مجله کیت لاین

نظافت آشپزخانه رستوران
دسته بندی ها : آموزش

نظافت و بهداشت آشپزخانه رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یک آشپزخانه تمیز یک آشپزخانه ایمن است – عاری از باکتریها و عوامل خطر زا. برای نظافت و بهداشت آشپزخانه استراتژی های ساده زیر را برای یک آشپزخانه ایمن دنبال کنید.

نظافت و بهداشت آشپزخانه رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یک آشپزخانه تمیز یک آشپزخانه ایمن است – عاری از باکتریها و عوامل خطر زا.

به گزارش از مجله کیت لاین / برای نظافت و بهداشت آشپزخانه استراتژی های ساده زیر را برای یک آشپزخانه ایمن دنبال کنید.

شستن دست‌ها

همیشه قبل از تهیه غذا دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

حتما” پشت دست، مچ، بین انگشتان و زیر ناخن های خود را با دقت بشویید. دستان خود را پس از لمس گوشت خام، استفاده ازسرویس بهداشتی، لمس موی سر و صورت و  دست زدن به حیوانات خانگی دوباره بشویید.

پد اسفنجی

 از پد اسفنجی جداگانه برای ظرفشویی و تمیز کردن صفحات میز و سایر سطوح استفاده کنید. پدها را مرتباً عوض کنید و در ماشین ظرفشویی قرار دهید. می توانید پد مرطوب را در مایکروویو، به مدت ۶۰ ثانیه قرار دهید تا ضد عفونی شود.

مایکروویو

از مایکروویو خراب و آسیب دیده و یا خالی استفاده نکنید چرا که به داخل سطوح مایکروویو آسیب می رسد. هر چیزی را داخل مایکروویو گرم نکنید مانند فویل آلومینیوم و ظروف فلزی.

بخار می تواند سبب سوختگی شود. بنابراین از پوشش های مناسب استفاده کنید. در بعضی از ظروف مایکروویو درپوش وجود دارد اما حتما قبل از پخت آنها را خارج کنید. کاغذ روغنی یا کاغذ مومی اجازه می دهد تا بخار خارج شود، بنابراین آن را آزادانه روی غذا قرار دهید. حوله های کاغذی را در زیر و یا روی غذا قرار دهید تا بخارآن خارج شود.

در پلاستیکی باید کاملاً بر روی ظرف قرار بگیرد تا از پاشیده شدن غذا به اطراف و دیواره مایکروویو جلوگیری شود، اما باید قسمت بالای آن را سوراخ کنید تا هنگام پختن غذا بخار آن خارج شود. برای پیشگیری از سوختگی، در پوش ها را با احتیاط بردارید.

تخته کار

یکی دیگر از مواردی که در نظافت و بهداشت آشپزخانه رستوران اهمین دارند تخته کارها هستند. از تخته کار برای آماده سازی، خرد کردن نان و برای گوشت و ماهی خام به صورت جداگانه استفاده کنید. اگر فقط از یک تخته کار استفاده می کنید حتما آن را بعد از استفاده کاملاً بشویید و خشک کنید.

تخته کار را بعد از هر بار استفاده بخصوص بعد از برش گوشت و ماهی خام با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و با دستمال خشک کنید.

می توان اکثر تخته کارهای اکریلیک، پلاستیک، شیشه و چوب جامد را در ماشین ظرفشویی شست. تخته کار چوبی روکش دار اگر در ماشین ظرفشویی شسته شود ممکن است ترک خورده و شکافته شوند زیرا این تخته ها از چندین قطعه چوب در کنار هم ساخته شده اند.

می توان تخته کار چوبی را با یک قاشق غذاخوری محلول سفید کننده کلر مایع بدون بو، در هر گالن آب و یا سرکه سفید تمیز کرد. تخته را با محلول سفید کننده به مدت چند دقیقه در سینک خیس کنید سپس با حوله تمیز خشک کنید.

تخته کار پلاستیکی را می توان با مایع ظرفشویی و آب، سپس با یک قاشق غذاخوری محلول سفید کننده کلر مایع بدون بو، در هر گالن آب تمیز کرد. تخته را با محلول سفید کننده به مدت چند دقیقه در سینک خیس کنید و سپس با دستمال تمیز خشک کنید.

تخته کارها از هر جنسی هم باشند با گذشت زمان به دلیل ایجاد شکاف و پناهگاهی برای باکتریها باید زود به زود جایگزین شوند.

یخچال

گوشت و ماهی خام را در ظرف کاملا در بسته و در قفسه پایین نگه دارید تا از ریختن آب گوشت بر روی میوه های دیگر جلوگیری شود.

هفته ای یک بار، غذاهای فاسدشدنی را که تاریخ مصرف آنها گذشته است بیرون بریزید. پسمانده غذاهای پخته شده را می توانید چهار روز در یخچال نگهداری کنید. برای تازه نگه داشتن بوی یخچال، یک بسته جوش شیرین باز شده درون آن قرار دهید. برای تمیز کردن سیم پیچ کندانسور (پشت یخچال) از جاروبرقی استفاده کنید. پاک کردن همه آلودگی ها و پرزها باعث صرفه جویی در انرژی و طول عمر یخچال می شود.

دمای یخچال باید زیر ۴۰ درجه فارنهایت باشد تا مواد غذایی تازه بماند. برای آزمایش دما می توانید از یک دماسنج در یخچال و فریزر خود استفاده کنید. دماسنجهای یخچال و فریزر هزینه زیادی ندارند و کاربرد آن به جهت ایمنی مواد غذایی است.

فریزر باید در صفر درجه فارنهایت باشد. اگر فریزر شما نتواند بستنی را جامد نگه دارد یعنی دمای آن بالاست.

برای محافظت از غذا در برابر سوختگی ناشی از سرما، از بسته بندی فریزر، کیسه فریزر یا سایر بسته بندی های ضد رطوبت برای بسته های گوشت و مرغ استفاده کنید. از یک نشانگر دائمی برای قرار دادن غذا با تاریخ انقضا یا تاریخی که آن را منجمد کرده اید استفاده کنید. لازم است درباره ذخیره سازی مواد غذایی و مدت زمان نگهداری مواد باقی مانده در یخچال اطلاعات خود را افزایش دهید.

به یاد داشته باشید نظافت و بهداشت آشپزخانه رستوران در انتهای روز کاری به شما کمک می کند تا در شلوغی روز بعد با سرعت عمل و دقت بیشتری کار کنید.

نظافت آشپزخانه رستوران

 مترجم: مریم قنبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *