مجله کیت لاین

نان فوکاچیا روی میز سفید
دسته بندی ها : راهنمای آشپزی

نان ایتالیایی فوکاچیا چیست؟ با طرز تهیه آن آشنا شوید.

این نان خوشمزه چیست؟

حتی مبتدیان در نان پزی می‌توانند این دستور خانگی نان فوکاچیا را درست کنند! این نان را با روغن زیتون و رزماری میپوشانیم و آن را برای مصارف مختلف آماده میکنید.

نان آماده شده ی فوکاچیا روی میز سرو

دستور پخت نان فوکاچیا: 

این دستور پخت نان مورد علاقه ما برای پخت در خانه است. ما آن را دوست داریم، زیرا در وسط نرم و پف‌دار، در لبه‌ها ترد و طلایی شبیه به پیتزا، و سرشار از طعم لذیذ روغن زیتون و نمک دریاست. و این فقط شروع ماجراست! دلیل اصلی که این دستور فوکاچیا را دوست داریم این است که بسیار آسان است. 

وقتی جک (بیش از ۱۵ سال پیش) برای اولین بار شروع به نان‌پزی کرد، تعداد زیادی نان (چاباتا) ساده پخت. نان نهایی خوشمزه شد، اما ساعت‌ها برای ورآمدن و ورز دادن دقیق نیاز داشتیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم. بنابراین، وقتی متوجه شدیم که پخت نان فوکاچیا چقدر ساده است، دیگر به سختی هایش فکر نکردیم. 

اکنون این دستور فوکاچیا، دستور همیشگی ما است. ابتدا نسخه‌ای از آن را در کتاب آشپزی من “عشق و لیمو هر روز” منتشر کردیم و از آن زمان دستور را اصلاح کرده‌ایم تا فوکاچیای حتی سبک‌تر و تردتری بدست آوریم که هیچ‌وقت از آن سیر نمی‌شویم. این دستور فوق‌العاده‌ای برای مبتدیان نان‌پزی و نانوایان با تجربه است که ساده، منعطف و همیشه خوشمزه می باشد.

نان فوکاچیا چیست؟ 

فوکاچیا که به صورت (Focaccia) تلفظ می‌شود یک نوع نان ایتالیایی است. بر اساس کتاب “اصول آشپزی کلاسیک ایتالیایی” نوشته مارچلا هازان، این نان بیشتر با منطقه شمال غربی ایتالیا، یعنی لیگوریا و پایتخت آن جنوا مرتبط است. 

می‌توانید فوکاچیا را با شکل تخت و سطح دندانه‌دار مشخصش تشخیص دهید. این نان با خمیری غنی از روغن زیتون و نمک درست می‌شود که ممکن است به‌ صورت ساده یا با سبزیجات، گیاهان و یا پنیر پر شود. در ادامه چندین تاپینگ مورد علاقه‌ام را بیابید!

مواد لازم برای نان فوکاچیا 

در اینجا مواد لازم برای تهیه این نان فوکاچیا را توضیح میدهیم : 

آرد همه‌ کاره بهترین گزینه:

آرد ماده اصلی در این دستور است، بنابراین هرچه دقیق‌تر اندازه‌گیری کنید بهتر است. اگر ترازو آشپزخانه دارید، اکنون وقت استفاده از آن است. وزن کردن آرد دقیق‌ترین اندازه‌گیری را به شما می‌دهد. اگر ترازو ندارید، بهترین روش بعدی این است که آرد را با قاشق بریزید و سطح آن را صاف کنید تا از پر کردن بیش از حد پیمانه جلوگیری کنید. 

مواد اولیه نان فوکاچیا

آب گرم، آب خمیر را مرطوب می‌کند. توجه داشته باشید: بزرگترین تغییری که در این دستور در طول سال‌ها داده‌ایم افزایش نسبت آب به آرد است. خمیر بسیار مرطوب است، اما این سطح بالای رطوبت به نان بافتی هوادار در داخل می‌دهد! 

مخمر خشک فعال یا مخمر فوری: مخمر را در آب با کمی شکر قهوه‌ای قبل از مخلوط کردن خمیر اثبات کنید. 

روغن زیتون فرابکر: این روغن طعم غنی به فوکاچیا می‌دهد و لبه‌های آن را ترد و طلایی می‌کند. 

رزماری تازه: برای تاپینگ. در ادامه پیشنهادات دیگر تاپینگ را بیابید! 

نمک دریا و نان مزه‌دار، نان خوش‌طعم تری به ما میدهد. نمک دریای ریز را به خمیر فوکاچیا اضافه کنید. قبل از پخت نان، نمک پوسته‌ای روی آن بپاشید! 

دستور کامل را با اندازه‌گیری‌ها در ادامه توضیح می دهیم.

چگونه نان فوکاچیا درست کنیم؟! 

اولین قدم در این دستور فوکاچیا درست کردن خمیر است. با اثبات مخمر شروع کنید. در کاسه‌ی یک همزن برقی مجهز به قلاب خمیر، آب و شکر را با هم مخلوط کنید. مخمر را اضافه کرده و کنار بگذارید تا ۵ دقیقه یا تا زمانی که کف کند. اگر مخمر کف نکرد، مخلوط را دور بیندازید و با مخمر جدید شروع کنید. 

ورز دادن خمیر نان فوکاچیا

وقتی مخمر کف کرد، آرد و نمک را اضافه کنید. با سرعت کم مخلوط کنید تا خمیر نامنظم تشکیل شود. سپس، سرعت را به متوسط افزایش دهید و به مدت ۵ دقیقه مخلوط کنید. خمیر بسیار چسبناک میشود و به دیواره‌های کاسه میچسبد.

همزدن خمیر نان فوکاچیا در  کاسه فلزی با همزن برقی

اکنون

زمان اولین ورآمدن است! یک کاسه بزرگ را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون چرب کنید. با استفاده از یک اسپاچولا (یک نوع همزن مخصوص) خمیر را از کاسه همزن به کاسه روغنی منتقل کنید. خمیر به حدی چسبناک است که نمی‌توان آن را با دست منتقل کرد! 

با انگشتان خود خمیر را ورز دهید. روی آن را با پلاستیک یا یک حوله مرطوب بپوشانید و کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود، ۱ تا ۱ و نیم ساعت.

آماده سازی اولیه خمیر نان فوکاچیا

سپس، فوکاچیا را شکل دهید. یک تابه ۹×۱۳ اینچ را با ۲ قاشق غذاخوری دیگر روغن زیتون چرب کنید. 

نکته: 

تابه مورد علاقه‌ام برای این دستور یک تابه آلومینیومی نچسب ۹×۱۳ اینچی است. اگر تابه شما نچسب نیست، توصیه می‌کنم قبل از اضافه کردن روغن آن را با کره چرب کنید. ممکن است در نگاه اول غیر ضروری به نظر برسد. اما برای جلوگیری از چسبیدن نان به ماهیتابه ضروری است.

ورز دادن خمیر نان فوکاچیا در ظرف چینی

خمیر را باز کنید

و دست‌هایتان را با روغن زیتون چرب کنید. دست خود را زیر یک لبه خمیر بگذارید و آن را به وسط کاسه تا کنید. به دور کاسه کار کنید و خمیر را به خودش تا کنید تا زمانی که یک توپ خشن بدست آید که بتوانید از کاسه بلند کنید

خمیر را به ماهیتابه منتقل کنید و در روغن ورز دهید.

خمیر را به لبه‌های تابه فشار دهید. بگذارید خمیر استراحت کند و سپس دوباره آن را به لبه‌ها فشار دهید. اجازه دهید خمیر برای دومین بار (که کوتاه‌تر است) ور بیاید. تابه را بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه کنار بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود. ۳۰ دقیقه پس از این ورآمدن، فر را تا ۴۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید.

آماده سازی خمیر نان فوکاچیا

روی خمیر را چال کنید

فوکاچیا را باز کرده و ۲ قاشق غذاخوری روغن دیگر را روی خمیر بریزید. دست‌های خود را با روغن زیتون چرب کنید و از انگشتان خود برای ایجاد فرو رفتگی در سطح خمیر استفاده کنید. نیازی به لطافت نیست! انگشتانتان را تا پایین خمیر فشار دهید. در این فرآیند، برخی حباب‌های هوا ظاهر می‌شوند که عالی است! این حباب‌ها در فر به خوبی قهوه‌ای می‌شوند. 

سرانجام:

روی آن را تزیین کرده و بپزید. تاپینگ‌های مورد علاقه‌تان (نمک پوسته‌ای و رزماری انتخاب‌های من هستند!) را اضافه کرده و تا زمانی که فوکاچیا طلایی قهوه‌ای شود، 20 تا 30 دقیقه بپزید. 

اجازه دهید کمی خنک شود و سپس برش دهید و لذت ببرید! هیچ چیز بهتر از نان فوکاچیای گرم نیست. 

خمیر نان فوکاچیا روی میز طوسی

نکات دستور فوکاچیا 

دست‌هایتان را چرب کنید:

این دستور از شما می‌خواهد که دست‌هایتان را مرتب چرب کنید. ممکن است غیرضروری یا تکراری به نظر برسد، اما تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. خمیر فوکاچیا مرطوب و چسبناک است و اگر دست‌هایتان چرب نباشد، به آنها می‌چسبد و کار با آن بسیار سخت می‌شود. پس لطفاً! دست‌هایتان را به میزان کافی چرب کنید. فقط به عنوان یک مرطوب‌کننده اضافی به آن فکر کنید! 

دما بر زمان ورآمدن تأثیر می‌گذارد:

زمان‌های تخمینی برای هر ورآمدن در این دستور ذکر میشود، اما شاخص اصلی زمانی که باید به مرحله بعد بروید، اندازه خمیر است. بستگی به دمای محیطی که خمیر در آن به عمل می آید، ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

 کلی، هرچه خمیر گرم‌تر باشد، سریع‌تر ور می‌آید. اگر خمیر سرد شود پف کردن آن کندتر میشود. 

اضافه‌ها را فریز کنید

فوکاچیای خانگی بهترین طعم را در روز پخت دارد، اما در یک ظرف هوابند در دمای اتاق تا 3 روز به خوبی نگهداری می‌شود. اگر می‌خواهید آن را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، توصیه می‌کنم آن را فریز کنید. به خوبی یخ‌زدایی و گرم می‌شود!

تنوع دستور پخت 

بیشتر اوقات، این دستور را به همان صورتی که نوشته میشود، با نمک پوسته‌ای و رزماری تازه تهیه می‌کنم. اما اگر دوست دارید با تاپینگ‌های دیگر آزمایش کنید، حتماً این کار را بکنید! هر یک از این موارد خوشمزه خواهد بود: 

محصول نهایی نان فوکاچیا

زیتون‌های ورقه‌شده 

گوجه‌فرنگی‌های گیلاسی یا گوجه‌فرنگی خشک‌شده 

آویشن تازه 

پیازهای کاراملی 

سیر کبابی 

لیموی مایر ورقه‌شده 

پنیر پارمسان تازه رنده‌شده 

به من بگویید که چه تنوع‌هایی را امتحان می‌کنید! 

چگونه فوکاچیا ساندویچ درست کنیم 

این نان فوکاچیای خانگی به عنوان یک میان‌وعده و به عنوان همراه برای سالادها و سوپ‌ها خوشمزه است… اما برای ساندویچ‌ها نیز عالی است! 

فقط نان را به صورت افقی نصف کنید و با مواد ساندویچ مورد علاقه‌تان پر کنید. 

امیدوارم از این دستور پخت لذت ببرید.


منابع: Loveandlemons

تحقیق، ترجمه و تدوین: علیرضا فرهمند

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *