مجله کیت لاین

مزرعه-قهوه-تک-خاستگاه
دسته بندی ها : حرفه ای ها

اگر قهوه ای “تک خاستگاه” یا “تک منبع” باشد، به این معنی است که از یک کشور، منطقه، محصول یا تولید کننده واحد است و طعم منحصر به فرد محل رشد خود را دارد. بسیاری از کارگاه های برشته کاری (رستری)، قهوه های تک خاستگاه را لایت رست (light roast) می­کنند تا طعم آنها حفظ شود، که اغلب باعث ایجاد حسی شبیه به چای در دهان می­شود و افرادی را که انتظار طعم اسموکی و تلخ دارند را شگفت زده می­کند.

برای همگام شدن با ترند های نوظهور قهوه به سمت سورس های اخلاقی و تجربیات طعم های منحصر به فرد، کافه ها و فروشندگان قهوه در حال گسترش آیتم های قهوه تک خاستگاه خود هستند. همانطور که منوی کافه خود را ست می ­کنید، از راهنمای ما برای تفسیر قهوه سینگل اوریجین، ایجاد روش های دم آوری متنوع، و برآورده کردن خواسته های مصرف کنندگان قهوه موج سوم استفاده کنید.

قهوه تک خاستگاه (single origin) به چه معناست؟

اگر قهوه ای تک خاستگاه” (single origin) یا “تک منبع” (single source) باشد، به این معنی است که از یک کشور، منطقه، محصول یا تولید کننده واحد است و طعم منحصر به فرد محل رشد خود را دارد. بسیاری از کارگاه های برشته کاری (رستری)، این نوع قهوه را لایت رست (light roast) می ­کنند تا طعم آنها حفظ شود، که اغلب باعث ایجاد حسی شبیه به چای در دهان می­شود و افرادی را که انتظار طعم اسموکی و تلخ دارند را شگفت زده می­ کند.

تقاضای رو به رشد برای قهوه تک خاستگاه از سوی مصرف کنندگان قهوه موج سوم، این صنعت را به سمت استاندارد های بالاتری هدایت می ­کند. با ردیابی دانه های قهوه به پرورش دهنده آنها، می­ توانید تأیید کنید که آنها پایدار و ارگانیک هستند و همچنین تجارت منصفانه ای دارند. خرید قهوه سینگل اوریجین کشاورزان کوچک را تقویت می‌کند و این امکان را به مشتریان شما می دهد که با منطقه و فرهنگی که نوشیدنی قهوه آنها را ساخته‌ درگیر شوند.

گیلاس-قهوه

زیرمجموعه های قهوه تک خاستگاه

اصطلاح قهوه تک خاستگاه یا تک منبع می ­تواند هر چیزی را از یک منطقه کامل تا یک مزرعه منفرد مشخص کند، حال آنکه دو اصطلاح فرعی قهوه استیت (estate coffee) و قهوه مایکرولات (microlot coffee) در این دسته قهوه وجود دارد که میزان محلی بودن آنها را مشخص می­ کند.

قهوه استیت (estate coffee)

قهوه استیت، که به عنوان قهوه سینگل استیت شناخته میشود، از یک مزرعه، کارخانه یا تعاونی به دست می ­آید. قهوه استیت زیرمجموعه ای قابل ردیابی تر از قهوه تک خاستگاه است. در بیشتر موارد، یک مالک واحد، کارخانه های متعدد تولید دانه های قهوه را اداره می کند. و مالکیت انحصاری کنترل کیفیت و مسئولیت اخلاقی را فراهم می­ کند.

قهوه مایکرولات (microlot coffee)

قهوه مایکرولات یک نوع دانه قهوه است که در یک مزرعه مشخص رشد می­ کند. قهوه های مایکرولات قابل ردیابی ترین و خاص ترین قهوه ها در دسته بندی تک خاستگاه هستند. اکثر برچسب های قهوه مایکرولات جزئیاتی را در مورد محل رشد دانه های قهوه ارائه می دهند.

اسپرسو تک خاستگاه

از آنجایی که اسپرسو به اندازه دانه قهوه آسیاب شده و روش دم آوری بستگی دارد، شما می توانید هر نوع قهوه تک خاستگاه را به یک پودر خوب و مناسب اسپرسو تبدیل کنید و با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز آن را سرو کنید. البته این چیزی نیست که اکثر کافی شاپ ها انتخاب می­ کنند. قهوه های سینگل اوریجین معمولاً لایت رست می شوند تا نت های طعم منحصر به فرد و محلی آن‌ها بروز پیدا کند. پروفایل طعمی آنها سال به سال تغییر می­ کند و می توان گفت که با شیر ترکیب نمی ­شود. یک باریستا برای کار با اسپرسو تک خاستگاه باید مهارت ویژه ای داشته باشد و مراقبت و توجه زیادی که هنگام عصاره گیری قهوه سینگل اوریجین نیاز است، پروسه تولید نوشیدنی را کند می­کند.

بیشتر کافه ها برای نشان دادن طعم های منحصر به فرد قهوه های تک خاستگاه خود، دانه ها را درشت آسیاب می­کنند و برای دم آوری از روش های پور اور (pour over) یا کلد برو (cold brewing) استفاده می ­کنند. برخلاف نوشیدنی های اسپرسو پرطرفدار همراه با شیر، دم آوری آهسته قهوه های تک خاستگاه اجازه می­ دهد که طعم لایت رست منحصر به فرد آن بیشتر بروز داشته باشد.

 

دم-آوری-قهوه-تک-خاستگاه-موج-سوم-با-استفاده-از-v60

بهترین قهوه تک خاستگاه

از آنجایی که جذابیت قهوه تک خاستگاه به قابل ردیابی بودن آن است، بهترین قهوه های تک خاستگاه، قهوه های استیت یا مایکرولات هستند که توسط یک تولید کننده و / یا مزرعه رشد می کنند. این مزیت قهوه سینگل اوریجین تضمین می ­کند که نت های طعمی منطقه آنها قابل تشخیص است و منشاء و خاستگاه آنها شناخته شده است. هیچ معیار و مقیاس رسمی برای مشخصات طعم بهترین قهوه سینگل اوریجین وجود ندارد و تشخیص آن یک علاقه و ترجیح شخصی است.

قهوه بلند (Blend Coffee) یا ترکیبی چیست؟

رستری ها یا همان کارگاه های برشته کاری، قهوه بلند را با ترکیب دانه های مختلف قهوه ایجاد می کنند تا طعم و قدرت قهوه دلخواه خود را ایجاد کنند. دانه های مورد استفاده در قهوه بلند معمولاً از کشاورزان، مناطق و حتی قاره های مختلف می آیند. کافه ها معمولاً از قهوه بلند برای تهیه نوشیدنی های بر پایه اسپرسو استفاده می کنند، زیرا نوشیدنی های کلاسیک با شیر ترکیب می شوند.

انواع قهوه بلند یا قهوه ترکیبی

سه نوع از محبوب ترین قهوه های بلند عبارتند از:

  • برکفست بلند (Breakfast Blend): معمولاً دارای کافئین زیاد هستند و به صورت لایت رست برشته می ­شوند.
  • دارک رست بلند (Dark Roast Blend): مقدار کم کافئین و طعم دودی زیاد، مشخصه این نوع قهوه است.
  • هاوس بلند (House Blend): ترکیبی است که کافه ها آن را ترجیح می­ دهند. معمولاً می ­توان آنها را با شیر مخلوط کرد و طعم ساده ای دارند.

 

فنجان-اسپرسو-به-همراه-دانه-قهوه-لایت-رست-تک-خاستگاه

قهوه موج سوم (Third Wave Coffee) چیست؟

اصطلاح قهوه موج سوم صنعت قهوه از سال 2000 تا امروز را توصیف می ­کند. قهوه موج سوم هم شامل یک چارچوب زمانی است و هم مجموعه ای از ارزش های مشترک را در بر دارد. کافه های مدرن نوشیدن قهوه را چیزی فراتر از سرو کافئین می­ دانند و امروزه مصرف کنندگان، قهوه را به عنوان یک لذت و اشتیاق می­ بینند. جنبش قهوه موج سوم مشتریان را دعوت می­ کند تا با فرهنگ، مزرعه و فرآیندی که فنجان قهوه آنها را تولید می ­کند، درگیر شوند. در واقع این جنبش موج سوم قهوه است که قهوه تک خاستگاه را به شهرت رساند.

ویژگی های منشاء و خاستگاه قهوه

دانه های قهوه ویژگی های خاستگاه خود را می­ گیرند. در حالی که کلمه تروا (terroir) به طور سنتی در صنعت شراب استفاده می ­شود، همان مفاهیم در مورد قهوه نیز صدق می ­کند. terroir نحوه تأثیر آب و هوا، خاک و زمین یک منطقه بر شراب ها (یا قهوه) است که در آنجا رشد می ­کنند. برای مثال، دانه های قهوه ای که در همان زمینی رشد می ­کنند که درختان موز رشد می کنند، دارای اسانس موز هستند و دانه های قهوه ای که در کنار دریا رشد می‌کنند، ممکن است شوری دلپذیری داشته باشند. وقتی دانه های قهوه را از چندین منطقه با هم ترکیب می کنید، terroir متمایز آنها را از دست می دهید. اگرچه قهوه های تک خاستگاه terroir خود را حفظ م ­کنند.

چرا قهوه تک خاستگاه بنوشیم؟

شاید بهتر باشد که قهوه سینگل اوریجین بنوشید و روی آن سرمایه گذاری کنید زیرا هم اخلاقی و هم سودآور است. با نوشیدن قهوه تک خاستگاه از تولیدکنندگان کوچکی حمایت می­ کنید که مزارع دانه قهوه پایدار و مسئولیت پذیر را اداره می­ کنند. علاوه بر این، دوستداران قهوه که می­ خواهند تجربه خود را گسترش دهند و طعم های غیر منتظره ای را امتحان کنند، برای لذت بردن از یک فنجان قهوه سینگل اوریجین هزینه اضافی پرداخت می­ کنند.

برای مصرف‌کنندگان مدرن و ارزش‌محور، نوشیدن قهوه سینگل اوریجین فقط مربوط به طعم نیست، بلکه به آگاهی محیطی و اجتماعی نیز مربوط می شود. شما می­ توانید با ارائه قهوه تک خاستگاه وفاداری به برند ایجاد کنید.

نویسنده: Corrinn McCauley

منبع:

https://www.webstaurantstore.com/blog/3648/what-is-single-origin-coffee.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *