مجله کیت لاین

هدر-مقاله-ظروف-چوبی
دسته بندی ها : معرفی لوازم آشپزخانه

اخیرا ظروف چوبی (بشقاب، کاسه، سینی و …) در میان مصرف کنندگان به عنوان یک گزینه دوستدار و سازگار با محیط زیست محبوبیت پیدا کرده‌اند. اما آیا آنها برای شما مناسب هستند؟ برای کمک به شما در تصمیم گیری، فواید و مضرات خوردن در ظروف چوبی را بررسی می‌کنیم.

اخیرا ظروف چوبی (بشقاب، کاسه، سینی و …) در میان مصرف کنندگان به عنوان یک گزینه دوستدار و سازگار با محیط زیست محبوبیت پیدا کرده‌اند. اما آیا آنها برای شما مناسب هستند؟ برای کمک به شما در تصمیم گیری، فواید و مضرات خوردن در ظروف چوبی را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های ظروف چوبی

  • طبیعی

اول از همه چوب یک ماده طبیعی است. این بدان معناست که زیست تخریب پذیر و تجدید پذیر است.

زیست تخریب پذیر یعنی به راحتی توسط طبیعت تجزیه و بازیافت می‌شود. اگر چند سال بیرون بماند، به خاک باز می‌گردد و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند.

تجدید پذیر به این معنی است که می‌توان آن را با رشد درختان بیشتر جایگزین کرد. بنابراین به شرطی که درختان مورد استفاده خود را با همان مقدار جایگزین کنیم، چوب یک ماده پایدار است.

  • آرامش بخش

دست زدن به یک کاسه یا فنجان چوبی یک تجربه بسیار لمسی و رضایت بخش است. تحقیقات نشان داده است که ما ارتباط عمیقی با دنیای طبیعی داریم و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهیم. (طراحی بیوفیلیک مفهومی است که در صنعت ساختمان برای افزایش ارتباط ساکنین با محیط طبیعی از طریق استفاده از طبیعت مستقیم، طبیعت غیرمستقیم و شرایط فضا و مکان استفاده می‌شود. – ویکی پدیا)

استفاده از بشقاب، کاسه و ظروف چوبی می‌تواند این ارتباط با طبیعت را در زندگی روزمره ما تقویت کند. در نتیجه احساس خوب بودن خود را افزایش خواهیم داد.

ظروف-چوبی-مختلف

  • عایق

کاسه‌های چوبی برای غذاهای گرم و همچنین سرد مناسب هستند. چوب یک عایق طبیعی است. بنابراین کاسه‌های چوبی به گرم نگه داشتن غذا کمک می‌کنند و در عین حال از دستان شما در برابر گرمای شدید محافظت می‌کنند.

  • طول عمر بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های چوب دوام و ماندگاری آن است. ظروف چوبی با کیفیت خوب ماندگاری فوق العاده‌ای دارند و به خوبی عمر می‌کنند. اگر از آنها مراقبت شود، ظاهر خوب خود را سال به سال حفظ می‌کند. چوب سختی بالایی دارد و شکستگی و ترک خوردن آن یک اتفاق نادر است.

مزایای ظروف چوبی نسبت به پلاستیک (از جمله ملامین)

  • سازگاری با محیط زیست

همانطور که در ابتدا ذکر شد، چوب یک ماده طبیعی است. به این ترتیب بخشی از چرخه زمین است و تجزیه می‌شود تا به طور طبیعی بازیافت شود.

همه اشکال پلاستیک – مصنوعی و زیستی (بیوپلاستیک) – طبیعی نیستند، بلکه از طریق فرآیندهای شیمیایی صنعتی، با استفاده از منابع غیر قابل تجدید، که انتشارات سمی تولید می‌کنند، ایجاد می‌شوند.

به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که پلاستیک یک مشکل واقعی برای سیاره و حیات وحش است. این به این دلیل است که پس از دور ریختن 100 سال طول می‌کشد تا تجزیه شود. متأسفانه حتی پس از گذشت این همه مدت نمی‌تواند به طور کامل تجزیه شود، بلکه فقط به قطعات کوچکتر و کوچکتر تبدیل می‌شود و تبدیل به میکروپلاستیک می‌شود. این میکروپلاستیک‌ها در حال حاضر به‌عنوان یک تهدید بزرگ برای حیات‌وحش به‌حساب می‌آیند که بلعیده می‌شوند و اکنون به زنجیره غذایی انسان راه پیدا کرده‌اند.

مدیریت زباله های پلاستیکی با سوزاندن آن باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود. درصد کوچکی که بازیافت می‌شود صرفاً انرژی و مواد شیمیایی بیشتری مصرف می‌کند، بنابراین هر مرحله از طول عمر پلاستیک تأثیر منفی بر روی سیاره دارد. بنابراین خرید کمتر از آن راهی عالی برای کمک به سیاره زمین است.

در مقابل، تولید و پردازش چوب انرژی بسیار کمتری نسبت به پلاستیک مصرف می‌کند و ردپای کربن در تولید محصولات چوبی به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.

ظروف-سرو-رومیزی-چوبی

  • پاکیزگی

این یک تصور اشتباه است که سطوح چوبی کثیف‌تر یا تمیزتر از پلاستیک نیستند.

دکتر دین کلایور، پروفسور ایمنی مواد غذایی در دانشگاه کالیفرنیا، تحقیقاتی را در مورد مقایسه سطح باکتری‌ها روی تخته‌های خردکن چوبی و پلاستیکی انجام داد. این تحقیقات و سایر مطالعات نشان دادند که چوب در واقع نسبت به پلاستیک باکتری کمتری را در خود نگه می‌دارد.

همچنین ثابت شده است که چوب به طور طبیعی ضد باکتری است.

  • سالم

تاثیر منفی پلاستیک بر سلامت انسان به طور فزاینده‌ای نگران کننده است. پلاستیک در هر مرحله از زندگی خود برای سلامتی ما مضر است.

در طول استخراج و تولید، انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله بنزن، PAH، VOC و بیش از 170 ماده شیمیایی سمی منتشر می‌کند. هنگام استفاده از محصولات پلاستیکی خطر بلعیدن و/یا استنشاق ذرات میکروپلاستیک و صدها ماده سمی وجود دارد.

این قرار گرفتن در معرض پلاستیک می‌تواند منجر به التهاب، سمیت ژنی، استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و نکروز شود که با پیامدهای سلامتی منفی از بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا سرطان و شرایط خود ایمنی مرتبط است.

مدیریت زباله‌های پلاستیکی مانند سوزاندن مواد سمی از جمله فلزات سنگین مانند سرب و جیوه، گازهای اسیدی و ذرات معلق را آزاد می‌کند که می‌تواند وارد هوا، آب و خاک شود و خطرات مستقیم و غیرمستقیم سلامتی را برای کارگران و جوامع اطراف ایجاد کند.

در مقابل پلاستیک، چوب هیچ تاثیر منفی بر سلامتی ندارد. در واقع نشان داده شده است که تأثیر مثبتی دارد زیرا چوب را ماده‌ای آرام بخش می‌دانیم که علائم استرس را کاهش می‌دهد و سلامت روانی را بهبود می‌بخشد.

کاتلری-چوبی

مزایای ظروف چوبی نسبت به چینی / سفال

  • بادوام

مزیت آشکار چوب نسبت به چینی چقرمگی آن است.

یک تکه چینی را رها کنید و احتمالاً به تکه‌های کوچک زیادی تبدیل می‌شود. چینی همچنین به راحتی ترک برمی‌دار یا لب پر می‌شود، که در یک بشقاب، فنجان یا کاسه بسیار آزار دهنده است.

از طرف مقابل چوب بسیار بادوام است. آن را رها کنید و جهش آن را تماشا کنید.

  • بی صدا

موضوعی که بیش از همه چیز به چشم می‌آید این است که غذا خوردن در ظرف چوبی چقدر آرامش بخش است. دیگر سر و صدای برخورد قاشق یا چنگال در چینی یا شیشه وجود ندارد. این باعث ایجاد تفاوت ظریف در کیفیت تجربه غذاخوری می‌شود.

تخته-سرو-چوبی

معایب ظروف چوبی

اکنون قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا ظروف چوبی برای شما مناسب است، باید چند نکته منفی را در نظر بگیرید.

  • غیر قابل استفاده در ماکروویو

متأسفانه چوب قابل استفاده در ماکروویو نیست. اگرچه چوب مانند فلز در مایکروویو جرقه نمی‌زند، اما مقدار کمی آب دارد و این باعث گرم شدن ماده می‌شود. در نهایت با خشک شدن ترک می‌خورد و تاب برمی‌دارد. با این حال راه حلی برای این مساله وجود دارد، مانند استفاده از ظرف دیگری برای گرم کردن مجدد غذا.

  • غیر قابل استفاده در ماشین ظرفشویی

بشقاب‌ها و کاسه‌های چوبی مناسب برای شستشو داخل ماشین ظرفشویی نیستند.

توصیه نمی‌شود که اقلام چوبی را در حالت خیساندن قرار دهید، بنابراین بهتر است آنها را بلافاصله پس از استفاده بشویید. آنها را در یک کاسه آب گرم و صابون بریزید و از یک برس مو استفاده کنید. سپس به سادگی آنها را روی آبکش بگذارید تا خشک شوند.

  • لکه ها

چوب لکه ها را جذب کند، به خصوص زمانی که با غذاهای پررنگ مانند چغندر، سس پاسا یا نوشیدنی‌هایی مانند چای در تماس باشد.

با این حال، غذاهای اسیدی مانند سس‌های مبتنی بر گوجه فرنگی یا غذاهای چرب به چوب آسیب نمی‌رسانند.

با گذشت زمان لکه ها کمرنگ می‌شوند و به بخشی از پتینه چوب تبدیل می‌شوند. این بخشی از فرآیند پیری برازنده چوب است.

برای رفع مشکل بو، شاید لازم باشد از یک فنجان اختصاصی برای چای/قهوه یا خوردن در کاسه‌های جداگانه برای صبحانه و شام استفاده کنید.

  • نیاز به مراقبت

چوب به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. ظروف چوبی به کمی مراقبت نیاز دارند زیرا ممکن است پس از مدتی استفاده، جذابیت خود را از دست بدهند.

خوشبختانه تنها کاری که باید انجام دهید این است که بشقاب‌ها و کاسه‌های خود را با مقداری روغن مناسب برای مواد غذایی هر 5 تا 6 ماه یا زمانی که نیاز باشد پولیش کنید.

  • گران بودن

ظروف چوبی با کیفیت خوب ارزان نیستند. با این حال زمانی که مدت زمان ماندگاری آن را در نظر بگیرید، ارزش بسیار خوبی دارد. بنابراین اگر خرید ظروف چوبی را انتخاب می‌کنید، آن را نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید که در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

لوازم-آشپزخانه-چوبی

نتیجه گیری

در نهایت انتخاب ظروف چوبی مزایای زیادی دارد. آنها طبیعی، آرامش بخش، سازگار با محیط زیست، تمیز، سالم و بادوام هستند. علاوه بر این، اگر به درستی از آنها مراقبت شود برای سال‌ها دوام می آورد. اما مهم‌تر از همه، خوردن در آنها از ایجاد یک تجربه غذایی حسی، آرام و به نوعی گرم بسیار عالی است.

منبع:

What are the benefits of eating off wooden dishes? Love heart wood [online]. Available at: https://www.loveheartwood.co.uk/the-benefits-of-eating-off-wooden-dishes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *