مجله کیت لاین

هدر-مقاله-ایجاد-انگیزه-در-کارکنان-رستوران
دسته بندی ها : حرفه ای ها

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که وارد یک کافی شاپ بشوید و با غرغر و اخم‌های کارکنان نه چندان خوش برخورد مواجه بشوید. و جملاتی مانند “من دیگه پامو اینجا نمیذارم” به ذهنتان خطور کرده است. اگر احتمال می‌دهید که ممکن است همچین چیزی در رستوران خودتان اتفاق بیفتد، زمان تغییر فرا رسیده است!

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که وارد یک کافی شاپ بشوید و با غرغر و اخم‌های کارکنان نه چندان خوش برخورد مواجه بشوید. و جملاتی مانند “من دیگه پامو اینجا نمیذارم” به ذهنتان خطور کرده است. اگر احتمال می‌دهید که ممکن است همچین چیزی در رستوران خودتان اتفاق بیفتد، زمان تغییر فرا رسیده است!کارکنان رستوران

در صنعت رستوران که در حال حاضر با چالش اساسی نرخ بالای خروج کارکنان مواجه است، به مراتب بهتر است که اخم و نارضایتی کارکنان خود را تبدیل به احساس رضایت کنید تا اینکه بخواهید با ریسک کمبود کارکنان در رستورانتان مواجه شوید. برای این کار لازم است بدانید که چگونه به کارکنان رستوران انگیزه دهید، روحیه‌­شان را تقویت کنید و فرسایش آنها را کاهش دهید. ادامه مقاله را بخوانید تا بتوانید از این نکات در رستوران خود استفاده کنید.

1- برنامه‌ریزی برای جلسات هفتگی و تک به تک با کارکنان رستوران

اول از همه اینکه سعی کنید کارکنان خود را به عنوان افرادی که هستند بشناسید، نه به عنوان کارمندانی که فکر می‌کنید یا انتظار دارید باید باشند. به این معنی که به زندگی آنها در خارج از محل کار علاقه نشان دهید. این جلسات فرصت خوبی است تا بتوانید واقعاً کارمندان خود را بشناسید. از آنها سوالات غیر مرتبط با کار بپرسید تا ارتباط راحت و اعتماد بین خودتان ایجاد کنید.

برنامه ریزی جلسات هفتگی تیمی همچنین به کارمندان شما این فضا را می‌دهد تا هر چیزی که ممکن است به بهره وری آنها لطمه بزند را با شما در میان بگذارند. به عنوان مثال ممکن است یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها به شدت بیمار باشد.

ممکن است نتوانید مشکلات آنها را حل کنید، اما گوش دادن به آنها باعث می‌شود احساس کنند ارزشمند هستند و شنیده می‌شوند. و شاید بتوانید به آنها کمک کنید تا کار را به جای یک تعهد ترسناک، به یک حواس پرتی خوشایند تبدیل کنند.

2- تعریف شفاف اهداف و وظایف برای کارکنان رستوران

کارکنان شما ممکن است در انجام کارهایی که باید انجام دهند دچار مشکل شوند زیرا روزشان فاقد ساختار و اهداف مشخص است.

در واقع، جلسات هفتگی و فرد به فرد، فرصت مناسبی برای مطرح کردن اهداف رستوران و وظایف کارکنان است که به همه کمک می‌کند تا به آنها دست یابند. اما فقط به گفتن تکیه نکنید. لازم است که کارکنان خود را رصد کنید و پاسخگو نگه دارید، چه با یک چک لیست کاغذی یا به صورت الکترونیک. در اینجا چند ایده و راهکار در رابطه با چگونگی ایجاد انگیزه در کارکنان رستوران برای تلاش بیشتر آورده شده است:

  • اهداف هفتگی را از طریق تابلوی اعلانات اتاق کارکنان اطلاع رسانی کنید.
  • روی یک سیستم یا اپلیکیشن مدیریت وظایف (task management) سرمایه گذاری کنید.
  • یک لیست از کارهایی که باید انجام شود بنویسید – کاغذی یا الکترونیکی – و آن را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید.

ویتر-رستوران-با-تبلت-برای-ثبت-سفارش-دیجیتال-در-رستوران

3- ایجاد تغییر در برنامه ها

اجازه ندهید کارکنان فست فود و رستوران شما با برنامه‌های تکراری و قدیمی احساس خستگی کنند! تنظیم یک برنامه چرخشی به کارمندانی که ممکن است در محل کار کمی احساس کسالت می‌کنند، انگیزه دهد.

به عنوان مثال می‌توانید یک شب کارمند خود را به عنوان مهماندار و شب دیگر به عنوان پیشخدمت برنامه ریزی کنید.

اما در این نقطه متوقف نشوید! از کارمندان خود بپرسید که چه نقشی را ترجیح می‌دهند. اگر آنها می‌خواهند بارتندر باشند ولی دوره ندیده‌اند یا مدرک آموزشی ندارند، از کلاس رفتن و دوره دیدن آنها حمایت مالی کنید و به آنها کمک کنید تا به هدف خود برسند. این یک سناریوی برد – برد است.

4- ستایش از کارکنان رستوران

ترویج یک محیط کاری مثبت، و تقدیر و تشکر از کارکنان رستوران اولین گام در حمایت و تشویق آنها است.

در واقع طبق تحقیقات Workhuman، نشان دادن قدردانی شما به طور چشمگیری نرخ خروج کارکنان را کاهش می‌دهد و بهره‌وری و احساس تعلق را افزایش می‌دهد.

5- جلوگیری از رفتار‌های نامتعارف

نکته دیگر در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در کارکنان رستوران به عنوان یک مدیر این است که مرزها و محدودیت‌ها را کاملا شفاف و مشخص کنید. اصلاح رفتار کارکنان در مراحل کوچک در طول مسیر به جای یک برخورد ناگهانی بزرگ که با اخراج یک نفر به پایان می‌رسد، به اندازه تمجید و پاداش، ارزشمند و موثر است.

اینگونه به این موضوع فکر کنید. اینکه به کارکنان رستوران اجازه بدهید که با سستی و تنبلی کارشان را انجام بدهند، پیامی ناخودآگاه به بقیه کارکنان می‌فرستد مبنی بر اینکه می‌توان در زمانی که کاری برای انجام دادن وجود دارد، سرگرم گوشی همراه خود شوند یا از زیر کار در بروند.

منبع:

Wilhelm, A. (2022). How to Motivate Restaurant Employees. Partstown Blog, [online]. Available at: https://www.partstown.com/about-us/how-to-motivate-restaurant-employees?utm_source=LinkedIn&utm_medium=social&utm_campaign=Motivate+Employees

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *