مجله کیت لاین

انواع چای
دسته بندی ها : آموزش

چای یکی از باستانی ترین نوشیدنی های مفید در سراسر کره زمین است که با قرار دادن برگه خشک آن داخل آب (دم کردن) آماده میشود.

چای یکی از باستانی ترین نوشیدنی های مفید در سراسر کره زمین است که با قرار دادن برگه خشک آن داخل آب (دم کردن) آماده میشود. افراد زیادی نوشیدن چای را به قهوه ترجیح میدهند. چرا که ترکیب معینی از آن در مقایسه با همان مقدار از کافئین بیشتر سرحال  میکند. چای ها طعم و عطرهای مختلفی را در اختیار ما قرار میدهند، از چای matcha ژاپنی گرفته تا چای شیرین نسل های گذشته که در جنوب پیدا میشوند.

انواع چای

چای های معرفی شده رایج ترین انواع چای مورد استفاده مشتریان در سراسر دنیاست. هرکدام از آنها گونه های مختلفی دارند که طعم های مختلف را ترکیب میکنند. در رابطه با تخمیر و اکسیداسیون، تنها در تهیه بعضی از چای ها عمل تخمیر و اکسیداسیون انجام میشود. عمل تخمیر با ضربات دست (با کوبیدن بوسیله دست) به برگه ها انجام میشود. طی این فرآیند آنزیم های موجود در برگ ها  که با هوا در تعامل خواهند بود، اکسید می شوند و رنگ و ترکیبات شیمیایی برگه ها تغییر میکنند. طعم چای تا حد زیادی به دما، رطوبت وشرایط آب و هوایی دیگر بستگی دارد.

چای سیاه

چای سیاه یا چای قرمز در چین، یکی از رایج ترین گونه های چای است که کاملا اکسید میشود. برگ های گیاه Camellia Sinensis، برای داشتن طعم قوی تر پهن میکنند، رول و اکسید و سپس تخمیر و خشک میکنند. مناطقی که در زمینه تهیه چای شناخته شده تر هستند، عبارتند از: Assam ،Dargeeling ،Nilgiri Sri Lanka که طعم چای آنها به منطقه برداشت آنها بستگی دارد. ویژگی طعم آنها: قوی، غلیظ و بسته به نوع آن ها میتواند تلخ، شیرین، گیاهی، میوه ای یا ادویه ای باشد.

خرید انواع چای

انواع چای

 

چای Chai

این نوع از چای بر پایه چای سیاه است که همراه با ادویه های گرم و ترکیباتی چون هل، وانیل، شکلات و طعم های نوشیدنی های بسیاری که با شیر و شکر است. این چای ترکیبی میباشد و نسبت به تنوع خود چای، گونه های بسیاری دارد که شهرت جهانی دارد به خصوص در فرهنگ هند اهمیت ویژه ای دارد.

چای سبز

چای سبز به دلیل اکسید نشدن، مشهورترین چای در دنیا میباشد که نسبت به چای سیاه کافئین کمتری دارد. برگ های گیاه Camellia Sinensis، چیده، خشک و به نحوی گرما داده میشوند که مانع از اکسیداسیون آنها شود. چینی ها اغلب برگه های خشک شده را طوری تهیه میکنند که رنگ سبز کدری دارد، در حالی که ژاپنی ها آن را بخار میدهند تا رنگ سبز روشن تری به دست آورند و بسته به نوع چای سبز، طعم های ملایم تری نسبت به چای سیاه دارند مانند: گیاهی، شیرین، دودی و طعم مرکبات.

 

انواع چای

 

چای گیاهی

چای های گیاهی مانند گونه های ذکر شده از برگه های چای بدست نمی آیند. بلکه از گیاهان خشک شده، میوه ها و گل ها که تنوع طعم های مطلوب بسیاری را امکان پذیر میکند. این چای ها کافئین ندارند از این رو برای مصارف رژیمی مناسب هستند. ترکیبات رایج در چای های گیاهی شامل: بابونه، زنجبیل، برگ لیمو، نعناع فلفلی، نسترن و پنیرک و میوه های خشک میباشد و بسته به نوع آن طعم های شیرین، گیاهی، مرکبات، عصاره گل، نعناع و ادویه ای میدهد.

چای Mate

 این نوع چای از گیاه Yerba، از مناطق آمریکای جنوبی بدست می آید و برگه های آن بلنچ شده و سپس خشک و برش داده میشوند. این چای طعم گیاهی قوی ای دارد.

چای Rooibos

چای قرمز آفریقایی، از بوته قرمز گیاهی در آفریقای جنوبی بدست می آید. برگه های آن قبل از تخمیر و خشک شدن، آسیاب و کوبیده میشوند. در تهیه چای Rooibos  سبز عمل تخمیر انجام نمیگیرد بنابراین طعم ملایم تری دارد و مزه شیرین، طبع گرم، معطر و وانیلی دارد.

چای Matcha

از آسیاب کردن برگه های چای سبز که با مقدار کمی آب میکس میشود، تولید میشود. در این چای تمام قسمت های برگه ها را که از نظر سلامت حائز اهمیت هستند را مصرف میکنید. این چای که طعم گیاهی دارد در بین ژاپنی ها بسیار معروف است.

چای Oolong

 این نوع چای از گیاه Camellia Sinensis تهیه میشود، با این تفاوت که نسبت به چای سبز در فصل برداشت، دیرتر چیده شده و تخمیر آن کامل صورت نمیگیرد. داخل سبدهایی پهن و تکان میدهند که فرآیند تخمیر را تغییر میدهد. برگه ها را برای توقف فرآیند اکسیداسیون گرم میکنند که بسته به منطقه و نحوه تهیه آن، طعم های متفاوتی خواهند داشت. طعم شیرین همراه با رایحه گل و میوه ای یا ادویه ای را تجربه خواهید کرد.

 

خرید انواع مختلف چای

 

چای سفید

این چای از برگه های Camellia Sinensis که فقط در استان Fujian کشت میشود، تولید میشوند. گونه های چای سفید کوتاه ترین روند را در تولید چای ها دارند. برگه ها به سادگی رها میشوند تا خشک شوند، به همین دلیل است که طعم خاصی همراه با شیرینی مطلوبی خواهد داشت. چای سفید کافئین بسیار کمی دارد. طعم متعادل بین چای گیاهی و  چای میوه ای دارد.

چای ترکیبی

به طور کلی به تمام چای هایی که با طعم های متداول چون نعناع، لیمو، هلو، زنجبیل و تمشک ترکیب میشوند، چای ترکیبی میگویند. بعضی از چای های طعم دار روش دم کردن مخصوصی دارند. می توانید دو یا چند طعم از چای ها را با هم ترکیب کنید اما به روش دم کردن آنها توجه کنید تا با کمترین زمان و درجه حرارت دم شوند تا طعم تند و تلخی نداشته باشد.

 

انواع چای کیت لاین

 

انواع چای کیسه ای در مقایسه با چای خشک

عده ای از تولیدکنندگان چای ادعا میکنند که چای خشک کیفیت بهتری دارند، چرا که تمام برگه ها استفاده می شوند نه فقط قسمت های ریز آن. چای های کیسه ای عمدتا از خرده ها یا تکه های کوچک چای خشک تهیه میشوند که این چای طعم کمتری نسبت به انواع چای خشک خواهد داشت. البته در صنایع غذایی، چای کیسه ای به دلیل سرعت و زمان کمتر  در دم کشیدن و بسته بندی مناسب، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.

تولید چای کیسه ای همچنین در زمینه تجارت چای و انتخاب ترکیبات مورد نظر، آسانتر خواهد بود. درصورتی که تمایل بیشتری به استفاده از چای خشک داشتید از یک صافی  یا کیسه می توانید استفاده کنید.

دستورالعمل دم کردن چای

برای اینکه فرآیند دم کردن چای به درستی انجام شود و به منظور جلوگیری از تلخ شدن چای به مدت زمان دم کردن چای خشک در آب و همچنین مقدار چای خشک مصرفی دقت کنید. در صورتی که چای غلیظ تری بخواهید باید از مقدار چای خشک بیشتری استفاده کنید به جای اینکه مدت زمان دم کردن را افزایش دهید.

مترجم فاطمه اسماعیلی

خرید انواع دمنوش

 

بیشتر مطالعه کنید: با چای پنیر این نوشیدنی هیجان انگیز آشنا شوید

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *