مجله کیت لاین

اهمیت قهوه در خاورمیانه
دسته بندی ها : حرف نو

کافی شاپ های برند و معروف همچنان در سرتاسر خاورمیانه توجه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کنند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به قطب‌های کلیدی رشد و نوآوری تبدیل شده‌اند، چرا که موج رو به رشدی از اپراتورهای برتر و تخصصی، سطح کیفیت، خدمات و تنوع را ارتقاء داده‌اند.

در این مقاله به گزارشی در رابطه با وضعیت صنعت قهوه و کافی شاپ در خاورمیانه پرداخته‌ایم. Project Café Middle East ۲۰۲۳ تحلیل استراتژیک پورتال جهانی قهوه (World Coffee Portal) از بازار برند‌های کافی شاپ خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است. (کشورهای مورد مطالعه: الجزیره، ایران، کویت، عمان، سوریه، بحرین، عراق، لبنان، فلسطین، تونس، جیبوتی، اسرائیل، لیبی، قطر، امارات متحده عربی، مصر، اردن، مراکش، عربستان سعودی، یمن)

این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد که کل بازار طی ۱۲ ماه گذشته ۱۰.۵ درصد رشد داشته و با راه‌اندازی ۸۸۷۴ فروشگاه، به یک جغرافیای کلیدی برای کافی شاپ های زنجیره‌ای بین‌المللی بزرگ و محصولات جدید اپراتورهای داخلی تبدیل شده است که سطح کیفیت و خدمات را بالا برده است.

کافی شاپ های برند و معروف همچنان در سرتاسر خاورمیانه توجه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کنند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به قطب‌های کلیدی رشد و نوآوری تبدیل شده‌اند، چرا که موج رو به رشدی از اپراتورهای برتر و تخصصی، سطح کیفیت، خدمات و تنوع را ارتقاء داده‌اند.

۱۲ کشور از ۲۰ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که در این گزارش آورده شده‌اند، در ۱۲ ماه گذشته اقدام به اضافه کردن شعبه کرده‌اند که مراکش (۲۰.۸٪)، عربستان سعودی (۱۸.۵٪) و عراق (۱۶.۷٪) سریع‌ترین رشد را داشته‌اند.

مراکز خرید (convenience store) با ارائه خدمات پیک آپ (pick up) و دلیوری (delivery) از طریق اپلیکیشن به نسل جدید مصرف کنندگان قهوه مشتاق و آگاه به تکنولوژی، برجسته شده‌اند. درایو ترو (Drive-thru) نیز در حال افزایش است، به طوری که ۳۰٪ از رهبران صنعت خاورمیانه که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، این کانسپت و فرمت را به عنوان یک ترند کلیدی برای مصرف کنندگان شناسایی کرده‌اند.

عربستان سعودی: مرجع قهوه در خاورمیانه

سرمایه‌گذاری قوی دولت، آزادسازی اقتصادی و اصلاحات اجتماعی فرصت‌های گسترده‌ای را برای کافی شاپ های زنجیره‌ای بین‌المللی و داخلی در عربستان سعودی ایجاد کرده است.

بازار کافی شاپ های برند در عربستان سعودی که توسط یکی از سریع‌ترین اقتصاد‌های توسعه یافته جهان تقویت شده است، ۱۸.۵ درصد در ۱۲ ماه گذشته رشد کرده و تعداد فروشگاه‌ها به ۳۵۵۶ شعبه رسیده است که آن را تا حد زیادی بزرگ‌ترین بازار در خاورمیانه کرده است.

عربستان سعودی با نشان دادن نفوذ فزاینده خود، پنج مورد از ۲۰ کافی شاپ زنجیره‌ای بزرگ در منطقه را تولید کرده است که اپراتور تخصصی Barn’s با 431 شعبه سومین فروشگاه بزرگ است. کافی شاپ های زنجیره‌ای بزرگ بین‌المللی، از جمله Starbucks، Dunkin’، Costa Coffee و Tim Hortons همچنان از تقاضای قوی برای ارائه تجربه‌ای جدید استفاده می‌کنند.

تحلیل استراتژیک پورتال جهانی قهوه

استقبال از قهوه تخصصی (specialty coffee) در منطقه خاورمیانه

بازار رو به رشد قهوه تخصصی همچنان به تقویت اپراتورهای متوسط و مستقل در خاورمیانه ادامه می‌دهد که برای رشد بیشتر آماده هستند – ۷۶ درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی در عربستان سعودی و امارات از یک کافه مستقل در ۱۲ ماه گذشته سفارش داده‌اند.

رهبران صنعت معتقدند که در حال حاضر رشد قهوه تخصصی مهم‌ترین گرایش مصرف کنندگان در خاورمیانه است، جایی که برندهای برجسته از جمله % Arabica ژاپن، Café Kitsuné فرانسه و EL&N بریتانیا همگی جا پای خود را سفت کرده‌اند.

گزارش همچنین نشان می‌دهد که رشد برندهای بوتیک، کیفیت را در بازارهای کلیدی عربستان و امارات افزایش می‌دهد، ۷۴ درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی اظهار داشته‌اند که تجربه آنها از قهوه و کافی شاپ در ۱۲ ماه گذشته بهبود یافته است. نزدیک به یک چهارم از رهبران صنعت منطقه منا (MENA)، خبرگی در انتخاب و مصرف قهوه را به عنوان یک گرایش کلیدی در مصرف کنندگان شناسایی کرده‌اند.

نسبت خاورمیانه با فراز و نشیب‌های اقتصاد جهانی

هشت کشور از ۲۰ کشور خاورمیانه که در این گزارش بررسی شده‌اند، رشدی دو رقمی داشته‌اند که اکثریت آنها در ۱۲ ماه گذشته اقدام به اضافه کردن شعبه و فروشگاه کرده‌اند.

با این حال اپراتورهای خاورمیانه از تورم فزاینده و چالش‌های زنجیره تامین ناشی از کووید ۱۹ و جنگ اوکراین مصون نبوده‌اند – ۷۶ درصد از رهبران صنعت معتقدند مصرف کنندگان نسبت به دو سال پیش نسبت به افزایش قیمت‌ها نگران هستند.

بازار داخلی اسرائیل با کاهش ۰.۴ درصدی به ۱۳۰۸ فروشگاه رسید و کافی شاپ های زنجیره‌ای بین‌المللی همچنان در تلاش برای به دست آوردن جایگاه خود هستند. در همین حال با بحران اقتصادی، بی ثباتی سیاسی و تورم شدید، بازار لبنان با ۶.۳ درصد کاهش به ۱۹۴ فروشگاه رسید.

اما همچنان رقابت در حال داغ شدن است زیرا کافی شاپ های زنجیره ای تاسیس شده به دنبال رشد سریع هستند و مستقل های داخلی به دنبال ایجاد فضایی در بازار هستند. با این وجود ۸۰ درصد از رهبران صنعت اعتقاد دارند که شرایط فعلی معاملات مثبت است و تنها ۱۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند که شرایط تجارت در سال آینده بدتر خواهد شد.

کافی شاپ های زنجیره ای خاورمیانه در مسیر توسعه پایدار

با توجه به اینکه مصرف قهوه عمیقاً در فرهنگ خاورمیانه ریشه دارد، بیشتر کافه‌های برند در منطقه احتمالاً به رشد کوتاه مدت سالمی دست خواهند یافت زیرا شدت علاقه مصرف کنندگان به تجربه مهمان‌نوازی هیچ نشانه‌ای از کندی نشان نمی‌دهد.

پورتال جهانی قهوه پیش‌بینی می کند که بازار کافی شاپ های برند خاورمیانه در سال ۲۰۲۷ به ۱۱۸۴۰ فروشگاه برسد که نشان دهنده رشد ۵.۹ درصدی نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) در پنج سال است.

پیش‌بینی می‌شود که بخش متمرکز بر قهوه با ۶.۵ درصد CAGR طی پنج سال آینده رشد کند و از ۹۱۹۰ فروشگاه فراتر رود، در حالی که پیش‌بینی می‌شود بخش متمرکز بر غذا با ۴.۲ درصد CAGR از ۲۶۴۰ فروشگاه فراتر رود.

جفری یانگ، بنیانگذار و مدیر عامل گروه آلگرا (Allegra)، درباره یافته های Project Café Middle East ۲۰۲۳ گفت:

«خاورمیانه به یک نقطه داغ واقعی برای صنعت جهانی کافی‌شاپ تبدیل شده است، به‌ویژه در عربستان سعودی، جایی که اقتصاد قوی با افزایش قیمت‌های پتروشیمی و اصلاحات اجتماعی، باعث رونق گرفتن صنعت قهوه شده است».

«ما انتظار داریم که رشد طی سه تا پنج سال آینده ادامه یابد زیرا مصرف کنندگان خاورمیانه ذاتا فرهنگی غنی و قوی در نوشیدن قهوه دارند و به بازار پر جنب و جوشی از برندهای بین‌المللی و اپراتورهای داخلی جدید روی خوشی نشان داده اند»

کافی شاپ های زنجیره ای خاورمیانه

 

منبع:

https://www.worldcoffeeportal.com/Latest/News/2022/November/Branded-coffee-shops-become-big-business-in-the-Mi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *