مجله کیت لاین

روز جهانی مهماندار
دسته بندی ها : حرف نو

آخرین باری که در رستوران یا کافه غذا خوردید را به یاد بیاورید، خدمات به چه صورت بود؟ آهسته یا سر وقت؟ چقدر مهماندار به میز شما توجه می کرد؟
همه ما تجربه های خوب و بد یک رستوران را به یاد می آوریم.
مهمانداری، به قرن ها قبل برمی گردد. پذیرایی و سرو غذا و نوشیدنی، بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

۲۱ می یا ۳۱ اردیبهشت روز جهانی مهماندار

آخرین باری که در رستوران یا کافه غذا خوردید را به یاد بیاورید، خدمات به چه صورت بود؟ آهسته یا سر وقت؟ چقدر مهماندار به میز شما توجه می کرد؟

همه ما تجربه های خوب و بد یک رستوران را به یاد می آوریم.

مهمانداری، به قرن ها قبل برمی گردد. پذیرایی و سرو غذا و نوشیدنی، بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

مهمانداران بر اساس قوانین و دستورالعمل های تعیین شده با توجه به نوع رستوران استخدام می شوند. یک مهماندار وظایف مختلفی دارد، مانند گرفتن سفارش و آوردن غذا، استقبال از مشتریان، تمیز کردن و آماده کردن میز، مرتب و پولیش کردن ظروف و … همچنین از یک مهماندار انتظار می رود مودب، صمیمی و دوستانه رفتار کند.

در برخی از غذاخوری‌ها، مهمانداران وظایف دیگری هم دارند، آنها موظفند فروش بیشتری داشته باشند و مهمانان را ترغیب کنند تا غذای بیشتر و یا خاص تری سفارش دهند.

تاریخ ۲۱ می، روز جهانی مهماندار نامگذاری شده است. قصد داریم از مهمانداران در این روزبه دلیل تجربه های خوبی که برایمان فراهم می کنند، قدردانی و تشکر کنیم. قطعا در این روز صاحبان و مدیران رستوران ها نیز از این تیم پر تلاش و پر انرژی، قدردانی و تشکر خواهند کرد.

از آنجایی که مهماندار رابط بین غذاخوری و آشپزخانه است نقش مهمی در تعیین و ارائه کیفیت دارد و باید نیازهای چندین میز را همزمان برآورده کنند، در واقع آنها نمایانگر یک رستوران هستند.

گاهی اوقات ممکن است غذا خوشمزه باشد ولی به دلیل بی توجهی مهماندار کیفیت سرویس و خدمات پایین باشد، متاسفانه تجربه خوبی برای میهمانان نخواهد بود.

مهمانداران سعی می کنند بهترین خدمات را در بهترین زمان ممکن ارائه دهند.

آنها قبل از اینکه شما درخواست دهید لیوانهای نوشیدنی را پر می کنند، نانهای رولی یا چیپس اضافی به همراه دارند و در انتخاب منو نیز راهنمایی می کنند، بنابراین مهماندار یک سرمایه ارزشمند برای یک رستوران محسوب می شود چرا که باعث شهرت یک رستوران می گردد.

روز جهانی مهماندار
۲۱ می یا ۳۱ اردیبهشت روز جهانی مهماندار 

 

چگونه روز جهانی مهماندار را گرامی بداریم؟

وقتی به یک رستوران می روید و از وعده غذایی و خدمات لذت می برید هنگام ترک رستوران جهت تشکر و قدردانی به مهماندار انعام یا تیپ بدهید. اگر خدمات درخشانی دریافت می کنید، به آنها بگویید که از خدمات بسیار خوبی که ارائه دادند سپاسگزاریم و انعام سخاوتمندانه تری پرداخت نمایید. دیدگاه کشورهای مختلف نسبت به مهماندار و پرداخت انعام متفاوت است.

به رستوران همیشگی رفت و آمد داشته باشید و به مدیر نشان دهید که چقدر رفتار مهماندارها خوب و مناسب است. فرقی نمی کند که از یک رستوران زنجیره ای بازدید می کنید یا از یک رستوران مورد علاقه محلی.

مهمانداران به دلیل خدمات عالی و با اینکه ساعات طولانی روی پاهایشان می ایستند و لبخند بر لب دارند شایسته تقدیر می باشند. رضایت میهمانان را از روی چهره افراد می توان تشخیص داد.

خوب است فقط برای یک دقیقه به همه افرادی که از شما در امر غذا و نوشیدنی پذیرایی می کنند فکر کنید و خود را جای آنها بگذارید. باریستایی که قهوه مورد علاقه تان را  می داند و تهیه می کند، مهماندار یا پیشخدمتی که سفارش ساندویچ یا غذا را می گیرد، به بارتندی  که نوشیدنی ارائه می دهد.

با این تصورات قصد داشتیم تا شما را در حال و هوای رستوران و کار در آنجا قرار دهیم و سختی کار رستورانها را تا حدودی متصور شوید تا بتوانید در چنین روزی از آنها قدردانی و تشکر کنید.

 

تاریخچه مهمانداری ملی

گیلورد وارد Gaylord Ward یک روز تعطیل را برای مهمانداران در نظر گرفت تا فرصتی برای صاحبان رستوران و میهمانان ایجاد کند تا بهترین‌ها را در سطح انتظار خود شناسایی کنند.

مهمانداران اولین بار در سال ۱۶۲۰ در میخانه ها نوشیدنی سرو می کردند. کانسپت رستورانهای کنونی و مدرن از رستورانهای ۱۸۲۰ نیویورک الهام گرفته شده است.

قبل از آن، در بیشتر فرهنگها انتظار می رفت بانوان به عنوان آشپز، پیشخدمت و مهماندار از مهمانان پذیرایی کنند.

اوایل بیشتر مهمانداران مردانی بودند که دستکش سفید می پوشیدند تا دستشان با غذا تماس نداشته باشد. در آن زمان غذا در ظروف نقره ای سرو می شد، به طوریکه غذا توسط مهماندار داخل بشقاب مهمان گذاشته می شد.

امروزه، تفاوت زیادی بین مهماندار بودن در یک هتل ۵ ستاره یا یک رستوران معتبر با یک مهماندار در یک کافه کوچک محلی وجود دارد.

در برخی از کشورها، این شغل را در هنگام تحصیل و دوران دانشجویی به صورت موقت می بینند. ولی در برخی دیگر، یک شغل حرفه ای به حساب می آید که باید مهارتها و آموزشهای کافی را ببینند.

انعام دادن در آمریکا بسیارمرسوم است و کمکی در کسب درآمد بیشتر ایجاد می‌کند، در صورتیکه در فرهنگ کشوری مانند ژاپن پسندیده نیست و حتی تحقیر آمیز است.

شاید این شغل به نظرساده برسد ولی برای همه افراد مناسب نیست.

بسیاری از هنرمندان و نویسندگان، رستوران و مهمانداران را به خوبی به تصویر کشیده اند.

فعالیتهای روزانه یک مهماندار

لبخند، سرو غذا، جمع‌آوری ظروف، الویت در پذیرایی، کارهای ممنوعه و باز هم لبخند، سرعت عمل، نوع پوشش، آراستگی، برخورد با مشتری و باز هم لبخند

قصد از این مقاله آشنایی با این شغل در ظاهر ساده، بود.

یادمان نرود دفعه بعدی که به رستوران یا کافه رفتیم از این افراد قدردانی کنیم.

مترجم: مریم قنبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *