مجله کیت لاین

قهوه-فوری-هدر-مقاله
دسته بندی ها : حرف نو

قهوه فوری در بسیاری از مناطق جهان بسیار محبوب است. حتی ممکن است در برخی کشورها بیش از ۵۰ درصد کل مصرف قهوه را تشکیل دهد. تهیه قهوه فوری سریع‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر از قهوه معمولی است. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد قهوه فوری و اثرات آن بر سلامتی بدانید را توضیح خواهیم داد.

قهوه فوری (instant coffee) در بسیاری از مناطق جهان بسیار محبوب است. حتی ممکن است در برخی کشورها بیش از ۵۰ درصد کل مصرف قهوه را تشکیل دهد. تهیه قهوه فوری سریع‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر از قهوه معمولی است.

اکثر ما با فوایدی که نوشیدن قهوه معمولی برای سلامتی دارد آشنا هستیم:

  • قهوه به سوزاندن چربی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.
  • نوشیدن قهوه به طور منظم به پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک می‌کند.

اما نمی‌دانیم که آیا این فواید برای قهوه فوری نیز صدق می‌کند یا خیر.

قهوه فوری در واقع چیزی نیست جز قهوه‌ای که به روشی متفاوت تهیه شده است. و هر شکلی از قهوه می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد.

در این مقاله هر آنچه که باید در مورد قهوه فوری و اثرات آن بر سلامتی بدانید را توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

دانه-داخل-شیشه

قهوه فوری چیست؟

همان دانه قهوه که در کافه، کافی شاپ یا خانه برای تهیه نوشیدنی‌های خوشمزه آسیاب و دم می‌شود، از همان دانه‌ها نیز برای تهیه قهوه فوری استفاده می‌شود.

البته پروسه آسیاب، دم آوری و محصول نهایی که در بسته بندی قرار می‌گیرد، ساده نیست. فرآیند پیچیده‌ای برای تبدیل دانه‌ها به قهوه فوری وجود دارد – که باعث می‌شود ماندگاری بسیار طولانی‌تری نسبت به قهوه تازه داشته باشد.

۱- برشته کاری (رست) قهوه در دمای پایین‌تری انجام می‌شود تا آب بیشتری در دانه‌های قهوه باقی بماند. اگر قرار باشد که قهوه فوری بدون کافئین (دی‌کف – Decaf) تهیه شود، کافئین قبل از برشته کردن حذف می‌شود.

۲- دانه‌های قهوه برشته شده در اندازه درشت آسیاب می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آب مصرفی در حین دم کردن در دانه آسیاب شده گیر نمی‌کند.

۳- برای دم کردن قهوه آسیاب شده از تجهیزات ویژه استفاده می‌شود، زیرا محصول باید یک عصاره قهوه خیس و مرطوب باشد.

۴- عصاره از طریق خنک کردن، تبخیر یا استفاده از سانتریفیوژ تبدیل به کنسانتره می‌شود.

۵- گازهای جمع شده در طول دو فرآیند آخر دوباره به کنسانتره تزریق می‌شوند تا عطر آن تقویت شود.

۶- در مرحله آخر نوبت به خشک کردن کنسانتره می‌رسد؛ که به دو روش این کار انجام می‌شود:

  • خشک کردن از طریق اسپری (spray-drying): هوای گرم آن را به پودر یا کریستال‌های ریز تبدیل می‌کند.
  • خشک کردن انجمادی (freeze-drying): فرایند انجماد مکرر پس از خشک شدن در یک محفظه خلاء، که آن را به دانه‌های قهوه یا کریستال تبدیل می‌کند.

خشک کردن با اسپری ارزان‌تر و سریع‌تر است. فرآیند خشک کردن انجمادی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، هزینه بیشتری دارد و قهوه‌ای با طعم بهتر تولید می‌کند. در هر دو روش، محصول نهایی همچنان قهوه است، و با وجود اینکه به شدت فرآوری شده، پس از ورود به بدن شما درست مانند قهوه عمل می‌کند.

ریختن-قهوه-فوری-با-قاشق-فلزی-داخل-لیوان-سفید

فواید قهوه فوری برای سلامتی

در ادامه به فوایدی می‌پردازیم که قهوه فوری برای سلامتی دارد:

قدرت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت انسان بسیار مهم هستند. آنها از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد خطرناکی که به طور طبیعی توسط بدن ایجاد می‌شود محافظت می‌کنند. این آسیب می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و حتی سرطان شود.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که قهوه مهم‌ترین منبع غذایی برای تامین آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد محتوای آنتی اکسیدانی قهوه فوری تقریباً برابر با قهوه دم شده است.

البته ممکن است از یک ترکیب آنتی اکسیدانی میزان بیشتری در قهوه دم کرده باشد و از یک ترکیب آنتی اکسیدانی دیگر میزان بیشتری در قهوه فوری وجود داشته باشد. اما مطالعات نشان داده است که قهوه فوری دارای مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها، اسید کلروژنیک و پلی فنول‌ها، بیشتر از قهوه دم شده است.

نتیجه گیری اینکه: قهوه فوری ممکن است حتی برای شما مفید‌تر باشد.

ته-مانده-در-لیوان

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

دانشمندان هنوز در تلاش برای درک کامل این موضوع هستند، اما بارها و بارها نشان داده شده است که افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. هر چه مردم بیشتر قهوه بنوشند، ریسک ظاهری آنها کاهش می‌یابد. مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد قهوه (۳ تا ۴ فنجان در روز) ممکن است احتمال ابتلا به دیابت را تا ۵۰٪ یا حتی بیشتر کاهش دهد. یک گزارش تخمین زده است که هر فنجان روزانه خطر دیابت را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

مواد مغذی

هر نوع قهوه از جمله قهوه فوری، مقدار کامل توصیه شده روزانه (RDI) ویتامین یا مواد معدنی را تامین نمی‌کند. اما وقتی یک فرد بین ۲ تا ۳ فنجان در روز قهوه مصرف کند، ویژگی‌های همه آنها یکجا با هم جمع می‌شود. قهوه حاوی ویتامین‌های B2، B3 و B5، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و منگنز است.

کافئین و قهوه فوری: فواید بالقوه برای سلامتی

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین قهوه فوری و “قهوه واقعی” این است که قهوه فوری معمولاً محتوای کافئین کمتری دارد. به طور میانگین یک فنجان قهوه دم کرده حاوی حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین است، در حالی که در یک فنجان قهوه فوری حدود ۶۰ میلی گرم کافئین وجود دارد. (که هر کدام از آنها نسبت به اسپرسو که حدود ۶۴ میلی گرم در هر اونس کافئین دارد، کافئین کمتری دارند).

برخی از مزایایی که به قهوه نسبت داده می‌شود، در واقع باید به مصرف کافئین نسبت داده شود. این به این معنی است که قهوه فوری ممکن است به اندازه “قهوه معمولی” از این فواید برخوردار نباشد. اگرچه کافئین آن تا حدودی کمتر است، اما قهوه فوری اثرات مثبت فراوان دیگری برای سلامتی دارد.

قهوه-فوری-سیاه-داخل-فنجان

چربی سوزی و کاهش وزن

این یک موضوع بحث برانگیز است، اما مدتی است ادعاهایی وجود دارد که نوشیدن قهوه می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد و چربی سوزی را تحریک کند. این دو مورد از کلیدهای اصلی کاهش وزن هستند. و اخیرا یک مطالعه جدید این ادعا را تقویت می‌کند. این مطالعه می‌گوید کافئین موجود در قهوه ممکن است به سوزاندن چربی‌های قهوه‌ای (بافت چربی قهوه‌ای) کمک کند که معمولاً برای گرم ماندن ما در هنگام سرماخوردگی فعال می‌شود.

عملکرد مغز و بیماری‌های عصبی

کافئین به روش‌های مختلفی با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می‌کند – به غیر از اینکه اگر بیش از حد مصرف کنید، شما را عصبانی می‌کند. باعث آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین می‌شود. همه اینها می‌توانند عملکرد مغز را تحریک و بهبود بخشند.

مورد مهم دیگری از تأثیر قهوه بر مغز وجود دارد. بیماری آلزایمر شناخته شده ترین بیماری عصبی است که می‌تواند باعث زوال عقل و مرگ شود. مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و رنج بردن از زوال شناختی مرتبط با آن مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون نیز موثر است.

سلامت روان بهتر

انتشار ناقل‌های عصبی ناشی از کافئین فقط به افراد کمک نمی‌کند که بهتر فکر کنند. همچنین باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور منظم قهوه می‌نوشند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و کمتر به خودکشی فکر می‌کنند.

شیشه-قهوه-فوری

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی

مطالعات نشان داده است که علاقه مندان به قهوه به دلیل تأثیرات کافئین، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سیروز کبدی قرار دارند. مادامی که افراد قبلاً از این عارضه رنج نمی‌بردند، مصرف بیشتر قهوه با کاهش خطر سیروز مرتبط بود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان و عمر طولانی تر

بسیاری از تحقیقات در مورد اثرات محافظتی احتمالی قهوه در برابر سرطان در مراحل مقدماتی هستند. با این حال به نظر می‌رسد که قهوه به دفاع در برابر سرطان روده بزرگ، آندومتر و کبد کمک می‌کند و ممکن است به مبارزه با انواع دیگر سرطان نیز کمک کند.

در یک یادداشت مرتبط، مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد – به دلایلی که هنوز مشخص نیست – افرادی که قهوه می‌نوشند احتمالا عمر طولانی‌تری دارند.

آیا نوشیدن قهوه فوری برای شما مضر است؟

قطعا نه. بسیاری از تحقیقات و مطالعات موارد و داستان‌‎های مبنی بر اینکه قهوه می‌تواند باعث سرطان شود را رد کرده‌اند، و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قهوه فوری برای شما بدتر از نوشیدنی‌ای است که از دستگاه قهوه‌سازتان بیرون می‌آید یا قهوه‌هایی که از کافی شاپ می‌خرید.

دانه-قهوه-در-کنار-قهوه-فوری

یک واقعیت وجود دارد که افراد قهوه ساز به آن اشاره می‌کنند، و آن به یک ماده شیمیایی احتمالا خطرناک به نام آکریل آمید مربوط می‌شود. وقتی دانه‌های قهوه برشته می‌شوند ایجاد می‌شود و درست است که میزان آکریل آمید در قهوه فوری بیشتر از قهوه دم شده است. با این حال سطح این ماده شیمیایی در قهوه فوری به قدری پایین است که هیچ اثر منفی ایجاد نمی‌کند. پس از نوشیدن قهوه فوری خود لذت ببرید.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/instant-coffee-good-or-bad#TOC_TITLE_HDR_1

https://drinksupercoffee.com/blog/nutrition/instant-coffee-health-benefits/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *