مجله کیت لاین

هدر-مقاله-قهوه-تخم-مرغی
دسته بندی ها : بگردیم و بخوریم

قهوه تخم مرغی چیست؟ خاستگاه آن به کجا برمی‌گردد؟ چگونه می‌توان قهوه تخم مرغی را درست کرد؟

برای اکثر مردم تصور یک فنجان قهوه همراه با حتی ذره‌ای تخم مرغ ممکن است عجیب و احتمالاً ناخوشایند به نظر برسد. اما قهوه با تخم‌مرغ در فرهنگ‌های دیگر چیزی غیر معمول نیست، چرا که افزودن آن به قهوه، یک نوشیدنی‌ غنی و خوشمزه می‌سازد، و گزینه‌ای ایده‌آل برای رفرش شدن و بالا بردن انرژی و افزایش طعم و مزه است. ویتنامی‌ها اغلب قهوه تخم مرغی (egg coffee) را به عنوان دسر مصرف می‌کنند – یک معجون با بافت ابریشمی متشکل از فوم تخم مرغی شیرین که روی یک فنجان قهوه شناور است.

برای درک بهتر قهوه تخم مرغی، کافیست که یک تیرامیسو را به شکل نوشیدنی تصور کنید. فقط چند دقیقه برای درست کردن آن وقت بگذارید تا به طعم و بافت لذیذ قهوه تخم مرغی ایمان بیاورید.

نروژی‌ها و سوئدی‌ها ورژن خاص خود را دارند، تخم مرغ و پوسته را با قهوه آسیاب شده مخلوط می‌کنند و با آب می‌جوشانند.

در ورژن ویتنامی “قهوه کاستارد” به نظر دقیق‌تر باشد، زیرا قهوه غلیظ، قوی و تیره با فوم شیرین، سبک و مطبوع از زرده تخم مرغ و شیر تغلیظ شده پوشانده می‌شود. طعم‌ها و بافت‌های متضاد، چیزی است که قهوه تخم مرغی را مورد علاقه قرار می دهد.

قهوه-تخم-مرغی-ویتنامی

قهوه تخم مرغی ویتنامی (Vietnamese Egg Coffee) چیست؟

ایده پشت قهوه تخم مرغی ویتنامی (cà phê trứng) بسیار ساده است: برای رسیدن به قوام خامه‌ای و غلیظ به جای شیر معمولی از زرده تخم مرغ خام همراه با شیر تغلیظ شده استفاده می‌شود. در نتیجه قهوه‌ای درست می‌شود که طعمی بسیار پیچیده و بافتی غلیظ دارد، که باعث محبوبیت آن در سراسر جهان شده است.

یکی از جذابیت‌های این نوع قهوه ویتنامی این است که رسپی آن منعطف و کاملاً قابل تنظیم و شخصی‌سازی است. کافه‌های مختلف گزینه‌های متفاوتی برای تاپینگ دارند، و مشتری می‌تواند موارد دلخواه – از انواع پودر و ادویه گرفته تا آیتم‌هایی غیر معمول مانند کره و پنیر – را برای افزودن به قهوه خود انتخاب کند.

در هر صورت قهوه تخم مرغی، نوشیدنی خوشمزه‌ای است که باریستاهای بی‌شماری را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است و آنها را به الگوبرداری و استفاده از آن سوق داده است. در ادامه با تاریخچه چگونگی پیدایش این نوشیدنی و همچنین رسپی (دستورالعمل) برای تهیه آن آشنا خواهید شد. همراه ما باشید 🙂

قهوه-تخم-مرغی-نگوین-جیانگ

قهوه تخم مرغی ویتنامی از کجا آمده است؟

سال ۱۹۴۶ در هانوی ویتنام است و جنگ مقاومت ضد فرانسه آغاز شده است. تهیه محصولات اساسی و مواد غذایی در شهرهای بزرگ به طرز چشمگیری دشوار است. هتل Sofitel Legend Metropole که هنوز هم به عنوان یک هتل پنج ستاره لوکس تا به امروز فعالیت می‌کند، ذخیره شیرش به سرعت رو به اتمام است.

یک بارتندر مبتکر به نام نگوین جیانگ (Nguyen Giang) به دنبال راهی برای درست کردن یک قهوه خامه‌ای مانند café au lait (شیر قهوه) است که بتواند بدون شیر (lait) تهیه شود. این موضوع او را به استفاده از زرده تخم مرغ سوق می‌دهد که بافت خامه‌ای دارد و وقتی کف می‌کند، فوم ظریف و دلپذیری ایجاد می‌کند. در کمال تعجب، طعم زرده تخم مرغ با قهوه و شیرینی شیر تغلیظ شده – محصولی که به طور گسترده در ویتنام همراه با غذاهایی مانند ماست، نان، اسموتی‌ها و حتی قهوه سرد (cà phê sữa đá) استفاده می‌شود – همخوانی دارد.

این نوشیدنی آنقدر محبوب شد که نگوین جیانگ در نهایت کافی‌شاپ خود را افتتاح کرد: Café Giang. این کافه که توسط پسر او، تری هوآ نگوین اداره می‌شود، هنوز قهوه تخم مرغی سرو می‌کند (با همان رسپی اصلی خودش، یک ماده مخفی که برای عموم فاش نمی‌شود) و یکی از معروف‌ترین کافی‌شاپ‌ها در هانوی است.

عکسی-از-کافه-جیانگ

چه چیزی قهوه تخم مرغی را متفاوت می‌کند؟

چندین نوع قهوه وجود دارد که منشا آنها ویتنام است. ca phê sữa đá که معمولاً به عنوان آیس کافی ویتنامی شناخته می‌شود، که با مخلوط کردن قهوه با شیر تغلیظ شده و سپس افزودن یخ (اختیاری) درست می‌شود.

یا cà phê cốt dừa (قهوه نارگیل) که برای تهیه آن از شیر نارگیل و همچنین شیر تغلیظ شده استفاده می‌شود. نتیجه یک نوشیدنی غنی و معطر است. طعمی منحصر به فرد و شیرین دارد که به سختی می‌توان در برابر آن مقاومت کرد!

اما با وجود چنین نوشیدنی‌های منحصر به فرد و محبوب در کل دنیا، قهوه تخم مرغی یا cà phê trứng به عنوان اصلی‌ترین آنها شناخته می‌شود. زرده تخم مرغ به طعم و بافت عمق می‌دهد که تطبیق آن بسیار سخت است. تخم مرغ در قهوه – و مخصوصاً زرده تخم مرغ – سابقه طولانی در استفاده برای غذاها و نوشیدنی های شیرین دارد: نان شیرین زرده تخم مرغ در چین، تاماگویاکی (املت تخم مرغ شیرین) در ژاپن و اگ‌ناگ (eggnog) در بریتانیا.

قهوه-تخم-مرغی-1

علاوه بر این در مورد ارزش غذایی بالای قهوه تخم مرغی ویتنامی به دلیل پروتئین و چربی‌های سالم موجود در زرده تخم مرغ، چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. به هر حال گفته می‌شود که تخم مرغ کامل‌ترین منبع پروتئینی است.

قهوه تخم مرغی نوعی نوشیدنی است که عمیقاً در فرهنگ منحصر به فرد ویتنام ریشه دارد. برای مثال قهوه تخم مرغی ویتنامی معمولاً با قهوه ربوستا تهیه می‌شود و طعم بهتری پیدا می‌کند – زیرا طعم قوی و غنی آن با طعم و بافت زرده تخم مرغ به خوبی جفت می‌شود.

اهمیت قهوه ربوستا در ویتنام رنگ و بویی از غلو و اغراق ندارد. ویتنام دومین صادرکننده بزرگ قهوه در جهان است که عمدتا به صادرات دانه‌های ربوستا مشغول است. دانه روبوستا در حالی که اغلب در اروپا و آمریکای شمالی نقش اصلی و پررنگی ندارد (به عنوان مثال در تولید قهوه فوری و امثالهم کاربرد دارد)، هنوز برای همه قهوه‌خورها ارزش زیادی دارد. قهوه روبوستا نقش بسیار مهمی در اقتصاد و فرهنگ ویتنام ایفا می‌کند – مردم ویتنامی به قهوه خود بسیار افتخار می‌کنند، و به جای نوشیدن قهوه وارداتی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولاتشان هستند (اگرچه چندین فروشگاه استارباکس در هانوی و هوشی‌مین وجود دارد).

شیر تغلیظ شده – یکی دیگر از متریال اصلی قهوه تخم مرغی – از عناصر اصلی غذایی مردم ویتنام است و تقریباً یک قرن است که وجود دارد. در طول جنگ جهانی اول از فرانسه آورده شد و مردم ویتنام آن را دوست داشتند. یک ماده غذایی که بخشی از خوراک روزمره آنهاست، مانند شیر در فرهنگ‌های دیگر.

قهوه-تخم-مرغی-2

همچنین مهم است به این نکته اشاره کنیم که ویتنام یک روش بومی در دم کردن قهوه دارد: فیلتر فین ویتنامی (Vietnamese Phin Filter). در واقع به جز ژاپن تنها کشور شرقی است که در دم کردن قهوه روش مخصوص به خود (قهوه ویتنامی) را دارد. فیلتر فین ویتنامی (یا به قول برخی پرس قهوه) قهوه غلیظی می‌سازد که اغلب به اسپرسو تشبیه می‌شود – قوی، معطر و از نظر طعم بسیار ناب و خالص است.

قهوه تخم مرغی ویتنامی چگونه درست می‌شود؟

نگوین جیانگ با استفاده از زرده تخم مرغ قهوه درست می‌کرد که کاملا واضح است. آنچه مشخص نیست این است که از چه نوع قهوه‌ای استفاده شده است.

از آنجایی که هتل Sofitel Legend Metropole در آن زمان یک هتل لوکس بود و به شدت از خارجی‌ها پذیرایی می‌کرد، اما ابهام اینجاست که آیا قهوه با استفاده از فیلتر فین ویتنامی دم می‌شده یا از طریق روش دیگری. دستگاه‌های اسپرسوساز نیمه اتوماتیک هنوز اختراع نشده بودند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قهوه اسپرسو نبوده است. به احتمال زیاد قهوه فرنچ پرس یا قهوه ویتنامی فیلتر شده بوده است.

در حالی که لزوماً نیازی به پرس قهوه ویتنامی ندارید، به شدت توصیه می‌شود که از قهوه ۱۰۰٪ ربوستا – ترجیحاً ویتنامی استفاده کنید، اتفاق نظر کلی این است که قهوه ویتنامی پروفایل طعمی بالانس‌تر و کامل‌تری دارد.

کیت-مگ

روش تهیه قهوه تخم مرغی ویتنامی:

قبل از تهیه قهوه تخم مرغی، ابتدا باید نحوه درست دم کردن قهوه با استفاده از فیلتر فین، روش سنتی دم کردن قهوه در ویتنام را بیاموزیم. فین کاملاً شبیه به فرنچ پرس است: از استنلس استیل ساخته شده است و قادر به تهیه قهوه بسیار غلیظ – مناسب برای قهوه تخم مرغی است.

دلیل اینکه بر استفاده از دانه ربوستا اصرار می‌شود این است که دارای پروفایل طعمی بسیار مشخص آجیلی است که بافت شیرین و خامه‌ای تخم مرغ را تکمیل می‌کند. حتی در خارج از ویتنام در کافه‌هایی که این نوشیدنی را در منوی خود قرار داده‌اند، از دانه‌های روبوستا استفاده می‌شود، زیرا این ترکیب یک انفجار در عطر و طعم است.

قبل از اینکه به رسپی اصلی بپردازید، توصیه می‌کنیم که ابتدا فیلم آموزشی نحوه دم کردن قهوه ویتنامی با استفاده از فیلتر فین را ببینید:

مواد لازم:

  • ۳ قاشق غذاخوری شیر تغلیظ شده شیرین شده (می‌توانید از شیر تغلیظ شده سبک که قند کمتری دارد استفاده کنید)
  • ۱ قاشق چای خوری شکر سفید
  • ۲ عدد زرده تخم مرغ
  • ۴ فنجان آب داغ (اگر می‌توانید جوشیده)

مواد-لازم-برای-قهوه-تخم-مرغی

ابزار مورد نیاز:

  • فیلتر فین ویتنامی
  • همزن برقی
  • ۱ کاسه برای آب گرم
  • ۱ کاسه برای گرم نگه داشتن قهوه
  • ۱ فنجان یا لیوان برای دم کردن قهوه
  • ۱ فنجان برای سرو

رسپی (دستورالعمل)

برای تخم مرغ:

۱- زرده تخم مرغ، شکر و شیر تغلیظ شده شیرین شده را در یک کاسه با هم ترکیب کنید.

۲- با همزن برقی هم بزنید تا مایع غلیظ شود و کف کند – حدود 5 دقیقه.

برای نوشیدنی:

۱- ۴ فنجان آب داغ را بجوشانید و آب را در کاسه بریزید.

۲- فنجان سرو را داخل کاسه آب داغ قرار دهید. این کار تخم مرغ را به آرامی می‌پزد و به خلاص شدن از شر باکتری‌های احتمالی کمک می‌کند.

۳- نیمی از قهوه خود را با ظرافت داخل فنجان سرو بریزید.

۴- تمام مخلوط تخم مرغ را روی فنجان سرو اضافه کنید.

۵- حالا آنچه از قهوه‌تان باقی مانده است را روی آن بریزید و بگذارید در تخم مرغ غوطه‌ور شود.

۶- بگذارید دو تا سه دقیقه در آب داغ بماند و اجازه دهید تا تخم مرغ کاملا بپزد.

از قهوه تخم مرغی خود لذت ببرید!

منابع:

https://vinpearl.com/en/egg-coffee-vietnam-enchant-foreign-travelers-with-the-special-taste

https://www.hummingbirdhigh.com/2022/05/vietnamese-egg-coffee.html

https://vinwonders.com/en/news/egg-coffee-ca-phe-trung-a-drink-that-has-the-authentic-taste-of-vietnam/

https://www.thespruceeats.com/vietnamese-egg-coffee-3030347

https://nguyencoffeesupply.com/blogs/news/history-of-vietnamese-egg-coffee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *