی دارد. به همین دلیل است که رستوران‌هایی با آشپزخانه‌های قابل دیدن و در اصطلاح expose از استقبال عمومی بسیار زیادی برخوردار شده‌اند. 

رستوران باز   

فراموش نکنیم که وقتی با خوراک مردم و سلامت جسمی آنان درگیر هستیم، باید به اموری فراتر از صرفه اقتصادی و تجاری هم بیاندیشیم. اخلاق کاری در صنف خوراک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بهداشت صرفا یک نمایش برای راضی کردن بازرسان سازمان‌های نظارتی یا خشنود کردن مشتریان نیست بلکه یک وظیفه اخلاقی و انسانی در قبال جامعه بشریست.

فراموش نکنیم که بهداشت در رستوران یک مفهوم زنده و پویاست، باید به‌روز گردد و به‌طور مداوم بررسی و تحلیل شود، نواقصش برطرف شود و نقاط قوتش تقویت گردد.

در جوامعی که قوانین بهداشتی سفت و سختی دارند رسیدگی به شکایات بهداشتی از رستوران‌ها بدون هیچ تخفیف و اغماضی صورت می‌گیرد و جریمه‌های بسیار سنگین اخذ می‌گردد.

امیدواریم که رقابت در رعایت و ارتقا بهداشت صنعت رستوران روز به روز بیشتر و جدی‌تر شود چرا که برندگان این رقابت همه جامعه خواهند بود و جایزه این رقابت شیرین، همانا سلامتی و نشاط و طراوت جامعه است.

 

نویسنده: حمید صادقی

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.