شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

مفهوم اعداد و علائم در زیر ظروف یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی

نظافت و ایمنی / ۰۲, مرداد ۱۳۹۸
مفهوم اعداد و علائم در زیر ظروف یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی
با اینکه همه پلاستیک‌ها و ظروف یکبار مصرف سطح خطر یکسانی ندارند ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که به طور کلی بگوییم ظروف یکبار مصرف خطری ندارند. نوع و حالت استفاده از بعضی از ظروف یکبار مصرف می‌تواند کم خطر باشد و برعکس استفاده از بعضی دیگر از ظروف یکبار مصرف می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

این راهنما به شما کمک می‌کند که هم ظروف یکبار مصرف ایمن‌تری را انتخاب کنید و هم در نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرفی که انتخاب کرده‌اید احتیاط بیشتری را در پیش بگیرید.

اولین نکته در استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف این است که:

لطفا، فقط یک بار از ظروف یکبار مصرف استفاده نمایید. طی تحقیقات و آزمایشات علمی ثابت شده است تماس مواد شوینده بهداشتی با ظرف یکبار مصرف باعث تحریک و آزاد شدن مواد سمی شیمیایی می‌شود که بروز انواع بیماری‌ها را در پی دارد. به دلیل ارتباط مستقیم این امر با سلامتی انسان، امکان امتحان این فرضیه ثابت‌شده وجود ندارد.

نکته دوم در شناخت انواع ظروف یکبار مصرف و به طور کلی ظروف پلاستیکی است.

اگر به قسمت زیرین ظروف یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی خوب توجه فرمایید، اعداد و حروفی را می‌بینید که به شما می‌گویند چه جنسی از ظروف یکبار مصرف و یا کدام نوع از پلاستیک‌ها می‌باشند و در نتیجه باید چطور استفاده صحیحی از آن‌ها داشته باشید و به چه میزان باید احتیاط کنید.

ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف (Polyethylene (PET

پلی اتیلن ترفتالات: برای بطری‌های یکبار مصرف آب، بطری‌های یکبار مصرف آبمیوه، سس کاپ یکبار مصرف، ظرف سالاد یکبار مصرف، نی نوشابه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات و آزمایشات علمی ثابت کرده‌اند که درصدی از گرما و حرارت باعث آزاد شدن مواد سمی شیمیایی از ظروف یکبار مصرف PET خواهند شد. بطری یکبار مصرفی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید و گرما قرار می‌گیرد می‌تواند حاوی مواد سمی شده باشد. این مواد سمی باعث بروز انواع بیماری‌ها خواهد شد. از ظروف یکبار مصرف PET  برای سرو غذا و نوشیدنی داغ استفاده نکنید.

یکبارمصرف

ظروف یکبار مصرف (High-Density Polyeethylene (HDPE

پلی اتیلن با دانسیته بالا: پلی اتیلن سخت و مات که می‌تواند دمای بالاتری را تحمل کند. این نوع پلی اتیلن برای اسباب بازی و بسته‌بندی‌ها و بطری یکبار مصرف شیر ساخته می‌شود. تا کنون تحقیقات و آزمایشات علمی مبنی بر خطرناک بودن این ظروف ثبت نشده است.

ظرف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف (PolyVinyl Chlorid (PVC

پلی وینیل کلراید: pvc با قدری گرما، نرم و انعطاف پذیر می‌شود. PVC در صنایع بسته بندی، کانال‌های آب، اسباب بازی استخر، برخی کفپوش‌ها و سقف‌ها و داخل اتاق خودرو به کار می‌رود . PVC در حالت گرمای آزاردهنده می‌تواند گاز سمی از خود انتشار دهد. همیشه هوای خودروی گرم شده در زیر آفتاب را از اتاق ماشین خارج کنید تا گازهای سمی را تنفس نکرده باشید. هم PVC و هم گاز نشت یافته از آن سمی می‌باشد.   

بشقاب یکبارمصرف

ظروف یکبار مصرف (Low-Density Polyethylene (LDPE

پلی اتیلن با دانسیته پایین: این ظروف یکبار مصرف می‌تواند شفاف یا مات و قابل انعطاف باشد. پلی اتیلن با دانسیته پایین در بطری آبمیوه یکبار مصرف، شیر و کیسه‌های پلاستیکی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد LDPE  خطری برای سلامتی انسان شناسایی نشده است.

ظروف یکبارمصرف

ظروف یکبار مصرف (Polypropylene (PP

پلی پروپیلن: محکم و دارای مقاومت خوب در برابر گرما است. ظروف یکبار مصرف PP یا پلی پروپیلن برای ظرف ماست، فنجان، بطری بچه و ظروف آشپزخانه هم به کار می‌رود. هر چند ظروف یکبار مصرف PP این قابلیت را دارند که برای گرم کردن در ماکروویو و برای شستشو در ماشین ظرفشویی قرار گیرند اما باز هم احتیاط در آن است از این کار خودداری کنیم و برای گرم کردن غذا در ماکروویو از ظروف شیشه‌ای و برای شستن ظروف پلاستیکی از شوینده‌های ملایم‌تر دستی استفاده کنیم. 

لیوان یکبارمصرف

ظروف یکبار مصرف (Polystyrene (PS

پلی استایرن (PS) هم به صورت سخت و هم به صورت فوم پلی استایرن استفاده می‌شود. پلی استایرن برای کارد، قاشق و چنگال یکبار مصرف، فنجان‌های فوم و بسته‌بندی‌های رستورانی به کار برده می‌شود.

بر مبنای تحقیقات و آزمایشات علمی، ثابت شده است که فقط مقدار کمی از ماده استایرن برای یک دوره بلند مدت می‌تواند باعث اختلالات عصبی، اختلالات پلاکت خون، ناهنجاری‌های کروموزومی و ... خواهد شد. از طرف دیگر استایرن به عنوان یک ماده سرطان‌زا شناخته شده است. ماده سمی استایرن در ظروف یکبار مصرف از جنس پلی استایرن (PS) با درصدی از گرما فعال خواهد شد.

قهوه و چای داغ در یک فنجان یکبار مصرف از جنس  پلی استایرن (PS) نوشیدنی خطرناکی خواهد بود. از ظروف یکبار مصرف جنس پلی استایرن (PS) برای غذا و نوشیدنی داغ هرگز استفاده نکنید.

ظروف یکبار مصرف

موارد دیگر:

اگر هیچکدام از علائم بالا بر روی ظروف یکبار مصرف و یا ظروف پلاستیکی وجود نداشته باشد، می‌توان قدری مشکوک شد، چون ممکن است موارد سمی در این ظروف به کار رفته یا برای تولید این ظروف پلاستیکی از ماده (BisPheonol-A (BPA استفاده شده باشد. این ماده سرطان‌زا است و می‌تواند عوارض بلوغ زودرس، چاقی و سقط جنین را ایجاد کند.

رنگ علائم بر روی ظروف یکبار مصرف نشانه چیست؟

زرد: با احتیاط استفاده کنید.
سبز: انتخاب ایمن
قرمز: از استفاده از آن اجتناب کنید.

ظروف یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی با شمارهای  ۲، ۴ و ۵  انتخاب‌هایی امن هستند. اما به یاد داشته باشید که پلاستیک باز هم پلاستیک است و بایستی در استفاده از آن احتیاط کرد.

 

ظرف یکبار مصرف

 

گرداورنده: قاسم خسروی

منابع: babygreenthumb.com

learn.eartheasy.com

polychem-usa.com

ksenvironmental.com.au