مجله کیت لاین

آشپزی با کودکان
دسته بندی ها : حرف نو

آشپزی کردن همواره لذت بخش است و به نوعی سرگرمی محسوب می شود مخصوصا آشپزی با کودکان که هم برای والدین و هم برای کودکان بسیار خوشایند است. این کار مزایای خودش را دارد اما ممکن است به شلوغی و کثیف کاری بینجامد. با این حال با کمی صبر و حوصله می‌توان به رشد ذهنی و مهارتی و اعتماد به نفس کودکان و عادت غذایی سالم کمک کرد.

آشپزی کردن همواره لذت بخش است و به نوعی سرگرمی محسوب می شود مخصوصا آشپزی با کودکان که هم برای والدین وهم برای کودکان بسیار خوشایند است.

این کار مزایای خودش را دارد اما ممکن است به شلوغی و کثیف کاری بینجامد. با این حال با کمی صبر و حوصله می‌توان به رشد ذهنی و مهارتی و اعتماد به نفس کودکان و عادت غذایی سالم کمک کرد.

آشپزخانه می‌تواند مکانی جذاب برای بچه‌ها باشد. آنها بزرگترها را می‌بینند که در آنجا مشغول کار و آشپزی هستند و غذای مورد علاقه آنها را درست می‌کنند.

بچه‌های بزرگتر ممکن است کنجکاو شوند و بخواهند دستی در آشپزی داشته باشند. آنها با اجازه بزرگترها می‌توانند این کار را انجام دهند. بزرگترها می‌توانند به کودکان چیزهای ساده مانند همزدن، تخم مرغ شکاندن، مقدار غذا و سفره آرایی آموزش دهند. این کارها هم برای کودکان سرگرم کننده است و هم فوایدی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا و فواید آشپزی با مشارکت کودکان

آشپزخانه مکانی ایده آل برای یادگیری و کسب مهارت کودکان می باشد

  • کودکان می‌بینند که چگونه ظرفهای غذا چیده می‌شود یک روش مناسب برای کسب یادگیری و احساس کمک کردن به آنها دست می‌دهد.
  • بچه هایی که در سن مدرسه هستند  می‌توانند با برخی اصول آشپزی آشنا شوند که از دانش خود برای ترکیب مواد لازم و دستور پخت کمک بگیرند. همچنین درباره زمان پخت و نحوه تهیه یک غذای سالم نیز آموزش ببینند.
  • نوجوانان آمادگی لازم برای یادگیری آشپزی و پیشرفت در کسب مهارت آشپزی دارند و از انجام آن هم خوشحال می شوند. نوجوانان ممکن است علاقه‌مند به خوردن غذاهای مختلف مخصوصا غذاهای آسیایی باشند.
  • روانشناسان به والدین توصیه می‌کنند هیچوقت مانع از آشپزی کودکان نشوند چرا که با مهارتهای زندگی آشنا می‌شوند.
  • همچنین مشارکت کودکان روش موثری برای رفع عادات بد غذایی آنهاست و به آنها کمک می‌کند تا در انتخاب تغذیه سالم درست عمل کنند.
  • میل و علاقه کودک به خوردن غذا بیشتر می‌شود.
  • والدین نیز در کنار کودکان خود و زمانهایی که در کنار هم سپری می‌کنند لذت می‌برند و کودکان هم در پایان کار برای نظافت ترغیب می شوند.

آشپزی با کودکان

در اینجا به چند نکته برای سرگرم کردن و ایمن ماندن کودکان در حین آشپزی اشاره می‌کنیم.

زمان مناسب انتخاب کنید

اگر دوست دارید موقع آشپزی کودکانتان هم در کنارتان باشند و آموزش ببینند و یا کمکتان کنند آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای این کار است.

وظایف مناسب سنشان

وظایفی که به کودکان می سپارید باید مناسب سنشان باشد و برای اینکه کودکتان در مراحل پیچیده و وقت‌گیر آشپزی خسته نشود یک دستور پخت ساده انتخاب کنید مانند تهیه پیتزا، مافین و یا سالاد که به کمتر از 5 مواد نیاز داشته باشد.

وقتی یک دستور پخت انتخاب کردید، آن را در اختیار بچه‌های بزرگتر که سواد خواندن دارند قرار دهید کودک کوچکتر  هم می‌تواند به شما کمک کند مواد را درون یک کاسه بریزید. کودک بزرگتر می‌تواند مقدار ترکیبات را اندازه گیری کند. کودک کوچکتر می تواند در ریختن پنیر تاپینگ پیتزا، ریختن مایع در کاسه و برش کوکی کمک کند.

ایمنی در برابر استرس

کودکان وقتی در آشپزخانه هستند به نظارت نیاز دارند. کودکان کوچکتر  باید یاد بگیرند که به همزن برقی، قابلمه داغ و اجاق گاز دست نزنند.

رعایت نکات ایمنی

  • تجهیزات خطرناک را یادآوری کنید
  • درمورد اینکه کدام یک از کارهای آشپزخانه مربوط به بزرگسال و کدام یک برای کودکان است صحبت کنید
  • قوانین آشپزخانه مانند شستن دستها و دست زدن به دستگیره‌های اجاق گاز یا چاقو.

آشپزی با کودکان

سخت نگیرید

برای اینکه کار با کودکان برایتان لذت بخش‌‎تر باشد زیاد سخت نگیرید و در برابر شلختگی و نامرتبی صبور باشید. برای اینکه شلختگی بوجود نیاید مقدار مواد اولیه را به اندازه کافی در ظرفها بریزید. بچه ها را راهنمایی کنید و اجازه دهید چند بار آن کار را انجام دهند تا مهارت و تسلط کافی و احساس خوبی پیدا کنند. آنها را تشویق کنید و از کار خوب آنها تعریف کنید. با آنها برای تهیه غذای دفعه بعد مشورت بگیرید. رسپی سخت انتخاب نکنید غذاهایی درست کنید که ساده باشد و کمتر با اجاق گاز در تماس باشد.

آشپزی می‌تواند به بچه‌ها در یادگیری مفاهیم ریاضی و مهارت زبانی کمک کند اعتماد به نفس آنها را بالا می‌برد و عادتهای غذایی سالم می‌آموزد.

گذراندن وقت در آشپزخانه با بچه‌ها بسیار لذت بخش است. کودکان نیز از یادگیری در کنار شما لذت می‌برند و به دلایل ایمنی باید همیشه در آشپزخانه و در کنار کودکان باشید و نظارت کنید. در پایان از کودکتان بابت همکاری و تلاشش تشکر کنید.

در ادامه به چند دستورالعمل غذایی ساده برای کودکان می‌پردازیم؛

با داشتن آشپزخانه‌ای با محیط و فضای امن مناسب فرصت پخت و پز در اختیار کودکانتان قرار دهید و با کمک آنها رسپی‌های زیر را برای تهیه غذا به کار ببندید:

آشپزیهای بدون اجاق

آموزش مینی پیتزا

پیتزا از غذاهای مورد علاقه بچه‌هاست آنها کنجکاوند بدانند چگونه تهیه می‌شود و از اینکه خودشان این کار را انجام دهند برایشان بسیار هیجان انگیز خواهد بود

نان همبرگر را از وسط باز کنید و داخل آن را خالی کنید سپس کمی سس کچاپ روی آن بمالید و مقداری گوجه گیلاسی، ژامبون، زیتون و پنیر را به عنوان تاپینگ بچینید حتی می‌توانید به شکل صورت تزئین کنید.

آموزش رول موز

موز سرشار از پتاسیم است و ممکن است میوه آن را بچه‌ها دوست نداشته باشند بخاطر همین با مشارکت بچه ها خوراکی درست کنید که آنها ترغیب به خوردن شوند.

داخل نانهای باگت را خالی کنید و عسل نیمه گرم کرده را  با دارچین مخلوط نمایید و روی لایه داخلی نان بمالید سپس پنیر خامه‌ای را به آن اضافه کنید و موز را نیز داخل مواد قرار دهید و نان را رول کنید مقداری از مخلوط عسل دارچین روی لبه رول بمالید تا به هم بچسبد در آخر پودر قند روی آن بپاشید.

آموزش سالاد گوجه و زیتون

از آنجا که زیتون دارای ارزش غذایی است و برای کودکان مناسب است با تهیه این نوع سالاد آنها را با زیتون آشنا کنید

مقداری جعفری، گوجه گیلاسی، زیتون سیاه، پیاز و خیار خرد شده را به همراه روغن زیتون و لیمو ترش مخلوط کنید و می توان در آخر از پنیرهای مکعبی برای تزئین استفاده کنید.

آموزش دسر کاپ ماست و توت فرنگی

توت فرنگی ها را خرد کنید و داخل کاپها بریزید سپس ماست میوه‌ای را به آن اضافه و روی آن را با توت فرنگی و شیر عسل تزئین کنید.

آموزش سالاد سبز

تهیه سالاد کار سختی نیست کافیست سبزیجاتی مانند اسفناج، ساقه کرفس، کاهو، زیتون، گوجه گیلاسی، سیب گلاب را خرد و مخلوط  و با پنیر تزئین کنید و با چاشنی روغن زیتون و آب لیمو میل کنید.

آموزش آلاسکای میوه‌ای

میوه های پوست کنده و خرد شده را داخل لیوانی بریزید و با لیموناد پر کنید و یک عدد چوب بستنی داخل آن قرار دهید و بگذارید در فریزر یخ ببندد.

آموزش کباب گوجه گیلاسی

بیبی اسفناج، گوجه گیلاسی و پنیر و زیتون را به سیخ چوبی بکشید تا ظاهری اشتهاآور و هیجانی برای کودکان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *