مجله کیت لاین

انواع سرکه
دسته بندی ها : حرف نو

انواع سرکه یکی از متنوع ترین و کاربردی ترین لوازم آشپزخانه است که می تواند هم برای مرینت کردن غذا و هم برای نظافت و بهداشتی کردن ظروف به کار رود. امروزه انواع مختلف سرکه در بازار وجود دارد که در آشپزخانه شما نیز برخی از آنها را می توان دید.

انواع سرکه یکی از متنوع ترین و کاربردی ترین لوازم آشپزخانه است که می تواند هم برای مرینت کردن غذا و هم برای نظافت و بهداشتی کردن ظروف به کار رود. امروزه انواع مختلف سرکه در بازار وجود دارد که در آشپزخانه شما نیز برخی از آنها را می توان دید.

انواع سرکه چگونه تولید می شود؟

سرکه با استفاده از تخمیر مایعات الکلی تهیه می شود که منجر به تولید یک محصول ترش مزه یا تلخ همراه با اسید استیک می شود. پایه الکلی سرکه باعث می شود هر سرکه ای رنگ و طعم متمایزی داشته باشد.

 

بهترین نوع سرکه - کیت لاین

 

آیا سرکه بی کیفیت می شود؟

اگر سرکه کدر شود و تغییر رنگ دهد به معنای بد بودن آن نیست. به خاطر خاصیت اسیدی سرکه می توان آن را به مدت نامحدود در قفسه و در جای خشک و خنک و دور از نور و گرما و در یک بطری در بسته نگهداری کرد.

با گذشت زمان ممکن است شکل ظاهری سرکه تغییر کند از جمله تغییر رنگ یا ایجاد رسوب در ته بطری. این اتفاق می تواند به مرور زمان در سرکه رخ دهد اما طعم آن نباید تحت تأثیر قرار گیرد. سرکه هایی با سطح اسیدیته بالاتر مانند سرکه سفید یا سیب مقطر، احتمالاً این تغییرات را خواهند داشت. اگر دوست داشتید می توانید رسوبات را با استفاده از فیلتر قهوه کاغذی فیلتر کنید.

مادر انواع سرکه چیست؟

مادر سرکه یا Mycoderma aceti ، ترکیبی از سلولز و باکتری های اسید استیک است که در الکل های تخمیر شده یا معمولا” سرکه غیر پاستوریزه یافت می شود. این ماده غالباً در سرکه سیب وجود دارد و ظاهری ابری تولید می کند. مصرف آن بی ضرر است و بر طعم سرکه تأثیری نخواهد داشت. در واقع مادر سرکه حاوی پری بیوتیک های سالم، ویتامین های گروه B و آهن است.

 

کیت لاین - انواع سرکه

 

فواید سرکه برای سلامتی

صدها سال است که مزایای سرکه سیب برای سلامتی در بین پزشکان و درمان مورد بحث قرار گرفته است. سرکه سیب سرشار از اسید استیک است که به اعتقاد بسیاری به بهبود سطح قند خون و انسولین کمک می کند. در واقع سرکه به دلیل ترشی اسید استیک، نام خود را از عبارت فرانسوی قدیمی vin aigre یا “شراب ترش” گرفته است.

به علاوه افرادی که سرکه سیب مصرف می کنند برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند. به همین دلیل افرادی که قصد لاغر شدن دارند می توانند از آن استفاده کنند. از دیگر مزایای سرکه سیب مبارزه با دیابت، کاهش چربی شکم، کاهش کلسترول، رفع شوره سر می باشد.

انواع سرکه رایج

سرکه سفید مقطر

سرکه سفید رایج ترین نوع سرکه ای است که در آمریکا استفاده می شود و احتمالاً در آشپزخانه های شما هم وجود دارد. دارای طعم و بوی تندی می باشد و جزء سرکه های متفاوت می باشد چون سرکه سفید از دانه جو تقطیر می شود و یک محصول ترد و شفافی تولید می کند. گرچه سرکه سفید ممکن است برای بیشتر رسپی ها تند باشد ولی یک ترشی معمولی است و می تواند در سس کباب، سس سالاد و سس گوجه فرنگی استفاده شود.

سرکه بالزامیک

این سرکه بومی ایتالیا تنها نوع سرکه است که با تخمیر الکل تولید نمی شود بلکه با رسیدن انگور فشرده در بشکه های بلوط ساخته می شود. هرچه بالزامیک قدیمی تر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. سرکه بالزامیک دارای طعم شیرین و متمایزی است که می توان آن را روی غذاهای شیرین و خوش طعم بپاشید یا اینکه برای تهیه یک سس کلاسیک   vinaigrette valsبا روغن زیتون ترکیب کنید.

خرید سرکه بالزامیک

کیت لاین - انواع سرکه

 

سرکه مالت

سرکه مالت برای چاشنی ماهی و چیپس سیب زمینی مشهور است. این ماده از آبجو بر پایه جو تهیه شده و طعم نسبتاً ملایمی دارد.

سرکه سیب

یکی از رایج ترین انواع سرکه، سرکه سیب است که از آن برای طعم دادن و حفظ مواد غذایی استفاده می شود. این سرکه با افزوده شدن باکتری و مخمر به مایع سیب خرد شده و صاف شده برای ایجاد فرآیند تخمیر درست می شود. سپس به مخلوط شکر اضافه شده و مایع را الکلی می کند بعد از آن آب الکل یک بار دیگر تخمیر و به سرکه تبدیل می گردد.

سرکه سیب رنگ طلایی دارد و می توان از آن برای افزودن طعم میوه ای تارت و ماریناد، سس سالاد، چای، سالاد کلم، و چاشنی غذا استفاده کرد.

خرید سرکه 

کیت لاین - انواع سرکه

 

برخی انواع سرکه های غیر معمول

در زیر با چند نوع سرکه ای که کمتر شناخته شده آشنا شوید:

سرکه شریsherry

سرکه شری مشابه سرکه بالزامیک است با شیرینی کمتر و چون قوی هست کمتر مصرف می شود.

سرکه شری به طور اتفاقی ساخته شد. گفته می شود این سرکه بومی اسپانیایی نتیجه چند بشکه حاوی شری بودکه مشخص شد دارای اسیدیته بیش از حد است به طوری که نوشیدنی را خراب کرد ولی محصول مورد علاقه جدیدی برای آشپزها تولید کرد.

انواع سرکه سیاه (چینکیانگ)

سرکه سیاه که به آن سرکه Chinkiang نیز گفته می شود، خاستگاه آن شهر Zhenjiang در شرق چین است. طعم دودی دارد و ترکیبی از برنج گلوتین تخمیر شده، گندم و ارزن می باشد. از این سرکه برای تهیه غذاهای چینی مانندهمراه با کوفته، اردک و انواع سس های آسیایی استفاده کرد.

 

کیت لاین - انواع سرکه

 

سرکه نیشکر

این سرکه با تخمیر شربت استخراج شده از نیشکر تولید می شود. در حالی که سرکه نیشکر از نیشکر گرفته می شود اما در مقایسه با سرکه مالت دارای عطر و طعم غیر شیرین و شگفت آوری است.

سرکه کشمش

سرکه کشمش که در آشپزی خاورمیانه محبوب است دارای طعم ملایم و رنگ قهوه ای است. برای تهیه سس agrodolce سنتی و غذاهای ترکی از این نوع سرکه استفاده می کنند.

سرکه زردآلو

سرکه زردآلو از زردآلو خشک تهیه می شود و آن را به یک سرکه میوه ای تبدیل می کند به راحتی می توان آن را در آشپزخانه تولید و نگهداری کرد. با استفاده از این سرکه طعم شیرین و خوشمزه ای به سس سالاد و ماریناد اضافه کنید.

اگر بخواهید یک عادت سالم غذایی به برنامه روزانه خود اضافه کنید یا طعم های جدیدی را به وعده هایی غذایی خود بگنجانید انواع متفاوت سرکه برای این کار مناسب است.

مترجم: مریم قنبری

 

بیشتر مطالعه کنید: تکنیک های جدید نگهداری مواد غذایی

 

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *