مجله کیت لاین

نوشیدنی-برای-منو-پاییزی-کافه
دسته بندی ها : حرفه ای ها

شکی نیست که فصلی بودن نقش مهمی در تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده دارد. برای بسیاری از صاحبان کافه، لحاظ کردن غذاها و نوشیدنی های فصلی برای افزایش فروش و حفظ علاقه مشتری ضروری است. اما در طراحی منوی فصلی (منو پاییزی) چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

شکی نیست که فصلی بودن نقش مهمی در تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده دارد. با شروع آب و هوای گرم، قهوه خورها تمایل به انتخاب نوشیدنی‌های سرد دارند، در حالی که سفارش نوشیدنی‌های قهوه گرم معمولاً در ماه‌های سرد افزایش می‌یابد. منو پاییزی

نوشیدنی‌های فصلی نیز در کافی شاپ‌ها در سراسر جهان رایج شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها لاته کدو حلوایی است (که توسط استارباکس پرطرفدار شده است) که اکنون در منوهای کافی شاپ‌های تخصصی در طول پاییز و زمستان پیدا می‌شود.

برای بسیاری از صاحبان کافه، لحاظ کردن غذاها و نوشیدنی‌های فصلی برای افزایش فروش و حفظ علاقه مشتری ضروری است. اما در طراحی منوی فصلی (منو پاییزی) چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

من با دو صاحب کافی شاپ و یک باریستا صحبت کردم تا بهتر بفهمم طراحی منو پاییزی چیست. ادامه مقاله را بخوانید تا بفهمید آنها به من چه گفتند.

فنجان-قهوه-با-برگ-های-نارنجی-پاییزی

چرا باید منو فصلی (منو پاییزی) داشته باشیم؟

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که فصلی بودن تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات مصرف کنندگان هنگام خرید دارد.

کالین براون، هد باریستای Bad Habits Coffee واقع در شهر کیلدر ایرلند است. او می‌گوید که برای کافی شاپ‌ها مهم است که منوی خود را مطابق با فصل تغییر دهند. او توضیح می‌دهد: «منو فصلی به علاقه‌مند نگه داشتن مشتریان کمک می‌کند زیرا باعث ایجاد انتظار می‌شود. همچنین به آنها اجازه می‌دهد تا نوشیدنی‌ها و طعم‌های جدیدی را امتحان کنند که ممکن است به طور معمول تجربه نکنند».

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که تبلیغات غذا و نوشیدنی فصلی معمولاً بیشتر از تبلیغات عمومی توجه مصرف کنندگان را جلب می‌کند – به این معنی که می‌تواند افزایش قابل توجهی در فروش داشته باشد.

علاوه بر این منوهای فصلی می‌توانند با محیط زیست سازگار‌تر باشند، زیرا معمولاً در تهیه آنها از موادی استفاده می‌شود که در سطح محلی به راحتی در دسترس هستند.

هالی واتسون یکی از بنیانگذاران شرکت Zero Waste در تونبریج ولز، انگلستان است. او معتقد است که فصلی بودن ارتباط تنگاتنگی با پایداری دارد. او می‌گوید: «کافی شاپ‌ها باید روی استفاده از محصولات فصلی در تمام طول سال تمرکز کنند و منوی غذایی خود را متناسب با آن تغییر دهند».

سارا ترنر و ایو مک‌پادن مالکان شرکت Hive Coffee در تاین‌اند‌ویر بریتانیا هستند. آنها با هالی موافق هستند و می‌گویند رویکرد مشابهی دارند. سارا توضیح می‌دهد: «فصلی بودن در منوی ما باعث می‌شود از محصولاتی استفاده کنیم که بهترین کیفیت را برای آن زمان از سال دارند. این باعث می‌شود ما بیشتر از موادی که در دسترس ما هستند آگاه شویم، که به ما کمک می‌کند تا منوی خود را بسازیم».

همانطور که مصرف کنندگان (عمدتاً میلنیال ها و نسل Z)  با عادات خرید خود بیشتر بر پایداری متمرکز می‌شوند، در دسترس بودن فصلی مواد نیز موضوع مهم تری برای صاحبان کافی شاپ می‌شود.

لیوان-چای-با-لیمو-عمانی

ترند های پاییزی کافی شاپ ها

به طور کلی، روند غذا و نوشیدنی در طول ماه‌های پاییز تا حد زیادی یکسان باقی می‌ماند، زیرا مشتریان تمایل دارند آیتم‌های مشابهی را انتخاب کنند.

گزارش شرکت Kerry در سال ۲۰۲۱ در رابطه با نوشیدنی‌های پاییزی نشان می‌دهد که طعم‌های سنتی فصلی – مانند شکلات، دارچین و نان زنجبیلی – محبوب‌ترین طعم‌ها در این ماه‌ها بوده‌اند.

به طور طبیعی، طعم‌های نوشیدنی‌های زمستانی در منو پاییزی کافی شاپ‌ها نیز محبوب هستند. برخی از این طعم‌ها عبارتند از چای، بادیان، میخک، و هل – همه طعم‌های معطر و با طبع گرم.

سارا می‌گوید: «این طعم‌های مورد علاقه به فروشگاه ما کمک می‌کند تا با فصل‌ها تغییر کند و نقاط عطف سالانه‌ای را مشخص می‌کند که مصرف‌کنندگان از ما انتظار دارند. آیتم‌های خاصی برای منو وجود دارد که مردم در زمان‌های خاصی از سال از کافی شاپ‌ها انتظار دارند که تهیه آنها ضروری است».

هالی می‌گوید که هوای سردتر بر غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف کنندگان سفارش می‌دهند تأثیر می‌گذارد. او می‌گوید: «در پاییز و زمستان، مشتریان غذاهای دلچسب و گرم می‌خواهند. ما دوباره سوپ‌ها، خورش‌ها، فلفل قرمز و ناچو را به منوی خود اضافه می‌کنیم، زیرا مردم غذاهای ساده و سیر کننده و گرم می‌خواهند».

کالین موافق است و می‌گوید که منوهای فصلی اغلب با حس نوستالژی و اطمینان خاطر همراه است. او می‌گوید: «یک منو پاییزی باید احساس گرمی و راحتی ایجاد کند، و همچنین باعث می‌شود مشتریان نسبت به فصل پیش رو خوش‌بین باشند. به عنوان مثال هات چاکلت مجموعه ما شامل مارشملو دودی است که فکر می‌کنیم خاطرات شب نشینی دور آتش در شب‌های زمستان را ایجاد می‌کند».

در حالی که طعم‌های دلپذیرتر در طول پاییز محبوب هستند، کووید ۱۹ تقاضا برای نوشیدنی‌هایی که برای سلامتی مفید هستند را بیشتر کرده است. از آنجایی که مصرف کنندگان زمان بیشتری برای تمرکز بر سلامت در طول همه گیری کرونا داشتند، علاقه به مواد مفید و کاربردی در ماه‌های سردتر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اینها شامل طعم‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل، توت خرس (کرنبری)، لیمو، بابونه، پرتقال، اکالیپتوس و میوه گل رز (رز هیپ) هستند.

کاپوچینو-با-روکش-دارچین

نکاتی در رابطه با طراحی منو پاییزی

اگرچه بیشتر منوهای کافی شاپ تا حد زیادی به مواد اولیه موجود در هر فروشگاه بستگی دارد، اما راه‌های مختلفی وجود دارد که صاحبان آن می‌توانند منو پاییزی را طراحی کنند که به بهترین وجه برای کسب‌وکارشان مناسب باشد.

هالی به من می‌گوید: «ما مراقب هستیم که گزینههای زیادی نداشته باشیم، زیرا مشتریان را سردرگم خواهد کرد و ممکن است چیزی نخرند. محدود کردن یک منو پاییزی به چهار یا پنج مورد غذا و نوشیدنی کاری ضروری و مهم است».

برای انجام این کار، صاحبان کافی شاپ‌ها می‌توانند به طور موقت نوشیدنی‌های فصلی تابستانی را از منوها حذف کنند – حتی اگر در بین مصرف کنندگان محبوب باشند.

هالی توضیح می‌دهد: «نگه داشتن یک آیتم محبوب تابستانی در منو در طول زمستان، تله‌ای است که آسان در آن گیر می‌افتید. تا زمانی که جایگزین‌های دیگری وجود داشته باشد، مشتریان آنها را خریداری خواهند کرد. با این حال، داشتن یک غذا یا نوشیدنی در منو که برای آن فصل نیست، اغلب برای صاحب کافی شاپ منطقی نیست».

سارا و ایو می‌گویند که اضافه کردن و ترکیب طعم‌های فصلی در منوی موجود می‌تواند علاقه مصرف کنندگان را حفظ کند. سارا می‌گوید: «قبل از طراحی منو پاییزی، ما همه چیز را بر مبنای میوه‌ها و سبزیجات موجود می‌سنجیم. ما غذاهای مورد علاقه قدیمی را به همراه چند ماده غذایی تازه فصلی اضافه می کنیم».

هالی به من می‌گوید که نظارت و رصد فروش غذا و نوشیدنی‌های فصلی ضروری است، برای دانستن اینکه کدام آیتم‌های منو برای کافی شاپ بیشتر از همه سود آور بوده است. او توضیح می‌دهد: «گزارش‌های داده محور به شما نشان می‌دهند که کدام اقلام فروش خوبی داشته‌اند و کدام‌ فروش خوبی نداشته‌اند. گزارش‌ها می‌توانند دید مفیدی را برای منوی سال آینده ارائه دهند».

کالین اضافه می‌کند که در حالی که گزارش‌های فروش و بازخورد مشتریان مفید هستند، شبکه‌های اجتماعی راه عالی دیگری برای کمک به صاحبان کافی شاپ‌ها هستند تا ببینند کدام آیتم‌های منو محبوب‌تر هستند.

ایو موافق است و می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی ابزار مفیدی برای این است که ببینیم کدام آیتم منو در پاییز بیشتر از همه سر و صدا کرده است».

در سال ۲۰۲۱، شرکت تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی Sprout Social دریافت که بین ماه‌های آگوست و سپتامبر، طعم کدو حلوایی بیشترین بحث و گفتگو را در مورد طعم فصلی در رسانه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده است – علیرغم این واقعیت که استارباکس طعم فصلی جدیدی را به تازگی ارائه کرده بود.

حدود ۱۴۶۰۰۰ منشن از نوشیدنی‌های با طعم کدو حلوایی ثبت شده است، در حالی که ۲۴۰۰۰ منشن از نوشیدنی جدید Apple Crisp Macchiato ثبت شده است.

لاته-کدو-حلوایی-با-روکش-خامه

منو پاییزی را ساده نگه دارید

مانند هر تغییر بزرگی در آیتم‌های منو، صاحبان کافی شاپ‌ها باید قبل از هر چیز در مورد اضافه کردن نوشیدنی‌های فصلی با تیم خود صحبت کنند. با انجام این کار، آنها می‌توانند نحوه آماده‌سازی هر آیتم را برنامه‌ریزی کنند و میزان عملی بودن ایجاد آن را ارزیابی کنند.

کالین توضیح می‌دهد: «هر تغییری در منو باید سرگرم‌کننده و جذاب باشد که بتوان به راحتی در یک محیط شلوغ آن را آماده کرد. امکان عملی بودن یک آیتم در منو موضوع مهمی است، بنابراین بهتر است که بیش از حد به منوی خود نوشیدنی اضافه نکنید». او می‌افزاید: «هر نوشیدنی‌ای که در منو قرار می‌دهید باید به درستی تهیه شود و شبیه به چیزی باشد که در شبکه‌های اجتماعی شما به اشتراک گذاشته می‌شود. این بدان معنی است که باریستاها و کارکنان آشپزخانه باید آیتم‌های منو را به طور کارآمد و همچنین با استاندارد بالا آماده کنند».

هالی می‌گوید: «وقتی منوی جدیدی را طراحی می‌کنید، باید حواستان به کارکنان و مشتریان باشد. اگر آیتم منو خیلی پیچیده باشد یا مواد تشکیل دهنده زیادی داشته باشد، سرعت سرویس شما را کند می‌کند». او می افزاید: «کارکنان باید کاملاً با تغییرات هماهنگ باشند».

در نهایت کالین نتیجه می‌گیرد که منو باید جذاب و سرگرم کننده باشد – هم برای کارکنان و هم برای مشتریان. او می‌گوید: «فرایند توسعه نوشیدنی سرگرم‌کننده است و برای مشتریان لذت‌بخش است که چیزهای جدید را امتحان کنند. همه می‌توانند از تغییرات منو هیجان زده شوند، زیرا آن را کار جالبی می‌دانند».

کافه-با-منو-پاییزی

طراحی منو پاییزی ممکن است کاری چالش برانگیز به نظر برسد، اما برای صاحبان کافی شاپ، کاری شدنی است اگر آن را ساده نگه دارند. کافی شاپ‌ها می‌توانند با تهیه مواد اولیه محلی، ترکیب عناصر فصلی در آیتم‌های منوی موجود، و انتقال شفاف ایده‌ها به کارکنان، از مزایای منو پاییزی بهره ببرند.

با تکیه بر موفقیت جهانی لاته کدو حلوایی و سایر نوشیدنی‌های پاییزی مشابه، صاحبان کافی شاپ می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند و مطمئن شوند که منوی فصلی آنها هم سودآور و هم پایدار است.

منبع:

Chinna Kanniah, J. (2022). Designing an autumn menu for your coffee shop. Perfect Daily Grind, [online]. Available at: https://perfectdailygrind.com/2022/08/designing-an-autumn-menu-for-your-cafe/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *