مجله کیت لاین

انواع-سیروپ
دسته بندی ها : حرفه ای ها

از سیروپ ها برای افزودن طعم مصنوعی به قهوه استفاده می‌شود و اغلب آن را شیرین می‌کند. طعم سیروپ می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از کارامل و وانیل گرفته تا توت فرنگی یا حتی گل‌هایی مانند اسطوخودوس (لوندر).

در طول ۱۵ سال گذشته، شاهد گسترش نوشیدنی‌های طعم‌دار قهوه که با سیروپ تهیه می‌شوند در سراسر جهان بوده‌ایم. این کار توسط کافی شاپ های زنجیره‌ای بزرگی مانند استارباکس، تیم هورتونز، دانکین دوناتز و دیگران محبوبیت پیدا کرده‌اند.

از سیروپ ها برای افزودن طعم مصنوعی به قهوه استفاده می‌شود و اغلب آن را شیرین می‌کند. طعم سیروپ می‌تواند بسیار متفاوت باشد، از کارامل و وانیل گرفته تا توت فرنگی یا حتی گل‌هایی مانند اسطوخودوس (لوندر).

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه بازار سیروپ از کجا آغاز شده و چرا اینقدر رشد کرده است، با دو کارشناس صحبت کردم. آنها در مورد طیف وسیع موجود در بازار و اینکه چگونه استفاده از سیروپ ها بر صنعت قهوه به طور کلی تأثیر می‌گذارد، بیشتر به من گفتند. ادامه این مقاله را بخوانید تا بفهمید نظری دارند.

شیک-قهوه-با-سیروپ-فندق

مروری بر بازار سیروپ

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ انجمن ملی قهوه (National Coffee Association)، حدود ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان قهوه در ایالات متحده نوشیدنی‌های خود را به نحوی «سفارشی» می‌کنند. از این تعداد، حدود ۷ درصد از سیروپ استفاده می‌کنند.

انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی سیروپ های طعم دار تا سال ۲۰۲۵ حدود ۶۵.۶ میلیارد دلار باشد که به طور متوسط سالانه بیش از ۵ درصد رشد می‌کند. در بازار، یک زیر مجموعه کامل از سیروپ ها وجود دارد که به طور خاص برای صنعت قهوه تولید می‌شود. این زیر مجموعه به عنوان بخش سیروپ برای – قهوه (syrups-for-coffee) شناخته می‌شود.

آندریا رامیرز مدیر تحقیقات بازار مصرف‌کننده و مشتری برند Torani Syrups است که تولید کننده در سن لئاندرو کالیفرنیا می‌باشد. او می‌گوید که سیروپ ها باعث شده بخشی از مصرف‌کنندگان قهوه تمایل بیشتری به نوشیدن آن داشته باشند.

او توضیح می‌دهد: «سیروپ ها آیتمی هستند که با آن می‌توانید قهوه‌ای که سرو می‌کنید را شخصی سازی بکنید و آن را از یک نوشیدنی کاربردی و معمولی به یک نوشیدنی لذت‌بخش تبدیل کنید».

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ابتدا نوشیدن قهوه را با استفاده از شیر یا شکر شروع می‌کنند، زیرا در سنین پایین‌تر خوش طعم‌تر به نظر می‌رسد.

آندریا می‌گوید: «کمتر کسی را می‌بینید که یک اسپرسو دبل را به عنوان اولین قهوه خود برای نوشیدن انتخاب کند. اغلب افراد مقداری شیرینی یا شاید مقداری شیر را به قهوه خود اضافه می‌کنند».

تامارا تاتو، مدیر فروش شبه جزیره ایبری برند Kerry Group، و مالک برند DaVinci است. او می‌گوید که کافی شاپ های زنجیره‌ای جهانی با منوهای با قابلیت شخصی سازی بالا به طور طبیعی نقش مهمی در محبوبیت بیشتر سیروپ ها داشته‌اند.

تامارا توضیح می‌دهد: «آنها در بسیاری از موارد راه‌های جدید مصرف قهوه را به مشتریان نشان دادند».

تامارا می‌گوید که سیروپ هایی که برای طعم بخشیدن به قهوه تولید شده‌اند، بیش از سه دهه است که در بازار وجود دارد و از آن زمان، تقاضا به طور پیوسته افزایش یافته است.

آندریا نیز می‌گوید که بسیاری از قراردادهای تامین‌کنندگان با برشته کاری های تجاری بزرگ به گونه‌ای تکامل یافته است که چیزی بیش از قهوه ارائه می‌دهند. این مشارکت‌ها می‌توانند همه چیز را از تجهیزات گرفته تا آموزش پوشش دهند. علاوه بر این، آندریا خاطرنشان می‌کند که بسیاری از آنها شروع به عرضه سیروپ قهوه نیز کرده‌اند.

آیس-کافی

تاریخچه استفاده از سیروپ برای قهوه

سیروپ های تجاری ابتدا برای طعم دادن به طیف وسیعی از نوشیدنی‌های سرد مانند سودای ایتالیایی و انواع مختلف کوکتل تولید شدند.

بخش syrups-for-coffee در مقطعی در دهه ۱۹۸۰ ظهور کرد. کلید پیدایش آن، تلاش برای تولید سیروپ با قوامی خاص بود که آن را برای قهوه مناسب می‌کرد.

به گفته تامارا، اولین تولید کنندگان نیاز به ایجاد یک فرمول پایدار داشتند که به این معنی بود که بتوان آن را با قهوه خیلی سرد یا خیلی داغ سرو کرد.

سیروپ هایی که برای کوکتل‌ها تولید می‌شوند، معمولاً برای متعادل کردن اسپریت‌ها (نوعی نوشیدنی الکلی) دارای قند با غلظت بالاتری هستند. با این حال وقتی صحبت از سیروپ قهوه می‌شود، دستور العمل‌ها معمولاً حاوی مواد قندی پایین‌تری هستند تا اطمینان حاصل شود که طعم قهوه را تکمیل می‌کند.

تامارا توضیح می‌دهد که به همین دلیل است که سیروپ باید فرمولی داشته باشد که ثبات پایداری در دماهای بالا را تضمین کند، زیرا نوشیدنی‌های داغ بر پایه قهوه معمولاً بالای ۶۰ درجه سانتی‌گراد سرو می‌شوند.

نقطه عطف کلیدی بعدی در سال ۱۹۹۴ بود، زمانی که استارباکس شروع به ارائه قهوه با سیروپ های اضافه به مشتریان خود کرد. در آن زمان تنها چهار گزینه وجود داشت.

با گذشت بیش از ۲۵ سال، استارباکس ده‌ها طعم را در طول سال ارائه می‌کند که همه آنها طعم دهنده طبیعی هستند.

فراپه-قهوه-با-سیروپ-کارامل

رشد مصرف سیروپ در خانه

در حالی که می‌دانیم بازار سیروپ های خارج از خانه (Out Of Home – OOH) طی چند دهه گذشته رشد داشته است، در مورد مصرف در خانه چطور؟ مصرف در خانه نیز به لطف رشد تجارت الکترونیک در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال رشد بوده است.

با نگاهی دوباره به استارباکس، به راحتی می‌توان دریافت که در گذشته سیروپ های خود را منحصراً در فروشگاه‌های فیزیکی فروخته است. با این حال، در اوایل قرن بیست و یکم، آنها را در فروشگاه اینترنتی خود عرضه کرد و سپس در سال ۲۰۱۷ با تعطیل کردن پلتفرم تجارت الکترونیک خود، اقدام به فروش از طریق بازارهای آنلاین مانند آمازون و والمارت کرد.

تولیدکنندگان سیروپ نیز شروع به عرضه مستقیم به مصرف‌کننده کرده‌اند. به عنوان مثال برند فرانسوی Monin به طور ویژه در نیمه دوم دهه ۲۰۱۰، در بازاریابی ایمیلی خود برای مخاطبان B2C و B2B، تبلیغات قابل توجهی کرد.

با این حال تامارا خاطرنشان می‌کند که مانند بسیاری دیگر از بخش‌های بازار، بازار قهوه خانگی در طول همه‌گیری کووید ۱۹ شاهد انفجار بود.

تامارا می‌گوید که اختلال ناشی از همه‌گیری کرونا، اپراتورهای خدمات غذایی را به نوآوری واداشت. در واقع این به این معنی بود که وقتی مصرف‌کنندگان دیگر نمی‌توانستند برای نوشیدن نوشیدنی‌های طعم‌دار به کافی شاپ بروند، تولیدکنندگان در عوض سیروپ هایی را برای مصرف‌کنندگان در خانه ارائه کردند.

آندریا توضیح می‌دهد: «بازار خانگی بسیار کوچکتر از بازار OOH است. با این حال، سیروپ های قهوه خانگی در طول همه‌گیری به سرعت رشد کردند».

او می‌گوید یکی از عوامل مؤثر محبوبیت نوشیدنی‌های مرتبط با قهوه، رسانه‌های اجتماعی بود که در سال‌های اخیر به‌عنوان تسریع‌کننده روند غذا و نوشیدنی عمل کرده است.

کاپوچینو-با-خامه-و-سیروپ-شکلات

نگاهی به طعم دهنده ها در بازارهای مختلف

آندریا می‌گوید که در حرفه اش، طعم‌های شیرین‌تر مانند کارامل، عمدتاً در ایالات متحده، که یک بازار مصرف کننده عمده است، محبوب هستند. او توضیح می‌دهد که بیشترین طیف سیروپ در این منطقه موجود است.

او همچنین خاطرنشان می‌کند که طعم های شیرین در مناطق دیگر مانند فیلیپین و مکزیک برجسته هستند.

در اروپا طعم‌های بسیار کمتری موجود است و آنهایی که محبوب هستند کمتر شیرین هستند. او می‌گوید برای تولیدکنندگان سیروپ، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کشورهای شمال اروپا همگی بازارهای تثبیت شده‌ای هستند، در حالی که اسپانیا و ایتالیا به‌عنوان مناطقی در حال رشد با پتانسیل‌های زیاد دیده می‌شوند.

در نهایت او می‌گوید که آسیا و اقیانوسیه یک بازار مهم برای تولید کنندگان سیروپ، به ویژه کره جنوبی و ویتنام است.

او توضیح می‌دهد: «این بازارها برای نوآوری و تازگی ارزش بالایی قائل هستند، بنابراین ما چیزهای شگفت انگیزی را در ارائه نوشیدنی و طعم های منحصر به فرد می بینیم».

کوکتل-قهوه-پرتقال

چه آینده ای در انتظار این بخش است؟

به گفته تامارا، سیروپ های قهوه در آینده با ارائه طیف وسیع تری از طعم‌ها به هر بازار گسترش خواهند یافت.

او می‌گوید: «به عنوان مثال در آمریکای لاتین، ما دنیای عظیمی از میوه‌های استوایی داریم که هنوز کشف نشده‌اند. ما اخیراً طعم انگور برزیلی یا جابوتیکابا (jabuticaba) را برای عرضه مستقیم به مصرف‌کنندگان برزیلی راه اندازی کردیم».

او می‌افزاید: «در بازارهایی که ما در حال حاضر حضور داریم، فکر می‌کنم فضای بیشتری برای تست و آزمایش وجود دارد. به عنوان مثال، یک سری سیروپ با طعم دودی می‌تواند نمونه خوبی از آن باشد».

به گفته تامارا و آندریا، تقاضای فزاینده‌ای برای سیروپ های طبیعی و تازه تهیه شده با میوه واقعی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۸ سیروپ های میوه ای بیشترین سهم فروش را به خود اختصاص دادند که ۳۵.۳ درصد از کل صنعت سیروپ را شامل می‌شد.

آندریا می‌افزاید: «علاوه بر تقاضای فزاینده برای قابلیت ردیابی و شفافیت، مصرف‌کنندگان بیشتر و بیشتر اثرات تغذیه‌ای برایشان مهم است».

کارامل-ماکیاتو-با-سیروپ-وانیل

واضح است که بخش سیروپ – برای – قهوه (syrups-for-coffee) با سرعت در حال رشد است و برندها مشغول نوآوری هستند. این هنوز یک بازار نو ظهور است، اما بازاری که به طور پیوسته در حال رشد است و از افزایش تقاضا برای مصرف در خانه سود م‌ برد.

آندریا نتیجه گیری می‌کند: «هر چیزی که برای سرو خارج از محل طراحی شده باشد، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد. این تغییرات در رفتار قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ رخ داده بود و کرونا آنها را تسریع کرد».

منبع:

Mani SanMask, I (2022). Exploring the syrups & flavourings market in the coffee sector. Perfect Daily Grind, [online]. Available at: https://perfectdailygrind.com/2022/02/exploring-the-syrups-flavourings-market-in-the-coffee-sector/ [Accessed 22 Oct. 2022]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *