مجله کیت لاین

بنر اصلی ظرف استون‌ور
دسته بندی ها : معرفی لوازم آشپزخانه

ظروف استون‌ور چه مزایایی دارد؟ آیا گزینه مناسبی جهت سرو در رستوران است؟

با وجود انواع مختلف ظروف غذاخوری، یافتن گزینه مناسب برای رستوران شما می‌تواند کار دشواری به نظر برسد. جدا از طرح‌ها، رنگ‌ها و اشکال، عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، از جمله دمای پخت، دوام کلی، قیمت و ماندگاری. ظروف استون‌ور (Stoneware) انتخاب مناسبی برای بسیاری از رستوران‌داران است، اما این نوع ظروف می‌تواند سوالات زیادی را ایجاد کند. چه یک رستوران معمولی داشته باشید و چه یک رستوران مجلل، ما جزئیات ظروف استون‌ور و دلایل مناسب بودن آن برای کسب‌وکار شما را به شما آموزش خواهیم داد.

ظروف استون‌ور چیست؟

تعریف استون‌ور:

استون‌ور نوعی ظرف غذاخوری سرامیکی غیرقابل نفوذ است که از خاک رس استون‌ور ساخته شده و در دمایی بین ۱۱۷۶ تا ۱۲۷۶ درجه سانتیگراد (۲۱۵۰ تا ۲۳۳۰ درجه فارنهایت) پخته می‌شود. این ظروف معمولاً نسبت به پرسلین (porcelain) و چینی (chinese) ضخامت بیشتری دارند. دمای پخت نسبتاً بالا، ساختار ضخیم و ترکیب خاک رس با مواد سرامیکی شیشه‌ای همه به دوام و استحکام بالای استون‌ور کمک می‌کنند و آن را به گزینه‌ای مناسب و مقاوم برای رستوران‌ها تبدیل می‌کنند.

ظروف استون‌ور کهربایی

استون‌ور چه ظاهری دارد؟

استون‌ور به دلیل ساختار ضخیم‌تر و ترکیب مواد آن نسبت به پرسلین یا چینی مات‌تر است. نام آن از ظاهر شبیه به سنگی که این ظروف پس از پخت در دمای بالا به خود می‌گیرند، گرفته شده است. پیش از آنکه به سطح آن لعاب زده شود، استون‌ور اغلب دارای الگوها و تنوع رنگی مشابه سنگ‌های طبیعی خواهد بود.

مانند سایر ظروف غذاخوری، استون‌ور می‌تواند با لعاب رنگی مات یا براق پوشانده شود. به طور کلی، استون‌ور ظاهری روستیک و طبیعی ارائه می‌دهد که آن را برای رستوران‌های کژوال (casual) یا رستوران‌هایی که مواد اولیه تازه سرو می‌کنند (farm to table)، مناسب می‌سازد.

ظروف استون‌ور کرمی

آیا استون‌ور برای استفاده در فر ایمن است؟

بله، استون‌ور برای استفاده در فر ایمن است. همچنین، می‌توان از آن در مایکروویو، ماشین ظرفشویی و فریزر نیز استفاده کرد. با این حال، قبل از استفاده، بهتر است این اطلاعات را با تولیدکننده تأیید کنید، زیرا این ویژگی‌ها می‌توانند تحت تأثیر لعاب‌ها یا رنگ‌های خاص قرار گیرند.

هنگام استفاده از استون‌ور، از تغییرات دمایی شدید خودداری کنید. به عنوان مثال، ظرف را از یخچال یا فریزر خارج کرده و مستقیماً درون فر نگذارید. این کار می‌تواند باعث از دست دادن استحکام ساختار یا ترک خوردن استون‌ور شود.

ظروف استون‌ور فیروزه ایی

چگونه استون‌ور را تمیز کنیم؟

در حالی که بیشتر ظروف استون‌ور برای شستشو در ماشین ظرفشویی ایمن هستند، همیشه باید از خیساندن طولانی‌مدت ظروف استون‌ور در آب خودداری کنید. حتی خیساندن به مدت نیم ساعت می‌تواند باعث تجزیه مواد و افزایش احتمال شکستگی یا لب‌پریدگی ظروف شود.

برای حذف لکه‌های سخت یا غذاهای چسبیده از استون‌ور، محلولی از سرکه و جوش‌شیرین تهیه کنید و با استفاده از یک پارچه مرطوب، به آرامی سطح را پاک کنید. از استفاده از سیم ظرفشویی های فلزی قوی خودداری کنید، زیرا این‌ها می‌توانند سطح رنگ‌شده یا لعاب‌دار را خراش دهند.

برای حذف چربی از استون‌ور، نصف لیمو را بگیرید و با استفاده از یک پارچه مرطوب، آب لیمو را به مناطق چرب بمالید. اسید لیمو یا هر مرکبات دیگری که در دسترس دارید، به از بین بردن چربی و پاک کردن آن از ظروف کمک می‌کند.

انواع ظروف استون‌ور

Ironstone چیست؟

آیرون‌استون نوعی استون‌ور است که به گونه‌ای تولید شده که ظاهری نازک‌تر و ظریف‌تر داشته باشد. این ظروف اغلب ظاهری شبیه به پرسلین دارند اما از نظر دوام و مات بودن مشابه استون‌ور سنتی هستند. آیرون‌استون تقریباً همیشه لعاب‌دار یا رنگ‌آمیزی شده است و شامل نقاشی‌های مفصل از مناظر باستانی چینی یا ژاپنی بوده که آنها را برای رستوران‌های آسیایی مناسب می‌سازد.

نام‌های دیگر آیرون‌استون عبارتند از:

  • پرسلین انگلیسی (English porcelain)
  • پرسلین مات (Opaque porcelain)
  • چینی سنگی (Stone china)
  • نیمه‌پرسلین (Semiporcelain)

مقایسه استون‌ور

برای اینکه بهتر متوجه شوید آیا استون‌ور انتخاب مناسبی برای شماست یا خیر، به مقایسه‌های زیر با انواع دیگر ظروف غذاخوری محبوب نگاهی بیندازید. ما تفاوت‌هایی را که هنگام مقایسه استون‌ور با پرسلین و استون‌ور با سفال خواهید دید، توضیح می‌دهیم

مقایسه ظروف استون‌ور با پرسلین

پرسلین و چینی در دماهای بالاتری نسبت به استون‌ور پخت می‌شوند، اما از نظر ساختار مقاوم و غیرقابل نفوذ مشابه هستند. هر دو نوع چینی و پرسلین از خاک رس با ذرات ریزتری نسبت به استون‌ور تولید شده‌اند که باعث می‌شود ساختار نازک‌تر و بدنه‌ای نیمه‌شفاف‌تر داشته باشند. علاوه بر این، ساختار نازک‌تر و دمای بالاتر پخت امکان شکل‌دادن یا الگوهای ویژه را فراهم می‌آورد.

بستگی به لعاب، تزیینات یا فرآیند تولید، بسیاری از قطعات پرسلین نیز برای شستشو در ماشین ظرفشویی، مایکروویو و فر مناسب هستند. اما، درست مانند استون‌ور، همیشه باید قبل از استفاده به دستورالعمل‌های تولیدکننده مراجعه کنید.

مقایسه ظروف استون‌ور با سفال

تفاوت بین سفال و استون‌ور در این است که سفال از خاک رس ساخته شده و سطحی بسیار متخلخل‌تر نسبت به استون‌ور دارد. علاوه بر این، در دمای پایین‌تری پخت می‌شود و باید قبل از استفاده لعاب‌دار یا رنگ‌آمیزی شود. سفال معمولاً انتخاب اقتصادی‌تری برای ظروف غذاخوری است، اما نسبت به استون‌ور راحت‌تر لب‌پریده و شکسته می‌شود. مشابه استون‌ور، سفال دارای ظاهری روستیک است.

مقایسه ظروف استون‌ور با سرامیک

هنگام مقایسه سرامیک با استون‌ور، متوجه می‌شوید که استون‌ور نوعی سرامیک است. استون‌ور به عنوان یکی از مقاوم‌ترین انواع سرامیک‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا در دمای بسیار بالاتری نسبت به بیشتر انواع سرامیک‌ها پخت می‌شود. ظروف غذاخوری سرامیکی از خاک رس تولید می‌شوند که در دماهای بین ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ درجه فارنهایت پخت می‌شود.

آشنایی با ظروف غذاخوری مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی و آموزش پرسنل می‌تواند به اطمینان از بهره‌برداری بهینه از ظروف کمک کند. استون‌ور انتخابی مقاوم و جذاب برای بسیاری از تأسیسات است. به طور متناوب، برخی از رستوران‌های مجلل یا مدرن ممکن است ساختار ضخیم و طبیعی آن را مناسب ندانند. پس از یادگیری جزئیات استون‌ور و مقایسه آن با سایر انواع محبوب ظروف غذاخوری، می‌توانید با اطمینان تصمیم بگیرید که آیا این نوع ظروف برای شما مناسب است یا خیر.

منابع:

webstaurantstore

Chatgpt

ترجمه، تحقیق و تدوین: متین کیایی

4 پاسخ

  1. سلام و روزبخیر
    آیا تموام این ظروف در سایت کیت لاین موجوده ؟
    یا فقط خواستید دله ما رو آب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *