شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

چگونه تخته کارها راتمیز کنیم؟

نظافت و ایمنی / ۰۲, دی ۱۳۹۷
چگونه تخته کارها راتمیز کنیم؟
تخته کار یکی از پرمصرف‌ترین ابزارها در آماده سازی غذا است که تقریبا در تمام آشپزخانه‌ها موجود می‌باشد. دانستن اینکه چطور به‌درستی تخته کارها را نگهداری کنیم نه تنها سبب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود بلکه از نفوذ آلودگی و باکتری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. چه در راه اندازی یک فست فود کوچک و چه در راه اندازی یک خانه استیک مجلل، اطلاعات لازم در رابطه با نحوه نگهداری تخته کارها، کلیدی در اراﺋه خدمات غذایی سالم و بهداشتی است.

۱- تخته کار چوبی

تخته کارهای چوبی را چگونه نظافت کنیم؟

سطوح تخته کارها و شیارهای باریک ایجاد شده روی سطوح، ذاتا بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند که مساله نظافت تخته های کار را در جلوگیری از انتشار آلودگی، مهم جلوه می‌دهند. 

روش‌های نظافت تخته کار

  • آب و مایع تمیزکننده 

تخته کار را بلافاصله بعد از استفاده با آب و مایع تمیزکننده بشویید و به آرامی با یک حوله کاغذی یا دستمال تمیز خشک کنید.

  • سرکه

سرکه را روی تمام سطح تخته کار بریزید. با یک تکه دستمال نمدار آن را پاک کنید. استفاده از سرکه برای تخته‌هایی که روی آن‌ها گوشت، مرغ و بوقلمون خام خرد شده باشد، توصیه نمی‌شود.

  • سفید کننده

محلولی از یک قاشق سفید کننده به ازای هر پیمانه از آب تهیه کنید. محلول را روی تمام سطح تخته ریخته و با آب گرم آب کشی کنید.

تخته کار چوبی را چگونه نگهداری کنیم؟

از آنجایی که جذب رطوبت ممکن است باعث ترک خوردن و یا تاب افتادن چوب شود که خود دلیلی برای افزایش رشد باکتری‌هاست، اصلا تخته کار خود را در معرض آب و رطوبت قرار ندهید و با ماشین ظرفشویی نشویید.

روغن اندود کردن راه مناسبی برای جلوگیری از تغییر شکل چوب است. بسته به اینکه چند وقت یکبار از تخته استفاده می‌کنید، این کار را هفتگی یا ماهانه انجام دهید. سطح تخته را زمانی که خشک است با روغن های معدنی یا موم عسل آغشته کنید. اجازه دهید تا چند ساعت به همین شکل بماند. با یک پارچه خشک سطح آن را پاک کنید. هرگز از روغن‌های گیاهی یا روغن زیتون استفاده نکید به دلیل اینکه به سرعت فساد ایجاد می‌کند.

۲- تخته کار بامبو

تخته کارهای بامبو را چگونه نظافت کنیم؟

تخته کارهای جنس بامبو به دلیل تراکم بالایی که دارند به راحتی تخته‌های چوبی دچار ترک خوردگی یا تاب خوردگی نمی‌شوند و لکه نمی‌گیرند. همچنین تخته کارهای بامبو مقاومت بیشتری نسبت به تخته کارهای چوبی در برابر ضربه و خراشیدگی ناشی از ضربات چاقو دارند.

نظافت تخته های کار بامبو

جهت نظافت تخته کار بامبو می‌توانید از مایع ظرف شویی، سرکه سفید و یا محلول رقیقی از آب و مواد سفید کننده استفاده کنید.

ماده شست وشوی خود را انتخاب و با آب گرم ترکیب کرده و تمام سطح تخته را با آن تمیز کنید.

به آرامی تخته را با یک حوله کاغذی خشک کنید.

تخته بامبو را خیس نکنید و از قرار دادن آن داخل ماشین ظرفشویی خودداری نمایید.

تخته کار بامبو را چگونه نگهداری کنیم؟

نحوه نگه داری تخته های بامبو مشابه تخته های چوبی میباشد. اما در ادامه روش های ذکر شده میتوانید با تکه از لیمو تمام سطح تخته را مالش دهید تا روغن و موم روی آن پاک شود. اسید طبیعی لیمو به از بین بردن باقی مانده های مواد غذایی روی تخته کمک میکند.

۳- تخته کار پلاستیکی

تخته کارهای پلاستیکی را چگونه نظافت کنیم؟

یکی از مزایای تخته برش پلاستیکی این است که سطح نچسب و بدون منافذ آن باعث شده تا مقاومت در برابر تاب خوردگی و جذب باکتری‌ها افزایش یابد.

تخته را با دقت با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. هرگز تخته پلاستیکی را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید، چرا که درجه حرارت بالا به مواد پلاستیکی تخته آسیب می‌رساند.

تخته کار پلاستیکی خود را چگونه نگهداری کنیم؟

برخلاف تخته برش چوبی و بامبو، تخته کارهای پلاستیکی نیاز به مراقبت زیادی ندارند. در صورتی که در اثر ضربات چاقو آسیب زیادی دیده باشند به‌راحتی آن را با تخته دیگری جایگزین کنید. این کار از تجمع و رشد باکتری‌ها زیر قسمت‌های خراشیده جلوگیری می‌کند.

 

+ مشاهده محصولات بیشتر این دسته

 

۴- تخته کار کامپوزیت

تخته کارهای کامپوزیتی را چگونه نظافت کنیم؟

تخته کارهای کامپوزیتی را آب کشی کرده و داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. تخته کامپوزیتی از مواد رزینی فشرده شده ساخته شده که خاصیت زیست تخریب پذیری دارد. به طور کلی تخته کارهای کامپوزیتی در درجه حرارت بالاتر از ۲۵۰ درجه فارنهایت بدون هیچ آسیبی مقاوم هستند. در نتیجه این نوع تخته کار برای برش گوشت و یا حتی سرو پیتزا قابل استفاده‌اند.

تخته کار کامپوزیتی را چگونه نگهداری کنیم؟

با وجود اینکه تخته کارهای کامپوزیتی بسیار مقاوم‌تر از تخته کارهای چوبی و پلاستیکی در برابر خراشیدگی و کنده شدن هستند، هنگامی که خراشیده یا دچار پارگی می‌شود حتما آن را تعویض کنید. تخته کامپوزیتی که دیگر قابل استفاده نباشد، بوی نامطبوعی می‌دهد.

۵- تخته کار لاستیکی (منعطف)

تخته کارهای لاستیکی را چگونه نظافت کنیم؟

پس از پایان کار با تخته کار لاستیکی، به‌راحتی آن را با آب گرم آب کشی کرده و داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. ویژگی جالب آن خم شدن راحت آن برای انتقال مواد به ظرف می‌باشد. مواد تشکیل دهنده آن مواد رزینی هستند که در مقابل رشد باکتری مقاوم هستند. بیشتر تخته برش‌های لاستیکی نسبتا نازک هستند که گزینه مناسبی برای کار با چاقوهای بسیار تیز نیستند. برش‌های عمیق روی تخته های لاستیکی تعویض آن‌ها را در پی خواهد داشت.

تخته کار لاستیکی را چگونه نظافت کنیم؟

بیشتر تخته های برش جهت استفاده در ماشین ظرفشویی ایمن هستند، اما قرار گرفتن زیاد در معرض دمای بالا، باعث تاب خوردگی آن می‌شود.

محلولی از یک قاشق شوینده به ازای یک پیمانه آب تهیه کنید.

سطح تخته برش لاستیکی را با محلول آغشته و کاملا شسته و سپس با آب گرم آب کشی کنید. گاهی اوقات می‌توانید از یک قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری آب استفاده کنید. این ترکیب تمام مواد باقی مانده روی سطح را پاک می‌کند و برای سطوح سفید مناسب است.

این نوع از تخته برش، دارای خاصیت ضد سایشی است که برای جابه‌جا کردن مواد غذایی مناسب می‌باشند. سطوح در برابر خراشیدگی مقاوم هستند و جذب باکتری ندارند که این مساله به بهداشت آشپزخانه کمک می‌کند. 

تخته کار لاستیکی خود را چگونه نگهداری کنیم؟

به‌وسیله یک سوهان، سطوح خراشیده را یک دست کنید. همچنین می‌توانید از یک سمباده نواری برای این منظور استفاده کنید.

 

مترجم :فاطمه اسماعیلی