مجله کیت لاین

دسته بندی ها : رستوران گرد

کیت لاین/سرویس ترجمه: در آرژانتین نوشیدن چای ماته دارای قدمت و اصالت بالا و بسیار متداول و محبوب است. چای ماته یک نوشیدنی سنتی کافئین دار در آمریکای جنوبی و به خصوص در آرژانتین است که از دم کردن برگهای خشک و خرد شده درختچه ماته بدست می آید. گفتنی است که این چای در سوریه، بزرگترین وارد کننده ماته در جهان و همچنین در لبنان طرفداران خاص خود را دارد.


سنت نوشیدن ماته در تمامی طبقات اجتماعی و در تمامی سنین دیده می شود. وقتی پای ماته در میان است، اتمسفر آرام میگردد، گفتگو جریان پیدا می کند، دوستیها تقویت میشود و گذشت زمان حس نمی شود. برخی ماته را صبح می نوشند، برخی بعدازظهر، اما هیچ روزی در آرژانتین بدون ماته شب نمی شود. زیبایی ماجرا آنجاست که در جمع نوشیدن ماته همه یکسان هستند، خواه رییس جمهور یا یک بیخانمان. براساس آمارها در آرژانتین سرانه مصرف چای ماته در سال بیش از شش کیلو گرم معادل صد لیتر برای هر نفرمی باشد. ماته مشهور آرژانتینی „con palo“نام دارد و به اندازه ماته مرسوم در خارج آرژانتین و در آمریکای لاتین، که „sin palo“ نامیده می شود، خوب الک نشده و کمی برگهایش درشت ترند. همچنین ماته را در طعمها و انواع بسیار زیادی مثل ملایم، قوی، نعنایی وغیره میتوانید بیابید. معمولا ماته در آرژانتین در بسته های نیم کیلویی به قیمت سی پزو، کمی بیشتر از یک یورو تا 5 کیلوگرمی فروخته می شود. گفتنی است یک بسته نیم کیلویی ماته وارداتی در فروشگاه های تخصصی چای در آلمان 5 تا 6 یورو قیمت دارد.


همانطور که گفته شد برگهای ماته از بوته ماته استخراج می شوند. این همان گیاه است که برای نوشیدنی محبوب در آلمان Club Mate استفاده می شود. یک ماته خوب تلخ و یادآور چای سبز بسیار قوی است با این حال، طعم ماته بسیار متفاوت است. برگهای ماته همچنین اثرات گوارشی و درمانی خوبی بجای می گذارند همانند بهبود هضم، سم زدایی و مدر.
لیوان مخصوص ماته „la calabaza“
لیوانی که معمولا بشکل سنتی ماته در آن نوشیده می شود از یک کدو تنبل خمره ای خشک شده ساخته شده. البته این ظرف گاهی از چوب، سرامیک و پلاستیک نیز ساخته می شود. بعضی ازین لیوان ها قسمت انتهایی صاف دارند که راحت بر روی میز قرار می گیرند و برخی دیگر مثل خمره های کدو تنبل شکم دار هستند که توسط یک پایه روی میز قرار می گیرند.


نی نوشیدن „la bombilla“
ماته درخمره مخصوصش با نی مخصوص بلند „la bombilla“ که در قسمت انتهاییش شکاف کوچکی دارد که برگهای هنگام نوشیدن چای وارد نی نگردند، نوشیده می شود. این نی ها معمولا از فلز با روکش نقره ساخته شده اند اما نی های چوبی نیز وجود دارند.
انواع ماته
ماته قطعا به این دلیل که نوشیدنی قوی و تلخی است محبوب کودکان نیست، به این دلیل برای آنها یک معجونی از چای ماته همراه مقداری شیر و شکر آماده می گردد. برخی از مردم آرژانتین ماته را با شکر می نوشند به این دلیل که کمی از تلخی آن کم کنند و در کافه ها پیشخدمت قبل سرو ماته همیشه می پرسد „Amargo o dulce؟“ شیرین یا تلخ که البته ماته نوش اصیل همیشه می گوید „Amargo!“.
مناسک نوشیدن ماته
همیشه فقط یک نفر مسوول فرآیند دم کردن و آماده سازی ماته است که به او „cebador“ گفته می شود. این فرآیند که در آرژانتین به آن “cebar Mate” گفته می شود شامل حرارت آب تا 80 درجه سانتیگراد درون یک کتری روی حرارت است. سپس پودر برگهای ماته را درون خمره ماته به اندازه سه چهارم ظرف می ریزیم. کم کم به آن آب جوش اضافه میکنیم و به اطراف ظرف ضربه میزنیم تا ماته و آب جوش خوب مخلوط شده و هوای داخلش بیرون بیاید. وقتی ظرف پر شد و محتویات همگن شدند، بومبیلا یا نی ماته را وارد میکنیم وابتدا “cebador” خود آنرا مینوشد و دوباره پر میکند و در جمع ماته بشکل ساعتگرد یا خلاف آن بسته به نظر “cebador” نوشیدن ماته آغاز میگردد. آخر سر پس از اینکه چای ماته رنگ و قدرتش را از دست داد محتویات خمره خالی میگردد و اگر نیاز بود این فرایند دو باره تکرار میگردد.

مترجم:مسعود برزویی

نویسنده: Ina, بر گرفته از سایت:www.urlaubsheld.de

 

 *** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

یک پاسخ