مجله کیت لاین

هدر-مقاله-صرفه-جویی-در-انرژی-رستوران
دسته بندی ها : حرفه ای ها

بسیاری از متخصصان صنعت رستوران و خدمات غذایی در دهه گذشته روش‌هایی جهت صرفه جویی در انرژی اتخاذ کرده‌اند و مصرف انرژی و هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده‌اند. در این مقاله، نکاتی برای صرفه جویی در مصرف انرژی را بیان کرده‌ایم که مصرف آب و برق شما را کاهش می‌­دهد.

کاهش مصرف انرژی در رستوران­تان نه تنها هزینه‌های قبوض خدماتی را کاهش می‌­دهد، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است. بسیاری از متخصصان صنعت رستوران و خدمات غذایی در دهه گذشته روش‌هایی جهت صرفه جویی در انرژی اتخاذ کرده‌اند و مصرف انرژی و هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده‌اند. در این مقاله، نکاتی برای صرفه جویی در مصرف انرژی را بیان کرده‌ایم که مصرف آب و برق شما را کاهش می‌­دهد.

روش‌هایی برای صرفه جویی در انرژی

کاهش مصرف انرژی در رستوران و آشپزخانه با روش‌های صرفه جویی در انرژی که در زیر بیان می‌­کنیم می‌­تواند ساده تر از آن چیزی باشد که فکر می‌­کنید! برای صرفه جویی در مصرف انرژی در رستوران و مجموعه خود با ما همراه باشید.

۱- استفاده از تجهیزات کارآمد

تجهیزات صنعتی رستوران سهم زیادی در مصرف انرژی شما دارند، اما قرار نیست که این تجهیزات همه منابع را تمام کنند! بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزاتی را ارائه می‌کنند که نسبت به مدل‌های دیگرشان انرژی کمتری مصرف می‌کنند. انتخاب این مدل‌ها می‌تواند چند ده میلیون تومان در سال برای مجموعه شما صرفه جویی کند.

  • سرخ کن با راندمان بالا – ارتقاء سرخ کن به یک مدل کم مصرف (به عنوان مثال سرخ کن تحت فشار Henny Penny) نه تنها در هزینه‌های شما صرفه جویی می‌­کند، بلکه در هزینه روغن سرخ کردنی نیز صرفه جویی می­‌کند. مدل‌های جدید سرخ کن با راندمان بالا سوختگی کمتری را به همراه دارند که باعث افزایش طول عمر روغن شما می­‌شود.
  • ماشین ظرفشویی با راندمان بالا – استفاده از ماشین ظرفشویی دارای گواهی انرژی می‌­تواند به طور متوسط سالانه تقریبا چندین میلیون تومان در مقایسه با یک مدل استاندارد صرفه جویی کند.

بسکت-سرخ-کن-رستوران

۲- تعمیر و نگهداری تجهیزات

اگر تجهیزات خود را تمیز نگه ندارید یا مرتباً آن را سرویس نکنید، احتمالاً سخت‌تر از آنچه لازم است کار می‌کند. چند اقدام پیشگیرانه ساده وجود دارد که می­‌توانید به تنهایی انجام دهید تا صرفه جویی در انرژی خود را افزایش داده و عمر تجهیزات خود را افزایش دهید.

  • کویل کندانسور تجهیزات سرمایشی – کویل‌های کندانسور در واحدهای سرمایشی شما با گذشت زمان با گرد و غبار مسدود می­‌شوند که این امر کویل‌ها را عایق کرده و از دفع گرما جلوگیری می­‌کند. در نتیجه دستگاه شما برای رسیدن به دمای مناسب برای مواد غذایی باید سخت‌تر کار کند. تمیز نگه داشتن کویل‌ها باعث افزایش کارایی دستگاه شما می‌شود.
  • فیلتر آب – سیستم‌های تصفیه و فیلتر آب از جرم و رسوبات معدنی در هر تجهیزاتی که به شیر آب متصل می‌­شود جلوگیری می‌­کند. با تعویض فیلترهای آب خود در زمان مناسب، اطمینان حاصل می‌­کنید که رسوب و جرم اجزای داخلی تجهیزات شما را مسدود نمی‌­کند و بر کارایی دستگاه تأثیر نمی‌­گذارد.

۳- استفاده از تجهیزات روشنایی کم مصرف

با جایگزین کردن لامپ‌های کم مصرف با لامپ‌های رشته‌ای، می‌­توانید هزینه برق خود را به شدت کاهش دهید. با این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌­کنید، بلکه با صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به محیط زیست نیز کمک خواهید کرد.

  • لامپ ال ای دی (LED) – لامپ LED برق کمتری مصرف می­‌کند و تا ۱۰ برابر بیشتر از یک لامپ رشته‌ای معمولی دوام می‌­آورد.
  • لامپ فلورسنت یا سی اف ال (CFL) لامپ های CFL به اندازه لامپ‌های LED کارآمد نیستند، ولی باز هم ۴ برابر کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای استاندارد هستند.

انواع-لامپ-ال-ای-دی

۴- کاهش مصرف گرما

به دنبال راه‌های کوچکی برای کاهش مصرف گرما در رستوران خود باشید، مانند استفاده از آب گرم کمتر یا جلوگیری از ایجاد تغییرات در تنظیمات دما در ترموستات توسط کارکنان.

  • از ترموستات هوشمند استفاده کنید – ترموستات‌های هوشمند را می‌­توان از راه دور برنامه ریزی کرد و می‌­تواند مصرف انرژی را بهینه کند. بسیاری نیز برای جلوگیری از تنظیمات غیرمجاز در برابر دستکاری مقاوم هستند.
  • دمای آب ماشین ظرفشویی را خود کاهش دهید – طبق گزارش انجمن ملی رستوران ایالات متحده (NRA)، دمای لازم برای ماشین ظرفشویی در صنعت رستوران و خدمات غذایی حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتیگراد) است. دمای آب خود را بهینه کنید تا از آبی که گرم تر از مقدار مورد نیاز است استفاده نکنید.
  • خشک کن دست – خشک کن های دست کم مصرف که به جای هوای گرم با هوای فشرده کار می‌­کنند می­‌توانند تا ۸۰ درصد انرژی کمتری نسبت به خشک کن دستی استاندارد مصرف کنند.

۵- کاهش دمای محیط آشپزخانه

وقتی دمای محیط در آشپزخانه شما خیلی بالا باشد، تجهیزات برودتی شما برای خنک نگه داشتن غذاها سخت تر کار می‌­کنند. با نگه داشتن دمای محیط در حداقل حالت ممکن، می‌­توانید از کارکرد بهینه تجهیزات برودتی و خنک کننده‌های خود اطمینان حاصل کنید.

  • استفاده از تجهیزات اینداکشن (القایی) – اجاق‌ها و تجهیزات اینداکشن بدون استفاده از شعله یا مشعل کار می‌­کنند. آنها گرما را مستقیماً به ظروف شما منتقل می­‌کنند در حالی که هوای اطراف خنک می‌­ماند.
  • استفاده از هود و سیستم تهویه – در بالای ماشین ظرفشویی و تجهیزاتی که بخار و گرما تولید می‌­کنند از هود استفاده کنید تا هوای داغ از آشپزخانه شما خارج شود.
  • استفاده از LED مطمئن شوید که از لامپ‌های LED در آشپزخانه و قسمت‌های آماده سازی خود استفاده کنید زیرا آنها به اندازه لامپ‌های رشته‌ای گرما ساطع نمی­‌کنند.

تجهیزات-آشپزخانه-صنعتی

۶- خاموش کردن دستگاه های بی­کار

صرفه جویی در انرژی می­‌تواند به آسانی خاموش کردن کلید دستگاه باشد. ممکن است ساده به نظر برسد، اما رستوران‌های بی‌شماری میلیون‌ها تومان در ماه هدر می‌دهند، چرا که تجهیزات بیکار را به حال خود رها می‌کنند.

  • برای راه اندازی / خاموش کردن دستگاه برنامه ریزی کنید – زمانی را برای مشاهده پیک کاری تجهیزات خود اختصاص دهید و برنامه‌ای برای راه اندازی و خاموش شدن آنها ایجاد کنید. در طول زمان خاموشی، فر یا سرخ کن را خاموش کنید و با شروع دوباره کار آنها را روشن کنید.
  • تایمر روشنایی – از تایمر برای روشنایی فضای باز خود استفاده کنید یا حتی چراغ‌های انرژی خورشیدی را امتحان کنید که می‌­توانند خود را شارژ کنند.
  • کنترل هوشمند – سرمایه گذاری روی تجهیزات با فناوری کنترل هوشمند به شما این امکان را می­‌دهد که لوازم خود را از راه دور راه اندازی کنید.

۷- کارآمدتر کردن چیدمان (لی اوت) آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه شما می­‌تواند به طور مستقیم بر کارایی تجهیزات شما تأثیر بگذارد. چند قانون اساسی را باید به خاطر داشته باشید که به شما اطمینان می‌­دهد که دستگاه‌های شما در اوج عملکرد کار می‌­کنند.

  • فضایی برای تهویه – تجهیزات برودتی شما به فضایی برای تنفس و دفع هوای گرم به عنوان بخشی از فرآیند خنک‌سازی نیاز دارند. بدون فضای تهویه مناسب در اطراف دستگاه، انرژی بیشتری برای خنک ماندن مصرف می­‌کند.
  • جدا سازی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی – اگر فر خود را در کنار دستگاه یخ ساز قرار دهید، هوای محیط گرم تر می‌­شود و دستگاه یخساز به طور موثر کار نمی‌­کند.

تجهیزات-مورد-نیاز-رستوران

۸- آموزش کارکنان برای پیروی از پروتکل‌ها

علاوه بر خرید تجهیزات کم مصرف، کاهش هزینه‌های شما بر دوش شما و کارکنانتان است. برای موفقیت در کاهش مصرف انرژی، بسیار مهم است که تیم شما دستورالعمل‌های شما را درک کند.

  • مشخص کردن پروتکل بهتر است که پروتکل‌های صرفه جویی در مصرف انرژی خود را در دفترچه راهنمای کارکنان و تمام جلسات آموزشی با کارمندان جدید مشخص کنید تا قدم برداشتن صحیح در مسیر رعایت پروتکل‌ها را شروع کنید.
  • یادآوری کنید – بدون تصویر سازی و توصیف بصری، به خاطر سپردن هر دستورالعملی دشوار است. در بالای سینک ظرفشویی، در کنار کلیدهای چراغ و هر جای دیگری در آشپزخانه خود پروتکل‌ها را یادآوری کنید که به کارمندان شما کمک می‌­کند آنها را رعایت کنند.

برخی از صاحبان رستوران‌ها ممکن است صرفه جویی در انرژی را به عنوان یک مانع یا مزاحم بدانند، در حالی که سازگار شدن با محیط زیست مزایای قابل توجهی دارد از جمله: هزینه‌های کمتر، بازاری برای مشتریان دوستدار محیط زیست و احساس مثبت در مورد کمک به حفظ محیط زیست است. در رستوران شما مواردی وجود دارد که احتمالاً نمی‌­توانید آنها را کنترل کنید، مانند هزینه اجاره محل، تامین کننده آب و برق یا هزینه‌های قبوض خدماتی. با این وجود، می‌توانید استفاده از گرما، روشنایی و آب را تا حدی کنترل کنید. با استفاده از این نکات، مزایای ملموس و مشهود سبز شدن را خواهید دید که به رستوران شما کمک می‌­کند تا ضایعات را کاهش دهید و در هزینه ها صرفه جویی کنید. مشتریان آگاه به مسائل محیط زیست نیز از تعهد شما برای صرفه جویی در انرژی و محیط زیست قدردانی خواهند کرد!

منبع:

https://www.webstaurantstore.com/article/141/energy-conservation-tips-for-restaurants.html#top

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *