مجله کیت لاین

دسته بندی ها : آموزش

کیت‌لاین/ سرویس ترجمه: فودمایل به مسافتی اطلاق می‌شود که غذا از محل تولید تا محل مصرف طی می‌کند . این ایده اولین بار در دهه 1990 توسط پروفسور تیم لانگ که در یکی از شوراهای کشاورزی انگلستان کار می‌کرد مطرح شد . واژه “فودمایل” اولین بار در یک گزارش غذا که توسط آنجلا پاکسون تهیه شده بود استفاده شد.
اهمیت فودمایل
به سه دلیل فودمایل مهم است. اول اینکه فودمایل به اندازه‌گیری میزان پایداری مواد غذایی کمک می‌کند. دوم، صادرات غذا شرایط مالی را برای کشاورزان مهیا می‌کند تا صرف آموزش فرزندان خود و هزینه‌های زندگی کنند. سوم، فودمایل تنوع غذایی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند و این تنوع از طریق صادرات و واردات مواد غذایی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا لبنیات، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی و میوه را از نیوزیلند وارد می‌کند و این به دلیل کیفیت بالاتر این محصولات در نیوزیلند است. این امر، فرصتی برای کشورها ایجاد می‌کند تا مواد غذایی را که دیگر کشورها با کمبود آن مواجه هستند تولید کنند. تولید برای بازار خارجی، مزیت نسبی و مطلق تولید کشاورزی برای این کشورها ست.

فرمول محاسبه فودمایل
فودمایل با اندازه گیری مسیر پیموده شده توسط هر ماده غذایی و ضرب آن در میزان کربن تولید شده از حمل و نقل آن به دست می آید. بنابراین، هر قدر فودمایل بالاتر باشد، یعنی ماده‌ی غذایی از مسافت دورتری منتقل شده یا سوخت زیادی برای جابجایی آن صرف شده است. وقتی فودمایل عدد بالایی دارد، بدین معنا ست که از یک‌سو تجارت بین‌المللی محصولات کشاورزی و تنوع خوراک در سطح بالاتری است و از سوی دیگر برای هر محصول غذایی آلودگی محیط زیستی بیشتری ایجاد می‌شود.

فود مایل مواد غذایی گوناگون در انگلستان


روش‌های کاهش اثرات فودمایل بر محیط زیست
جابه‌جایی مواد غذایی از یک کشور به کشور دیگر باعث افزایش گرمایش جهانی می‌شود. تاثیرات مخرب فودمایل با خرید مواد غذایی محلی و بومی کاهش می‌یابد. هنگامی که فرد از محصولات تولیدشده در نزدیکی محل زندگی‌اش استفاده می‌کند، از آلودگی بیشتر محیط زیست که ناشی از حمل و نقل مواد غذایی است جلوگیری می‌کند. همچنین خانواده ها تشویق شوند که هنگام رفتن به خرید اتومبیل‌های خود را در منزل پارک کنند.

به‌علاوه مصرف‌کنندگان می‌توانند به جای خرید محصولات غیرارگانیک، محصولات ارگانیک خریداری کنند. همینطور به لحاظ اقتصادی و محیط زیستی بهتر است که محصولات محلی در سوپرمارکت ها فروخته شوند به جای آنکه در زمین های کشاورزی فروخته شوند. استفاده از کمترین میزان بسته بندی و حمل از راه دریایی یا راه آهن هم می تواند موجب کاهش فودمایل شود، اگرچه چون اغلب مواد غذایی فاسد شدنی هستند حمل و نقل از راه دریا همیشه مناسب نیست. در واقع استفاده از هواپیما برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات غذایی در حین حمل و نقل است.

 

 

انتقادات وارد شده به مفهوم فودمایل
فودمایل اگرچه نشان‌دهنده‌ آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از حمل و نقل مواد غذایی است، اما سوخت مصرف‌شده در حین تهیه محصولات غذایی در کارخانه را نشان نمی‌دهد. از نظر منتقدان، باید مفهومی وضع شود که انرژی مصرفی در فرایند تولید نیز در آن لحاظ شود. به علاوه فودمایل معمولاً حمل‌ونقل بین‌المللی را شامل می‌شود و حمل‌ونقل مواد غذایی در سطح محلی را اغلب نادیده می‌گیرد. کارشناسان تحلیل چرخه زندگی را برای سنجش اثرات زیست محیطی مصرف غذا روش بهتری نسبت به فودمایل می دانند.

مترجم: مهنوش حسنخانی
منبع:
www.worldatlas.com

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *