مجله کیت لاین

دسته بندی ها : حرف نو


 چای پنیر؟! شاید از خواندن و شنیدن این کلمه بسیار تعجب کنید. چای و پنیرباهم چطور امکان دارد ؟
چای در حالیکه پنیر زده شده روی آن ریخته شده، جز برترین گرایشات ایالات متحده است. چای پنیر برای بعضی از آمریکایی ها کاملا نا آشنا و غریب به نظر می رسد. اما همانطور که هر تهیه کننده چای پنیر به شما خواهد گفت ، چای پنیر، بهتر از آن چیزیست که بنظر می آید. در واقع چای پنیر تفاوت زیادی با چای حبابی (bubble tea) –نوعی چای محبوب در شرق آسیا که از غلات تشکیل شده و شیرین و طعم دار شده و معمولا سرد سرو می شود- که این روزها کاملا جا افتاده است، ندارد.


چای پنیر به همان چای سرد (سبز یا سیاه، با شیر یا بدون شیر) گفته می شود که یک لایه شیر و پنیر کرمی و نمک روی آن را پوشانده است. این نوشیدنی مانند بوبا یا همان چای حبابی، شیرین است اما در انتها اثر بسیار مطبوعی دارد. این نوشیدنی در دمای 40 تا 45 درجه سرو می شود تا بتوان کاملا از طعم پنیر آن لذت برد. فروشگاه های مخصوص چای پنیر در جهان وجود دارند، مانند هپی لمون (Happy Lemon) و گونگ چا (Gong Cha) فروشگاه های وابسته به چای پنیر مانند استیپ (Steap) در سان فرانسیسکو ، لیتل فلافی هد (Little Fluffy Head) در لوس آنجلس و موتو (Moto) در پاسادنا که درپوش های چای پنیر را تامین می کنند که گرد است و محفظه ای دارد که کمک میکد بدون آنکه لبها و احیانا سیبیل هایتان خامه ای بشود، نوشیدنی خود را میل کنید.

 


این نوشیدنی برای اولین بار سر وکله اش از یک فروشگاه شبانه در تایوان در سال 2010 پیدا شد. تا آن زمان ، فروشندگان پودر پنیر و نمک مخلوط می کردند و با خامه و شیر آنقدر بهم میزدند تا کف کند و بعنوان یک لایه مزه دار روی چای سرد باشد. در سال 2012 ، در استان گوانگ دونگ در چین، در سالن بزرگ چای هی تی (Hey Tea) شروع به استفاده از کرم پنیر واقعی به جای ترکیب پودر پنیر و شیر تازه برای تولید یک لایه شور و خوشمزه ی اعلا کرد. در هی تی ، چای خاص پنیر به سرعت تبدیل به یک پدیده شد، با صف های طولانی که گاهی نیازمند دو تا سه ساعت معطلی بود.


امروزه، چای پنیر در باقی قسمت های آسیا نیز همان قدر محبوب است ، مانند هونگ کونگ، سنگاپور و مالزی. و به سرعت بخشی از منوی چای فروشی هایی شد که تا قبل از آن با فروش چای جوشیده و دسرهای دیگر کسب و کار خود را سر پا نگه داشته بودند. این نوشیدنی در ژاپن نیز بسیار محبوب است و کمپانی ژاپنی کیرین (Kirin) قصد دارد نوع بسته بندی شده ی آن را تولید کند. به گفته جنی ژنگ (Jenny zheng) پایه گذار لیتل فلافی هد و مشاور کمپانی کیرین، ژاپنی ها چای پنیر را به روش خودشان تولید می کنند که در ژاپن بسیار موفق بوده است. واکنش ژاپنی ها به چای پنیر با آمریکایی ها کاملا متفاوت بود، آنها با شنیدن نام آن گفتند: چای پنیر؟ وای، به نظر خوشمزه میاد!


بهرحال ، در آمریکا ، جایی که گاهی به چای پنیر را به اسامی دیگری مانند “شیر کلاه دار” یا “موش پنیری” یا “خامه شیری” می نامند، این نوشیدنی هنوز منتظر رسیدن به محبوبیت سرتاسری هست. ایده چای پنیر برای آمریکایی ها خیلی عجیب تر از آن است که بخواهند آن را امتحان کنند. به قول ژنگ، مردم معمولا پنیر را همراه با پیتزا استفاده میکنند و حالا اضافه کردن آن بر روی نوشیدنی ، عجیب به نظر می رسد.


ظاهرا بوبا گایز (Boba Guys) که محبوب ترین برند چای حبابی(bubble tea) در جهان است نیز با رواج چای پنیر مخالفتی ندارد. آنها اسمی را طراحی کردند که بیشتر شبیه شوخی آوریل بود تا با این شوخی بتوانند فروش چای های محبوب در اینستاگرام خود را که لایه ای پنیر – از پنیرهای بسیار با کیفیت بری اند بلو (Brie and Bleu) تا چیز ویز (Cheez Whiz)- روی آنها را پوشانده بود را بالا ببرند. و حتی کمپانی چای حبابی بسیار پرکار تایوانی گونگ چا (Gong Cha) – که چای پنیری هم تولید می کند- مطمئن نبود که چای پنیر بتواند در آمریکا هم مانند آسیا فروش خوبی بکند. سال گذشته فوم شیری با طعم پنیر به بازار معرفی شد ، که پر پنیر تر و پر نمک تر بود و فقط در آسیا فروخته شد، و این احتمالا به این خاطر بود که آمریکایی ها نمی دانستند چطور باید از آن استفاده کنند. فروشگاه های گونگ چا در نیویورک ، نیوجرسی، ماساچوست و تگزاس ، چای پنیر را تنها با فوم شیری و بدون نمک عرضه می کنند و پنیر روی آن به صورت یک گزینه می تواند باشد.


اما اکنون نشانه هایی هست که نشان می دهد چای پنیر در آمریکا در حال تبدیل شدن به یک گرایش جدی است. این نوشیدنی بسیاری از ویژگی های غذا را دارد .در فروشگاه های چای پنیر، چای سیاه با لایه ای از خامه تیرامیسو ، فوم شیر نمک زده شده بر روی چای سبز و یک عملکرد زیبا با رنگ های متضاد و ترکیب متنوع طعم ها عرضه می شوند. در سال 2017، رسانه های مربوط به غذا به عنوان یک خبر خیلی داغ شروع به گمانه زنی راجع به چای پنیر کردند. اگرچه پیشی بینی ها حاکی از آن بود که چای پنیر در محبوبیت از چای حبابی پیشی خواهد گرفت اما نتوانست در یک سال بعدی کاملا به سود دهی برسد. فروشگاه های مستقل چای پنیر در آمریکا با تطبیق چای پنیر با ذائقه مردم آمریکا شروع به موفق شدن در فروش کردند.


در لیتل فلافی، ژنگ گزینه های برای روی خامه شیری ارائه داد، مانند چیز کیک و تیرامیسو همراه با یک گزینه اضافی که در نوشیدنی اضافه شود. جانی لی (Johnny Li) راه انداز فروشگاه موتو (Motto) در پاسادنا ، موس پنیری بسیار پرزحمت خود را دو بار در روز عرضه می کند ، به این صورت که ابتدا پنیر را می جوشاند ، سپس بدون اضافه کردن هیچ گونه تثبیت کننده ای آن را فریز می کند. این به این معنی است که اگر تمام شود ، مشتریان مجبورند تا آماده شدن نوبت بعدی صبر کنند. او همچنین برای علاقه مندان به فندق، تاپینگ نوتلا هم ارائه داده است که البته موس پنیر او پر فروش ترین تاپینگ او هست.


جاسمین چین (Jasmin Chin) مدیر یکی از فروشگاه های هپی لمون (Happy Lemon) می گوید، هر وقت فروشگاه را باز می کنیم ، صفی طولانی مقابل آن تشکیل شده است. مردم از هر گروه سنی به اینجا می آیند و می خواهند که یک فنجان قهوه سفارش دهند ، این عالیه ، چون سرانجام بعضی اوقات برای اولین بار چای پنیر هم امتحان می کنند. چین در هپی لمون مشاهده کرده است که طرفداران چای پنیر ترجیح می دهند لایه فوم پنیر روی چای آنها باشد حتی به قیمت کم شدن مقدار چای در لیوان آنها ! شما می توانید چای کمتر با پنیر بیشتر سفارش دهید. بعضی اوقات مشتریان سه لایه پنیر سفارش می دهند ، و برخی می خواند که پنیر در کنار سفارش آنها سرو شود تا بتوانند آن را بعدا اضافه کنند.
فروشگاه های بوبا که چای پنیر عرضه می کنند با ارائه چای پنیر در یک بستر آشنا به فروش بیشتر این محصول کمک کردند. ژنگ عقیده دارد که هرقدر تعداد فروشگاه های بوبا بیشتر باشد بهتر خواهد بود ، زیرا باعث می شود چای پنیر بیشتر در میان مردم جا پیدا کند.
اما چای پنیر برای این که در آمریکا هم به محبوبیت خود در حد فروشگاه های بوبا برسد، نیاز دارد که مشتریانشان فوم پنیر روی نوشیدنی خود را دوست داشته باشند. همچنین کشورهایی که تجربه فروش چای پنیر را دارند ، به این نتیجه رسیده اند که برای این منظور که ذهن مردم با چای پنیر آشنا شود باید نمونه هایی را برای امتحان کردن به مردم داد. به گفته چین ، در 95% مواقع ، کسانی که برای اولین بار چای پنیر را امتحان می کنند ، بنظر آنها خیلی هیجان انگیز هست و فکر نمی کردند که انقدر خوب باشد.

مترجم : مهنوش حسنخانی

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *