شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

عکاسی و خوراک

دانستنی های رستوران / ۱۳, مرداد ۱۳۹۸
عکاسی و خوراک
این روزها در هر رستوران و کافه‌ای جماعتی را می‌بینیم که در حال عکاسی از سفارش خود هستند تا آن را با بقیه به اشتراک بگذارند. تا به حال فکر کرده‌اید که از چه زمانی عکاسی از خوراک و سفره‌ها رایج گردیده است؟ این موضوع تقریبا قدمتی برابر با تاریخ عکاسی در جهان دارد و در ایران هم با چندسال تاخیر در زمان قاجاریه آغاز گردیده است.

پادشاهانی مثل ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بسیار به عکاسی علاقه داشتند. در آرشیو عکس‌های به جا مانده از دوران ناصری عکس‌هایی هست که در حاشیه آن عبارت جالبی وجود دارد؛ "خودمان انداختیم".

با تماشای آن تصاویر می‌توان به نکات مهمی از فرهنگ خوراک دست یافت. در کنار تصاویر سلطنتی، عکاسان معروفی در همان زمان از زندگی عامه مردم هم تصویربرداری کرده‌اند. گویی تاریخچه عکس خوراک در ایران بسیار قدیمی و ریشه‌دار است.

مراسم آش پختن ناصرالدین شاه، ضیافت‌های شام و ناهار درباری و جگرکی‌های کوچه گرد و قهوه‌خانه‌ها، سوژه‌‌های ناب عکاسی بوده‌اند.

 

عکس غذا عکس غذا
عکس غذا عکس غذا

 

البته یک تفاوت بزرگ وجود دارد. خوراک‌های قدیم برای خوردن پخته می‌شد و احتمالا عکسش را می‌گرفتند. خوراک امروز برای عکاسی آماده می‌شود و احتمالا خورده می‌شود!

برای برگرداندن طعم و مزه به آنچه می‌خوریم، همه باید تلاش کنیم.

 عکاسی غذا

نویسنده: حمید صادقی

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.