مجله کیت لاین

انواع چیدمان میزهای بوفه جهت مراسم مختلف
دسته بندی ها : حرفه ای ها

اگر سرویس پذیرایی به سبک بوفه را انتخاب کرده‌اید، تنظیم آن مطابق با قوانینی است که علی رغم سهولت در پذیرایی، زیبایی ظاهری خوراکی‌های موجود را نیز به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب اولین اصل برای چیدمان بوفه میزان سهولت استفاده از آن خواهد بود.

واژه بوفه به حالتی اطلاق می شود که مهمانان یا مشتریها از انواع غذاهای فراهم شده روی میزها در یک محوطه عمومی ، بشخصه از خود، بدون کمک گارسون یا پیشخدمتی پذیرایی میکنند.

بوفه می تواند شامل بخش صبحانه ، نهار و یا شام باشد. همانطور که آگاه هسنید در مراسم بزرگ مانند جشن های ازدواج ، مراسم سالگرد رویدادهای متفاوت و سمینارهای بزرگ ، پذیرایی  بصورت بوفه  می باشد .

از آنجا که سرویس دهی بوفه نسبت به رستورانهای دیگر متفاوت است، دیگر لازم نیست روی هر میزی چیدمان ظروف ولوازم انجام گیرد و چیدمان صرفا منحصر به میزهای غذای بوفه می گردد.

در این چیدمان ، بشقابهای غذاخوری در یک سر میز که ورودی میهمانان است روی هم قرارداده می شود تا در دسترس باشد.

معمولا  تعداد بشقابهای روی هم گذاشته شده بصورت چند ستون 10 عددی می باشد البته اگر تعداد مهمانان بیشتر باشد میتوان تا 12 عدد را نیز روی هم چید ولی بیشتر از این تعداد ، امکان افتادن بشقابها فراهم میشود.

محل قرارگرفتن دستمال سفره ها و قاشق و چنگال در انتهای میز جایی که میهمانان روانه میزهای خود برای صرف غذا میشوند ، می باشد. در مورد چیدمان غذاها ، ظروف محتوی غذا  سرتاسر میز در بخش مرکزی میز چیده می شود.


ابتدا غذاهای سرد در اولین مرحله ورود میهمانان قرار داده می شود و غذاهای گرم از وسط میز بسمت انتهای میز قرار داده میشود که حرارت  وگرمای غذا  تا هنگام میل نمودن آن باقی بماند. 

 بهتر است در کنار هر ظرف پر از غذا نیز بشقاب کوچکی قرار گیرد تا میهمانان بتوانند کفگیر برنج یا ملاقه خورش یا انبر و کاردک و غیره را پس از استفاده روی آن قرار دهند.

برای نوشیدنی‌ها و لیوانها معمولا میز دیگری در کنار سالن تعبیه می شود. در بعضی مواقع حتی دسرها و بشقاب و قاشق دسر نیز روی میز دیگری در کنار سالن قرار داده می شود.

فرم چیدمان میزهای بوفه به اشکال مختلف می باشد. در نظر گرفتن تعداد میهمانها ، فرم سالن مربوطه وهمچنین محل ورود و خروج میهمانها به سالن مذکور، در فرم چیدمان میزها نقش اساسی دارد.

فرم چیدمان میزهای بوفه به اشکال مختلف می باشد. در نظر گرفتن تعداد مهمانها ، فرم سالن مربوطه وهمجنین محل ورود و خروج مهمانها به سالن مذکور، در فرم چیدمان میزها نقش اساسی دارد. با رایج ترین و کاربردی ترین این فرمها در مقاله ذیل آشنا می شویم:
1- چیدمان به شکل حرف H : این نوع چیدمان میزها در مرکز سالن مورد نظر انجام می گیرد و جهت مراسم و مهمانی های بسیار بزرگ مناسب است. تعداد میزها شامل 12 میز هلالی و دو میز چهار پایه و دو میز شش پایه می باشد. طول کلی قرار گرفتن میزها 7متر و 60 سانت وعرض کلی میزها 6 مترو 10 سانت می باشد. در ضمن باید فاصله ای به اندازه 75 سانتیمتر در هر طرف میزها، برای عبور مهمانان در نظر گرفت.
چیدمان به شکل حرف H
2- چیدمان میزها بشکل عدد هشت ꝏ انگلیسی (اما بصورت افقی): این فرم چیدمان ،گویای آنست که هشت عدد میز هلالی در کنار هم قرار گرفته اند و فرم بوفه را تشکیل داده اند. طول و عرض کلی چیدمان میزها باید 9 متر و 90 سانت در طول و 3  متر و نیم در عرض باشد. در ضمن میتوان یک میز کوچک هم جهت دکوراسیون و یا جهت هر کاربرد دیگری در محوطه باز کنار میزها قرار داد.
چیدمان میزها بشکل عدد هشت ꝏ انگلیسی(اما بصورت افقی):
3- چیدمان میزها به فرم کاملا مرکزی : این نوع چیدمان جهت مراسم ازدواج با مهمانان بسیار زیاد و یا در صورت نیاز به بوفه های بسیار بزرگ ، کاربرد دارد. در این چیدمان از 8 میز هلالی و 4 عدد میز 8 پایه استفاده می شود. در واقع این چیدمان نوعی چیدمان دو طرفه و یا بنوعی رفت و برگشتی می باشد.
چیدمان میزها به فرم کاملا مرکزی

4-چیدمان بوفه یکطرفه ( کنار دیوار):

این نوع چیدمان موازی با دیوار می باشد که در آن از دو میز هلالی و دو عدد میز هشت پایه استفاده می شود. معمولا فاصله 60 سانتیمتری بین میز و دیوار قرار می دهند تا دسترسی برای پرکردن مجدد ظروف غذا فراهم باشد.

چیدمان بوفه یکطرفه ( کنار دیوار)

5- چیدمان بوفه دوطرفه :

در این نوع چیدمان از چهار میز هلالی و دو میز هشت پایه استفاده می شود.حتی میتوان از نوع جایگزین آن به صورت چهار میز هلالی که تشکیل یک بیضی را دهند ، استفاده کرد.

6- چیدمان بوفه به شکل حرف T :

این چیدمان بسیار ساده است و متشکل از 4 میز مستطیل شکل میباشد که بصورت متقاطع قرار داده می شوند. این چیدمان را نیز می توان در مرکز سالن قرار داد بصورتی که مهمانان از چهار جهت ورودی داشته باشند.

7- چیدمان بوفه به شکل حرف X :

در این چیدمان باید از چهار میز مستطیل شکل استفاده کرد، البته اصول خاصی جهت انتخاب سایز میزها وجود ندارد و به دلخواه می باشد . تنها نکته مهم یکسان بودن سایز هر چهار میز می باشد.

8- چیدمان ساده و آسان :

این نوع چیدمان میزها بسیار ساده و آسان می باشد وفضای باز زیادی را در اختیار مهمانان یا مشتریان قرار می دهد. فقط شامل 2 میز مستطیل شکل در امتداد هم می باشد. 

لازم بذکر است میتوان از این نوع چیدمان در مدارس شبانه روزی ، کشتی های کروز و پایگاههای نظامی استفاده کرد . میزها در یک راستا قرار دارند و عبور فقط بصورت یکطرفه می باشد. چنانچه در این نوع مکانهای خاص استفاده شود دیگر مشتریان امکان برگشت به عقب را نخواهند داشت

تحقیق، ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *