شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

انواع چای

دانستنی های بار و کافی شاپ / ۰۲, دی ۱۳۹۷
انواع چای
چای یکی از باستانی‌ترین نوشیدنی‌های مفید در سراسر کره زمین است که با قرار دادن برگه خشک آن داخل آب (دم کردن) آماده می‌شود. افراد زیادی نوشیدن چای را به قهوه ترجیح می‌دهند، چرا که ترکیب معینی از آن در مقایسه با همان مقدار از کافئین انسان را سرحال می‌کند.

چای‌ها طعم و عطرهای مختلفی را در اختیار ما قرار می‌دهند، از چای matcha ژاپنی گرفته تا چای شیرین نسل‌های گذشته که در جنوب پیدا می‌شوند.

گونه‌های چای

چای‌هایی که در این مطلب معرفی شده، رایج‌ترین انواع چای مورد استفاده مشتریان در سراسر دنیا هستند. هر کدام از آن‌ها گونه‌های مختلفی دارند که طعم‌های مختلف را ترکیب می‌کنند. در رابطه با تخمیر و اکسیداسیون، تنها در تهیه بعضی از چای‌ها عمل تخمیر و اکسیداسیون انجام می‌شود. عمل تخمیر با ضربات دست (با کوبیدن به‌وسیله دست) به برگه‌ها انجام می‌شود. طی این فرآیند آنزیم‌های موجود در برگ‌ها  که با هوا در تعامل خواهند بود، اکسید می‌شوند و رنگ و ترکیبات شیمیایی برگه‌ها تغییر می‌کنند. طعم چای تا حد زیادی به دما، رطوبت و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

چای سیاه

چای سیاه یا چای قرمز در چین، یکی از رایج‌ترین گونه‌های چای است که کاملا اکسید می‌شود. برگ‌های گیاه Camellia Sinensis را برای داشتن طعم قوی‌تر پهن کرده، رول و اکسید و سپس تخمیر و خشک می‌کنند.

مناطقی که در زمینه تهیه چای شناخته شده‌تر هستند، عبارتند از: Assam ،Dargeeling ،Nilgiri Sri Lanka که طعم چای آن‌ها به منطقه برداشت آن‌ها بستگی دارد. ویژگی طعم آن‌ها: قوی، غلیظ و بسته به نوع آن‌ها می‌تواند تلخ، شیرین، گیاهی، میوه‌ای یا ادویه‌ای باشد. 

چای Chai

این نوع از چای بر پایه چای سیاه است که همراه با ادویه‌های گرم و ترکیباتی چون هل، وانیل، شکلات و طعم‌های نوشیدنی‌های بسیاری که با شیر و شکر است. این چای ترکیبی می‌باشد و نسبت به تنوع خود چای، گونه‌های بسیاری دارد که شهرت جهانی دارد، به خصوص در فرهنگ هند اهمیت ویژه‌ای دارد.

چای سبز

چای سبز به دلیل اکسید نشدن، مشهورترین چای در دنیاست که نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. برگ‌های گیاه Camellia Sinensis، چیده، خشک و به نحوی گرما داده می‌شوند که مانع از اکسیداسیون آن‌ها شود. چینی‌ها اغلب برگه‌های خشک شده را طوری تهیه می‌کنند که رنگ سبز کدری دارد، در حالی که ژاپنی‌ها آن را بخار می‌دهند تا رنگ سبز روشن‌تری به دست آورند. بسته به نوع چای سبز، طعم‌های ملایم‌تری نسبت به چای سیاه دارد مانند: گیاهی، شیرین، دودی و طعم مرکبات.

چای گیاهی

چای‌های گیاهی مانند گونه‌های ذکر شده از برگه‌های چای بدست نمی‌آیند. بلکه از گیاهان خشک شده، میوه‌ها و گل‌ها که تنوع طعم‌های مطلوب بسیاری را امکان پذیر می‌کند، بدست می‌آیند. این چای‌ها کافئین ندارند، از این رو برای مصارف رژیمی مناسب هستند. ترکیبات رایج در چای‌های گیاهی شامل: بابونه، زنجبیل، برگ لیمو، نعناع فلفلی، نسترن و پنیرک و میوه‌های خشک است. بسته به نوع آن طعم‌های شیرین، گیاهی، مرکبات، عصاره گل، نعناع و ادویه‌ای می‌باشد.

چای Mate

از گیاه Yerba، از مناطق آمریکای جنوبی بدست می‌آید و برگه‌های آن بلنچ شده و سپس خشک و برش داده می‌شوند. طعم گیاهی قوی‌ای دارد.

چای Rooibos

چای قرمز آفریقایی، از بوته قرمز گیاهی در آفریقای جنوبی بدست می‌آید. برگه‌های آن قبل از تخمیر و خشک شدن، آسیاب و کوبیده می‌شوند. در تهیه چای Rooibos سبز عمل تخمیر انجام نمی‌گیرد، بنابراین طعم ملایم‌تری دارد و مزه شیرین، طبع گرم، معطر و وانیلی دارد. 

چای Matcha

از آسیاب کردن برگه‌های چای سبز که با مقدار کمی آب میکس شده، تولید می‌شود. در این چای تمام قسمت‌های برگه‌ها که از نظر سلامتی حائز اهمیت هستند، مصرف می‌شود. این چای که طعم گیاهی دارد در بین ژاپنی‌ها بسیار معروف است.

چای Oolong

از گیاه Camellia Sinensis تهیه می‌شود، با این تفاوت که نسبت به چای سبز در فصل برداشت، دیرتر چیده شده و تخمیر آن کامل صورت نمی‌گیرد. این نوع چای را داخل سبدهایی پهن تکان می‌دهند که فرآیند تخمیر را تغییر می‌دهد. برگه‌ها را برای توقف فرآیند اکسیداسیون گرم می‌کنند که بسته به منطقه و نحوه تهیه آن، طعم‌های متفاوتی خواهند داشت. طعم شیرین همراه با رایحه گل و میوه‌ای یا ادویه‌ای را تجربه خواهید کرد.

چای سفید

از برگه‌های Camellia Sinensis که فقط در استان Fujian کشت می‌شود، تولید می‌شود. گونه‌های چای سفید کوتاه‌ترین روند را در تولید چای‌ها دارند. برگه‌ها به سادگی رها می‌شوند تا خشک شوند، به همین دلیل است که طعم خاصی همراه با شیرینی مطلوبی خواهند داشت. چای سفید کافئین بسیار کمی داشته و طعم متعادل بین چای گیاهی و میوه‌ای دارد.

چای ترکیبی

به طور کلی به تمام چای‌هایی که با طعم‌های متداول چون نعناع، لیمو، هلو، زنجبیل و تمشک ترکیب می‌شوند، چای ترکیبی می‌گویند. بعضی از چای‌های طعم دار، روش دم کردن مخصوصی دارند. می‌توانید دو یا چند طعم از چای‌ها را با هم ترکیب کنید اما به روش دم کردن آن‌ها توجه کنید تا با کمترین زمان و درجه حرارت دم شوند تا طعم تند و تلخی نداشته باشند.

چای کیسه‌ای در مقایسه با چای خشک

عده‌ای از تولیدکنندگان چای ادعا می‌کنند که چای خشک کیفیت بهتری دارد، چرا که تمام برگه‌ها استفاده می‌شوند نه فقط قسمت‌های ریز آن. چای‌های کیسه‌ای عمدتا از خرده‌ها یا تکه‌های کوچک چای خشک تهیه می‌شوند که این چای طعم کمتری نسبت به انواع چای خشک خواهد داشت. البته در صنایع غذایی، چای کیسه‌ای به دلیل سرعت و زمان کمتر در دم کشیدن و بسته‌بندی مناسب، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

تولید چای کیسه‌ای همچنین در زمینه تجارت چای و انتخاب ترکیبات مورد نظر، آسان‌تر خواهد بود. درصورتی که تمایل بیشتری به استفاده از چای خشک داشتید از یک صافی یا کیسه می‌توانید استفاده کنید. 

دستورالعمل دم کردن چای

برای اینکه فرآیند دم کردن چای به‌درستی انجام شود و به منظور جلوگیری از تلخ شدن چای، به مدت زمان دم کردن چای خشک در آب و همچنین مقدار چای خشک مصرفی دقت کنید. در صورتی که چای غلیظ‌تری بخواهید باید از مقدار چای خشک بیشتری استفاده کنید به جای اینکه مدت زمان دم کردن را افزایش دهید.

 

مترجم فاطمه اسماعیلی