مجله کیت لاین

بهداشت رستوران ها
دسته بندی ها : آموزش

 کارکنان هتل یا رستوران چگونه باید نکات بهداشتی را در دوران کرونا رعایت کنند؟ البته که نظافت و بهداشت در هر زمانی باید در همه رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی رعایت شود اما به دلیل خطرات و سرعت انتقال بالای این بیماری همه موارد که در زیر ذکر شده باید توسط کارکنان و پرسنل رستوران رعایت شوند.

 کارکنان هتل یا رستوران چگونه باید نکات بهداشتی را در دوران کرونا رعایت کنند؟ البته که نظافت و بهداشت در هر زمانی باید در همه رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی رعایت شود اما به دلیل خطرات و سرعت انتقال بالای این بیماری همه موارد که در زیر ذکر شده باید توسط کارکنان و پرسنل رستوران رعایت شوند.

رعایت موارد بهداشتی زیرشامل همه افراد می شود:

دستها را به مدت حداقل بیست ثانیه با آب و صابون بشویید و یا از الکل ضد عفونی کنند مخصوصا بعد از دریافت وجه و استفاده از کارت اعتباری استفاده کنید. موقع عطسه زدن بازوی خود را خم کنید یا از دستمال کاغذی استفاده و بلافاصله آن را دور بیاندازند.

حداقل یک متر فاصله بین مهمانان یا کارکنان باید ایجاد شود. روبوسی، دست دادن و بغل کردن ممنوع است. حتما دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید. مطمئن باشید پروتکلهای بهداشتی را رعایت می کنید.

در قسمت پیشخوان از بردهای شیشه­ای پلکسی گلس استفاده کنید و از پشت برد با مشتریان در تماس باشید. کارهای تلفنی و فروش آنلاین تماس فیزیکی افراد را کم می کند و مانع احتمال بیشتر ویروس می گردد.

برای کارکنان بالای شصت سال یا دارای بیماریهای قلبی و دیابت که با ریسک و خطر بالایی مواجه هستند باید حتما از ماسک درمانی مخصوص استفاده کنند. برای کارکنان زیر شصت سال یا افراد سالم استفاده از ماسک درمانی معمولی و رعایت فاصله یک متری کفایت می کند.

برای نظافت و بهداشت میز و صندلی، دستمال کاغذی و حوله را با الکل ۶۰ درصد تمییز کنید. از سطل زباله پدالدار استفاده کنید. تابلوی علائم و آیکون برای صحیح شستن دست و چگونگی پیشگیری از انتشار ویروس را در معرض دید عموم نصب  نمایید. همچنین پیامهای بهداشتی و پروتکلهای ایمنی را برای مشتریان وکارکنان در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

اصول کلی بهداشت رستوران

سطوح مختلف مانند دستگیره در، صندوق پول، جایگاه کار، سینک روشویی و سرویس بهداشتی را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. اشیای کاربردی مشترک مانند سینی، میز، کانتر بار، پیشخوان، ادویه پاش و نمک پاش، بعد از هر بار استفاده ضدعفونی شوند.

از محصولات ضد عفونی کننده ای استفاده کنید که مطابق با معیارهای EPA هستند و برای سطوح مناسبند.  مواد ضد عفونی کننده باید در مدت زمان توصیه شده توسط سازنده بر روی سطوح مخصوصا سطوحی که با غذا در تماس هستند، باقی بماند. روش صحیح نظافت و بهداشت را به کارکنان آموزش دهید. حواستان باشد رسوب و باقیمانده مواد ضدعفونی کننده بر روی سطوحی که غذا بر روی آن سرو می شود باقی نماند زیرا باعث ایجاد آلرژی و استنشاق مواد شیمیایی می شود.

بهداشت رستوران در زمان کرونا

فهرستی از این برنامه همیشگی و روتین تهیه کنید و همه افراد را ملزم به انجام آن نمایید.

از به اشتراک گذاشتن مواردی که تمیز کردن و ضد عفونی کردن آنها دشوار است خودداری کنید.

هرگونه اشتراک غذا، وسایل، تجهیزات یا لوازم توسط کارمندان را محدود کنید.

اطمینان حاصل کنید که لوازم کافی مانند قاشق سرو به اندازه کافی وجود دارد و در حد امکان لمس و تماس با اشیا را به حداقل برسانید. استفاده از لوازم توسط یک گروه از کارکنان در یک زمان خاص تمیز و ضدعفونی شود.

از استفاده و به اشتراک گذاری موارد قابل استفاده مجدد مانند منو، چاشنی و هر ظرف غذای دیگر خودداری کنید. در عوض، از منوهای یکبار مصرف یا دیجیتال، چاشنی های یک نفره و سطل های زباله بدون لمس استفاده کنید.

تا حد امکان از گزینه های پرداخت بدون لمس استفاده کنید. از مشتریان و کارمندان بخواهید که پول نقدی یا پرداختی کارت را با قرار دادن در یک سینی رسید یا روی پیشخوان مبادله کنند تا اینکه از تماس مستقیم و دست به دست جلوگیری شود. سطوحی که مکرراً لمس شده مانند قلم، پیشخوان یا سطوح سخت را تمیز و ضد عفونی کنید و مراجعه کنندگان را به استفاده از قلم خود تشویق نمایید.

از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید و اگر امکانش نبود ظروف با استفاده از دستکش یکبار مصرف با آب گرم یا ماشین ظرفشویی شسته شوند. پس از هربار استفاده توسط مهمان تمامی وسایل نخی مانند دستمال و سفره را عوض کرده و بشویید. کارکنان باید دستان خود را پس از انجام کار با آب و صابون بشویند. استفاده از ظروف غذا و نوشیدنی که توسط مشتریان آورده شده خودداری شود.

سیستم تهویه

سیستم تهویه و گردش هوا باید به خوبی کار کند. در و پنجره ها را باز بگزارید تا هوا جریان پیدا کند. صندلیها را در فضای باز قرار دهید. در غیر اینصورت با خطر آسم و تنگی نفس مواجه خواهید شد.

سیستم آب

برای پیشگیری از بیماریهای تنگی نفس و لژیونر و یا بیماریهای مربوط به آب از سالم بودن شیر آب و سینک روشویی و مخازن نوشیدنی و سیستم آبرسانی اطمینان حاصل کنید.

مترجم: مریم قنبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *