مجله کیت لاین

کافه/ رستوران / کافه تریا
دسته بندی ها : حرفه ای ها

کافه/ رستوران / کافه تریا: در این مقاله سعی شده ریشه تاریخی و تفاوتها و مزیت‌های کافه و رستوران و کافه تریا شرح داده شود و سابقه تاریخی هر یک به تفصیل بیان شود تا خواننده بطور کامل تفاوتها و مزیت‌های آنها را متوجه شود. کافه (CAFE) به زمانی بسیار دور یعنی به  زمان امپراطوری عثمانی  برمیگردد. در آن زمان بسیاری از مغازه دارها ، مکانهای خود را تبدیل به قهوه خانه‌هایی کردند تا افراد مختلف بتوانند برای صحبت، بازی  و نوشیدن قهوه گرد هم آیند.

کافه/ رستوران / کافه تریا

کافه-رستوران-کافه تریا: در این مقاله سعی شده ریشه تاریخی و تفاوتها و مزیت‌های کافه و رستوران و کافه تریا بیان شود. شرح مبسوط هر یک از سه عنوان کافه/  رستوران / کافه تریا و چگونگی بسط و توسعه آنها چیزی است که در مقاله حاضر توضیح داده شده است.

تاریخچه کافه/ رستوران / کافه تریا

ریشه کلمه کافه  : قهوه اولین بار در منطقه کافا ( KAFFA) در اتیوپی توسط چوپانانی که بزهای خود را برای چریدن برده بودند، کشف شد. تاریخ بر این ادعاست که حدود سال 1400 میلادی قهوه در اتیوپی به منصه ظهور رسید. نوشیدن قهوه بصورت مایع اولین بار در قرن پانزدهم در یمن توسط صوفی ها ابداع شد.آنها بر این باور بودند که در سفرهای زیارتی طولانی مدت که به مکه دارند و همچنین در نیایش های شبانه ، قهوه بسیار نیرو بخش و کمک کننده است. بدین ترتیب نوشیدن قهوه به سرعت بین قبیله های بدوی عرب نیز گسترش یافت.پس از آن با غلبه عثمانیها بر مصر، به دانه های قهوه که منشا آنها اتیوپی بود دست یافتند. بین سالهای 1475 تا 1554 میلادی اولین قهوه خانه جهان بنام (KIVA HAN) در استانبول – واقع در خاک اروپا – افتتاح شد. از آن به بعد سران و دیپلماتهای سراسر دنیا از طریق بازدیدهای خود با امپراطوری عثمانی، به راز قهوه دست یافتند و آن را به کشورهای خود انتقال دادند. پس از آن، طی قرنهای بعد، قهوه در سراسر دنیا مورد محبوبیت عموم مردم قرار گرفت.

نحوه تفت دادن ( ROASTING ) دانه های قهوه در اتیوپی
نحوه تفت دادن ( ROASTING ) دانه های قهوه در اتیوپی

سابقه کافه (CAFE) به زمانی بسیار دور یعنی به  زمان امپراطوری عثمانی  برمیگردد. در آن زمان بسیاری از مغازه دارها ، مکانهای خود را تبدیل به قهوه خانه‌هایی کردند تا افراد مختلف بتوانند برای صحبت، بازی  و نوشیدن قهوه گرد هم آیند. پس ازمدتی، جاذبه و محبوبیت این مکانها سبب شد تا ایده افتتاح کافه در پاریس و لندن نیز گسترش یابد. افراد خاصی از قبیل هنرمندان، اهل فلسفه و سیاستمداران در کافه‌ها جمع می‌شدند تا با هم به بحث و گفتگو بپردازند. با گذشت زمان، کافه‌ها تبدیل به مکانهایی شدند که حتی افراد انقلابی گرد هم می‌آمدند تا راجعبه اعتراضات و تحولات سیاسی  بحث و گفتگو کنند.

کافه-رستوران-کافه تریا: سابقه کافه (CAFE) به زمانی بسیار دور یعنی به زمان امپراطوری عثمانی برمیگردد.
سابقه کافه (CAFE) به زمانی بسیار دور یعنی به زمان امپراطوری عثمانی برمیگردد.

ریشه کلمه رستوران (RESTAURANT): این کلمه  ریشه فرانسوی دارد و از فعل (RESTAURER) گرفته شده که به معنی نیرو بخشیدن است. در واقع اولین بار این کلمه در قرن شانزدهم در فرانسه استفاده شد، به این صورت که فروشندگان خیابانی ، نام سوپهای غلیظی را که به مردم ارائه می‌دادند و باعث تجدید قوا و سلامتی آنها می‌شد ( RESTAURER ) گذاشتند .

اولین مکانی که تاسیس شد تا این سوپها را به مشتریان ارائه کند درسل 1765 توسط مردی فرانسوی بنام بولانگر (BOULANGER) بود که محل خود را در نزدیکی موزه لوور پاریس افتتاح کرد و پس از آن کلمه رستوران (RESTAURANT) گسترش یافت .

طبق گفته های فوق، قدمت پیدایش رستوران (RESTAURANT) به کافه نمی‌رسد و به قرن هجدهم برمی‌گردد. در واقع این نامگذاری جدید بسیار متفاوت از اغذیه فروشی های پیشین بود که مردم غذا را می‌خریدند و می‌ بردند. در اینجا مردم می‌توانستند در محیطی زیبا بنشینند ، غذای مورد دلخواه خود را به گارسون سفارش دهند و در همان محل سر میز خود میل کنند. این نوع محل غذاخوری (RESTAURANT) بسرعت محبوب مردم شد و گسترش یافت بطوریکه چند رستوران دیگر در همان منطقه افتتاح شد.

دیری نگذشت که رستوران داران تمرکز خود را بجای اسنک‌های سبک بر روی غذاهای اصلی‌تر و سنگین‌تر همراه نوشیدنیهای استاندارد گذاشتند.

تمرکز صاحبان رستوران روی غذاهای اصلی وسنگین
تمرکز صاحبان رستوران روی غذاهای اصلی وسنگین

ریشه عبارت کافه تریا (CAFÉ TERIA) : این عبارت در اصل از زبان اسپانیایی_امریکایی اقتباس شده است. در اولین نمایشگاه جهانی برگزار شده در شیکاگو در سال 1893 که به مناسبت چهارصدمین سالگرد ورود کریستف کلمب به دنیای جدید ( آمریکا) برگزار شده بود ، کارآفرینی بنام ( JOHN KRUGER) با الهام گرفتن از سفرهای خود به سوئد و مشاهده مکانهای غذاخوری ساده و کم هزینه‌ای که در آنجا به نام (SMORGASBORDS) نامیده می‌شد، عبارت کافه تریا (CAFÉ TERIA) را ابداع کرد.

اگرچه عبارت کافه و کافه تریا بسیار مشابه هستند اما از نظر مفهومی و نوع خدمات ارائه داده شده کاملا متفاوت و از هم جدا میباشند. ویژگی اصلی کافه تریا در این است که انواع غذاهای آماده شده در کانترهای گرم و سرد بصورت سلف سرویس در معرض دید مشتریان قرار میگیرد. مشتریان در واقع پیش از آنکه محلی برای نشستن بیابند، هزینه غذا را پرداخت کرده و غذای مورد نیاز خود را برمی دارند و یا تحویل میگیرند. در واقع میتوان گفت که تعداد پرسنل بسیار کمی برای ارائه خدمات در کافه تریا وجود دارد. کافه تریاها در مدارس ، دانشگاهها، بیمارستانها و دیگر موسساتی که لازم است تا به گروههای زیادی خدمات سرو غذا داده شود، حائز اهمیت بسیاری هستند.

ویزگی سلف سرویس بودن غذاها در کافه تریا
ویژگی سلف سرویس بودن غذاها در کافه تریا

تفاوتها به تفکیک و به اختصار

  • اقلام منو: در منوی کافه، انتخاب محدود به کاپ کیک و دونات و کیکهای کوچک و نهایتا اسنک و سیب زمینی سرخ کرده می باشد.در واقع تمرکز اصلی کافه ها بر روی نوشیدنیها میباشد بطوریکه آمادگی دارند تا مشتریان خود را با طعم های خاصی از نوشیدنیها جذب کنند این در حالیست که تمرکز رستورانها بر روی غذاهای اصلی میباشد. در حقیقت رستورانها تمایل دارند تا با درخشش غذاهای خود، مشتریان را جذب کنند البته در رستورانها نیز همراه غذا، نوشیدنیهایی ارائه داده میشود اما به هیچ وجه به تنوع نوشیدنیهای کافه نمیباشد. در مورد کافه تریا، منو بر اساس موقعیت جغرافیایی و محلی آن کافه تریا میتواند متفاوت باشد. اما بطور عموم غذاهای کافه تریا از نوع  ساده و عامه پسند میباشد. معمولا هر سه وعده غذایی صبحانه، نهار و شام در کافه تریاها در کانترهای ایجاد شده ،سرو میشود.

    جذب مشتریان رستورانی با درخشش غذاهای اصلی روی منو
    جذب مشتریان رستورانی با درخشش غذاهای اصلی روی منو
  • فضا و جاذبه های داخلی: آنچه که هنگام ورود به کافه در نگاه اول جلب توجه میکند، محیط آرام بخش آن می باشد. کافه ها محیطی هستند که دانشجویان و هنرمندان و غیره به راحتی میتوانند به بحثهای علمی با یکدیگر بپردازند. استشمام رایحه قهوه جزء لاینفک کافه هاست که اغلب با وجود موسیقی ملایم پخش شده درآن فضا، روح نواز مشتریان می گردد. لازم به ذکر است بطور معمول در کافه ها تلویزیون وجود ندارد. اما آنچه که در فضای رستوران به چشم می‌خورد ، جامعه گرایی آن می باشد بطوریکه افراد با صدای بلند صحبت میکنند، حتی ممکن است افراد یک میز با میز کناری خود مشغول صحبت شوند. گاهی اوقات در رستورانها تلویزیون هم دیده میشود. آنچه که در کافه تریاها مشاهده می شود میز و صندلی‌های ساده یا میزهایی با پایه‌های بلند برای ایستاده غذا خوردن میباشد. در واقع محیط کافه تریا محیطی است که صرفا جهت غذاخوردن استفاده میشود و زمانی برای گپ و صحبت در آنجا نیست.

    رایحه قهوه همراه با موسیقی ملایم ، روح نواز مشتریان کافه
    رایحه قهوه همراه با موسیقی ملایم ، روح نواز مشتریان کافه
  • ساعات سرویس دهی: ساعات کاری کافه ها میتواند صبح ، عصر و یا شب باشد. اما رستورانها معمولا وعده غذایی مشخصی(صبحانه یا نهار یا شام) را ارائه می‌دهند. اما ساعت کاری کافه تریاها کاملا متفاوت است و بنا بر محل و موقعیتی که در آن قرار دارند، لازمست تا آمادگیهای لازم را جهت سرو وعده‌های غذایی مختلف داشته باشند. در عین حال این ویژگی سبب میشود تا مدیران و رؤساء شرکتها و موسسات نیز هر زمان در طول روز که فرصتی بدست آوردند به کافه تریا سر بزنند و از غذاهای آماده استفاده کنند.

    ساعات متفاوت سرویس دهی در کافه ها
    ساعات متفاوت سرویس دهی در کافه ها
  • سرعت کار: در کافه‌ها سرعت انتقال خدمات بسیار بالاست و کافه داران مایلند تا میزها هر چه زودتر خالی شود و نوبت به بقیه برسد در حالیکه در رستورانها سرعت خدمات دهی از سرعت کمتری برخوردار میباشد. دلیل دیگری که مشتریان زمان بیشتری را در رستورانها نسبت به کافه ها به سر می برند اینست که آنها ناچارند منتظر بمانند تا غذای مورد نظرشان طبخ شود. در ضمن از آنجایی که علاوه بر غذای اصلی ، پیش غذا و دسر هم در رستوران سرو میشود، این به نوبه خود وقت گیر می باشد.
    در کافه تریاها نیز سرعت پر وخالی شدن میزها بسیار بالاست زیرا همه به نوعی شتاب به خرج میدهند تا به کار خود برگردند.

    سرعت خدمات دهی بالا در کافه ها
    سرعت خدمات دهی بالا در کافه ها
  • هزینه: جزء اصلی و مورد نیاز یک کافه دانه‌های قهوه میباشد که معمولا آنرا بصورت عمده خریداری و نگهداری می‌کنند. در عین حال دانه‌های قهوه مانند گوشت و سبزیجات مورد استفاده رستورانها با خطر فاسد شدن سریع مواجه نیستند. همچنین بدلیل اینکه کافه‌ها فقط نوشیدنی و غذای سبک ارائه می‌دهند، پس هزینه کمتری را نسبت به رستورانها متحمل می شوند. کارکنان مشغول در کافه‌ها معمولا دانش آموزان دبیرستانی یا دانشجویان کالج می‌باشند که دستمزد ناچیزی دریافت میکنند بنابراین مالکین کافه‌ها، هزینه کمتری را نسبت به مالکین رستورانها می پردازند.
    یکی از بزرگترین دلایلی که رستورانها هزینه بیشتری را متحمل میشوند این است که باید انواع غذاهای مختلف را سرو کنند که این به نوبه خود پر هزینه می باشد. در ضمن آنها ناچارند برای اجتناب از جریمه شدن در ارتباط با مواد تاریخ گذشته، بعضی از اقلام خود را از رده خارج نمایند و مواد تازه جایگزین آنها کنند که این به نوبه خود شامل هزینه برای آنان میشود و به همان نسبت نیز قیمت غذای ارائه شده افزایش می یابد. همچنین اگر در رستورانی یک سر‌آشپز معروف و یا سر‌آشپزی که دارای مدرک آشپزی باشد حضور داشته باشد، طلب هزینه اضافی جزو یکی از فاکتورهای این رستوران میباشد زیرا مقدار حقوق زیادی برای راضی نگه داشتن آشپز باید پرداخت شود و مسلما قیمت غذاهای داخل منو هم به همان نسبت گرانتر میشود. در کافه تریاها بعلت وجود مشتریان محصل یا شاغل، هزینه ها سبک میباشد.

    منوی غذای رستورانها گرانتر از کافه تریاها
    منوی غذای رستورانها گرانتر از کافه تریاها
  • وسعت محیط: یکی دیگر از تفاوتهای کافه با رستوران، مساحت آنها می باشد. کافه ها معمولا در مساحتهای کوچکتری نسبت به رستورانها موجود می باشند. در کافه‌ها وجود تعداد کمی میز و صندلی کافی بنظر میرسد در حالیکه در رستورانها به غیر از میز و صندلی باید حتما فضایی برای قراردادن یخچال و فریزر و محلی برای نگهداری مواد غذایی تعبیه کرد. همچنین در آشپزخانه فضایی برای قراردادن اجاق گاز و کانترهای آماده سازی غذا لازم میباشد که به نوبه خود وسعت بیشتری برای رستوران می طلبد. کافه تریاها نیز بدلیل خدمات گروهی که ارائه می دهند از فضای نسبتا خوبی بهره می برند.

    وسعت رستورانها بیشتر از کافه ها
    وسعت رستورانها بیشتر از کافه ها
  • حالت تشریفاتی یا غیر رسمی :همانطور که میدانید محیط کافه‌ها معمولا خودمانی و غیر رسمی است. نوع لباسی که مشتریان کافه می پوشند راحت و اسپرت است حتی گاهی اوقات میتوان دید که افراد پس از برگشت از محیط کار با همان لباس کار به کافه می‌روند. اما محیط رستورانها حالت رسمی و تشریفاتی دارد و افراد معمولا با لباس خاص و سنگینی در رستوران حضور می یابند. از نظر رفتاری نیز انتظار میرود تا مشتریان رستورانها رفتاری صبورانه، با اتیکت و با وقار از خود نشان دهند در حالیکه مشتریان کافه عموما رفتاری عادی و معمولی دارند. در کافه تریاها هم افراد با لباس تحصیل یا کار حضور پیدا میکنند.

    رسمی بودن محیط رستورانها
    رسمی بودن محیط رستورانها

نکته: کافه و کافه تریا کاملا از هم متفاوتند.آنها را با هم اشتباه نگیریم.

تحقیق،ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

REFERENCES:

CAFFE CULTURA

THECOLDWIRE

TOPSYTASTY

NATIONALGEOGRAPHIC

BING

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *