شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

خوراک‌های آیینی (نذورات محرم در کشورهای مسلمان)

دانستنی های رستوران / ۱۶, شهریور ۱۳۹۸
خوراک‌های آیینی (نذورات محرم در کشورهای مسلمان)
کشور ما ایران تنها کشوری نیست که در عزای پیشوای سوم شیعیان رخت عزا بر تن می‌کند. مراسم عزاداری محرم در کشورهای مختلف به روش‌ها و سنت‌های مختلفی برگزار می‌گردد. در این مجال چند نمونه از نذورات محرم در کشورهای دیگر را مرور می‌کنیم.

خوراک آیینی مناطق عرب نشین

شاید آشناترین نذری غیر ایرانی برای ایرانیان، قیمه نجفی باشد. خوراکی که تقریبا همه آن‌ها که به زیارت کربلا مشرف شده‌اند آن را چشیده‌اند. به زبان ساده، قیمه نجفی از پختن طولانی مدت گوشت و حبوبات و هم زدن طولانی مدت به همراه ادویه تهیه می‌گردد. ظاهر آن بسیار به گوشت کوبیده ایرانی شبیه است و البته عطر و بویی مثال زدنی دارد. اگر در ایام محرم سری به مناطق عرب نشین بزنید این خوراک را خواهید چشید. در تهران در محله دولت آباد و حسینیه نجفی‌ها با همان روش سنتی این خوراک تهیه می‌گردد.

خوراک آیینی ترکیه

در ترکیه یک خوراک مخصوص در ایام محرم پخته می‌شود که البته کمی داستانش متفاوت است. آش عاشوره یا آشوره که به آن پودینگ حضرت نوح هم گفته می‌شود در این ایام پخته و توزیع می‌گردد. اعتقاد بخشی از اهل سنت مردم ترکیه این است که کشتی نوح در روز دهم محرم به خشکی رسیده است و در فاصله دهم تا پانزدهم این آش را می‌پزند.

علویان ترکیه همین آش را به مناسبت شهادت امام حسین و ارادت به اهل بیت تهیه می‌کنند. آشی که بلغور گندم، نخود، عدس، لوبیا، کشمش، قیسی، بادام، فندق و انواع ادویه مواد اصلی آن است و با انجیر و مغزهای خوراکی تزیین می‌گردد.

غذای نذری

خوراک آیینی پاکستان

در پاکستان معروفترین نذری محرم، حلوای هویج است. حلوایی تهیه شده از شیر و شکر و خامه و هویج و کره.

خوراک آیینی مالزی

در کشور مالزی نوعی شیربرنج غلیظ که به آن مغز پسته و بادام فراوان اضافه می‌شود در ایام محرم پخته می‌شود.

خوراک آیینی ترکمنستان

چکدرمه با ترکیبی از برنج، گوشت گوساله، پیاز، روغن، رب گوجه فرنگی، نمک و آب پخته می‌شود و رایج‌ترین نذری پخش‌شده در روز عاشورا و تاسوعا در میان عزاداران حسینی در ترکمنستان است.

خوراک آیینی لبنان

لبنان با جمعیت شیعیان خود، مراسم محرم را مفصل برگزار می‌کند. غیر از خوراک‌های معمول مانند قورمه مرغ و زیتون و هریسه که شبیه حلیم ایرانیست ولی با گندم درشت، در این ایام، یک نذری معروف کلوچه‌ای به نام کعک العباس یا خبزالعباس است که در آن از بادیان رومی که از خانواده انیسه است استفاده می‌شود و بسیار معطر است.

غذای نذری

فراموش نکنیم که برگزاری مراسم و آیین سوگواری امام حسین برای زنده نگاه داشتن آیین آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم است.

 

نویسنده: حمید صادقی

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.