مجله کیت لاین

چاقوی آشپزخانه
دسته بندی ها : معرفی لوازم آشپزخانه

مصرف کاتلری یا سرویس کارد و چنگال در هر آشپزخانه صنعتی و تجاری ضروری است، بنابراین نگهداری، مراقبت و استفاده درست از چاقو اهمیت دارد. در ادامه نکات ایمنی درباره چاقوی آشپزخانه را مرور می کنیم که بهتر است برای کاهش صدمات ناشی از چاقو به نکات زیر توجه کنید.

مصرف کاتلری یا سرویس کارد و چنگال در هر آشپزخانه صنعتی و تجاری ضروری است، بنابراین نگهداری، مراقبت و استفاده درست از چاقو اهمیت دارد. در ادامه نکات ایمنی درباره چاقوی آشپزخانه را مرور می کنیم که بهتر است برای کاهش صدمات ناشی از چاقو به نکات زیر توجه کنید.

  1. استفاده از چاقوی تیز

وقتی از چاقوی کند برای برش استفاده می‌کنید، باید نیروی بیشتری هم وارد کنید. در نتیجه، احتمال لغزش چاقو و آسیب پذیری بیشتر است. یکی از ساده ترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن چاقو تیز نگه داشتن آنها است. برای تیز کردن چاقو می‌توانید از سنگ تراش یا چاقو  تیزکن استفاده کنید. اگر چاقوی شما به تیز کردن کمتری نیاز دارد، سعی کنید از یک جنس استیل برای تیز کردن استفاده کنید.

چاقوی آشپزخانه چقدر باید تیز باشد؟

برای اینکه دو طرف چاقو به یک اندازه تیز شود تیغه‌ها را در هر دو طرف با زاویه ۲۰ درجه تیز کنید. ولی اگر با مواد نرم سر و کار دارید می‌توانید دو طرف لبه چاقو را در زاویه ۱۵ درجه تیز کنید. ولی نیاز به تراش بیشتری دارد و تراش بیشتر ممکن است دوام چاقو را کاهش دهد. و اگر بافت محصولات برای برش سفت باشد لازم است تیغه را در زاویه 20 درجه و یا بازتر انتخاب کنید.

  1. چاقوی مناسب کار انتخاب کنید

انتخاب صحیح چاقو یکی از موارد مهم در ایمنی چاقو است که متخصصین خدمات غذا باید آن را به خوبی بیاموزند. انتخاب یک چاقوی مناسب به دلیل تنوع زیادش سخت است.

چگونه چاقوی مناسب انتخاب کنیم

در هنگام انتخاب چاقو، مواردی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید:

  • اندازه تیغه: چاقویی را انتخاب کنید که متناسب با غذایی که می‌برید باشد. به عنوان مثال، یک چاقوی کوچک برای بریدن برش بزرگ گوشت مناسب نیست.
  • انعطاف پذیری: بعضی از کارها به تیغه انعطاف پذیر احتیاج دارند و برخی به تیغه محکمتر. مثلا چاقویی که می خواهید فلس های ماهی را جدا کنید در مقایسه با چاقویی که برای برش سیب زمینی نیاز دارید، تفاوت دارد.
  • لبه تیغه: لبه تیغه می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند یا سخت‌تر. به عنوان مثال، چاقوهای دندانه دار یا اره ای برای برش مواد غذایی مانند نان مناسب هستند، در حالی که تیغه های گرانتون برای برش غذاهای مرطوب مانند پنیر و ماهی آزاد مناسب هستند.

هرگز از چاقو به جز بریدن غذا استفاده نکنید. استفاده از چاقو برای کارهای دیگر نه تنها می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد بلکه به چاقو نیز آسیب می‌رساند.

  1. چاقوها را تمیز نگه دارید

برای جلوگیری از آلودگی، لازم است چاقو را به محض استفاده تمیز کنید. گذاشتن چاقو روی تخته برش یا در سینک ظرفشویی آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند.

کار با چاقوی تمیز راحت‌تر است. بنابراین دقت کنید مواد غذایی روی تیغه چاقو باقی نماند چون باعث لغزندگی چاقو می‌شود.

نکاتی برای تمیز کردن چاقو

برای رعایت موارد بهداشتی و استحکام چاقو، آن را بعد از استفاده به خوبی بشویید. هنگام تمیز کردن چاقو موارد زیر را به خاطر بسپرید:

  • آیا شستن چاقو در ماشین ظرفشویی بی خطر است؟ بهتر است چاقوها را با دست بشویید تا به لبه آن آسیبی نرسد.
  • آیا روی چاقو فضایی برای تجمع باکتریها وجود دارد؟ ممکن است فرم و جنس برخی چاقوها طوری باشد که بقایای مواد غذایی در آن تجمع کنند.

تخته کار

  1. از چاقو به درستی نگهداری کنید

یک فضایی در آشپزخانه برای نگهداری چاقو در نظر بگیرید. در این صورت هم آشپزخانه مرتب می‌ماند و هم چاقو ایمن تر. و اگر مواقعی که از چاقو استفاده نمی کنید آن را دور از معرض دید قرار دهید. استفاده از نگهدارنده‌های چاقو عمر چاقو را زیاد می‌کند.

  1. روش های برش مناسب را بدانید

باید از دانش کافی درباره استفاده از چاقو برخوردار باشید. مانند نحوه برش، چگونگی کار کردن با چاقو. اگر اطلاعات کافی برای استفاده از چاقو نداشته باشید باعث می‌شود چاقویتان آسیب ببیند و سرعت آن کند شود.

نحوه استفاده از چاقو

  • همیشه هنگام برش مواد غذایی از تخته کار استفاده کنید.
  • موقع برش دادن به وضعیت دست توجه داشته باشید.
  • با استفاده از انگشت و برای کنترل بیشتر دو طرف تیغه را در نزدیکی دستگیره بگیرید.
  • دست دیگر خود را از مسیر تیغه دور نگه دارید.

وقتی چاقو از دستتان در حال افتادن سعی نکنید آن را بگیرید، بگذارید بیفتد بهتر از این است که دستتان آسیب ببیند.

خرید چاقوی آشپزخانه

مترجم: مریم قنبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *