شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

نکات ایمنی چاقو

نظافت و ایمنی / ۰۲, دی ۱۳۹۷
نکات ایمنی چاقو
کارد و چنگال در عملکرد هر آشپزخانه صنعتی نقش اساسی دارد, بنابراین اطلاع از بهترین تکنیک‌های ایمنی و نگه‌داری چاقوی آشپزخانه ضروری است. آموختن این نکات به کاهش صدمات جانی کمک می‌کند و همچنین روند کاری آشپزخانه به آرامی طی می‌شود.

 ۱- چاقوی تیزتر، ایمن‌تر است

زمانی که برای برش زدن از چاقوی کند استفاده می‌کنید، باید نیروی بیشتری اعمال کنید. در نتیجه احتمال اینکه چاقو لیز خورده و خطر آسیب را افزایش دهد، بیشتر است. تیز نگه داشتن چاقوها یکی از آسان‌ترین راه‌های حفظ ایمنی آن‌هاست. از یک چاقو تیز کن یا سنگ مخصوص برای تیز کردن تیغه چاقو استفاده کنید. اگر چاقوی شما خیلی کند نیست از یک تیزکن استیل استفاده کنید.

دانستن اینکه تیغه چقدر تیز شود در سالم نگه‌داشتن آن موثر خواهد بود. اکثر تیغه‌ها را با زاویه ۲۰ درجه تیز می‌کنند. درصورتی که مواد غذایی شما خیلی نرم باشد تیغه چاقوی خود را از هر دو لبه با زاویه ۱۵ درجه تیز کنید البته این زاویه کمتر نیازمند تکرار دفعات تیز کردن است. این کار به مرور دوام چاقوی شما را کمتر می‌کند. در صورتی که بافت مواد غذایی شما سفت‌تر باشد لبه‌های تیغه را با زاویه ۲۰ درجه تیز کنید. میله ۱۲ اینچی گرد استیل برای تیز کردن چاقو با دسته پلاستیکی مشکی است.

۲-چاقوی مناسب کار خود را انتخاب کنید

انتخاب درست یک چاقو برای هدفی که در دست گرفته می‌شود، یکی از نکات اساسی چاقوی ایمن در صنایع مربوط به مواد غذایی است. هرچند به دلیل تنوع بسیار زیاد مدل‌ها، شکل و سایزهای کارد و چنگال های تجاری امکان گمراه شدن در انتخاب هست.

بعد از انتخاب چاقوی خود، به سایز تیغه آن دقت کنید. برای مثال تیغه‌های نازک برای برش دادن حجم زیادی از گوشت مناسب نخواهد بود، بنابراین بهتر است از یک ساطور استفاده کنید. برای فیله کردن از چاقوی مناسب این کار استفاده کنید. چاقوهای دندانه دار برای برش مواد غذایی که بافت نرمی دارند استفاده می‌شوند. به یاد داشته باشید از چاقو به عنوان درب بازکن، پیچ گوشتی و کاتر و یا برای خرد کردن مواد غیر غذایی استفاده نکنید.

۳-چاقوهای خود را مرتب و درست بشویید

به محض اینکه از چاقو استفاده کردید، آن را بشویید تا آلودگی جذب نکند. رها کردن چاقو روی تخته کار یا داخل سینک پر از کف آشپزخانه را به هم ریخته و امکان آلودگی و آسیب‌دیدگی را بیشتر می‌کند. شستن فوری چاقو و قرار دادن آن در جای خود، کارمندان و حتی مشتریان را از خطر حفظ می‌کند. استفاده از یک چاقوی تمیز راحت‌تر است. وجود پس مانده غذا روی چاقو آن را لغزنده می‌کند و امکان لیز خوردن از دست بیشتر می‌شود.

بعضی از چاقوها مناسب شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. چاقوهایی که در قسمت اتصال دسته به تیغه امکان جمع کردن خرده غذا را دارند، باید با دقت شستشو شوند.

۴- چاقوها را در جای مناسبی قرار دهید

برای نگهداری چاقوها در آشپزخانه خود جای مناسبی را در نظر بگیرید که برای استفاده مداوم بی‌خطر باشد. اگر زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنید دورتر از فضای کار خود قرار دهید. بهتر است از قفسه‌ها یا ریل‌های مخصوص نگه داشتن چاقو استفاده کنید تا ایمن‌تر باشد. همچنین می‌توانید از کیف‌های چاقو و یا جعبه‌های قابل حمل چاقو به منظور تمیز و بهداشتی ماندن چاقوها استفاده کنید.

۵- درست دست گرفتن چاقو و تکنیک‌های خرد کردن

استفاده از یک تخته کار هنگام برش مواد آماده شده به شما کمک می‌کند تا برش‌های پی در پی انجام دهید، بدون اینکه به دست‌تان آسیبی برسد. چاقوهایی با دسته ضعیف خطر آسیب دیدگی و خراب شدن ابزار آشپزخانه را بیشتر می‌کنند.

حین خرد کردن به وضعیت دست خود توجه داشته باشید. دستی که چاقو را با آن گرفته‌اید باید به دسته چسبیده باشد. مطابق شکل با انگشت اشاره و شصت لبه‌های پهن نزدیک به دسته چاقو را بگیرید تا کنترل بیشتری داشته باشید. دست دیگر خود را طوری روی ماده‌ای که می‌خواهید خرد کنید، قرار دهید که به سمت بیرون تیغه چاقو باشد. انگشتان خود را مطابق شکل خم کنید. آزاد بودن انگشتان احتمال بریده شدن را بیشتر می‌کند. اگر حین کار با چاقو تمرکز کافی نداشتید، آن را زمین بگذارید و پس از مدت زمانی به کار ادامه دهید. با این کار خطر کمتری شما را تهدید می‌کند.

 نکات ایمنی چاقو

 

مترجم فاطمه اسماعیلی