مجله کیت لاین

دور ریزهای غذا
دسته بندی ها : آموزش

ظاهرا ممکن است تصور شود ضایعات غذایی برای محیط زیست مضر به نظر نمی رسند در حالیکه میوه و سبزیجات در حال پوسیدن گاز متان منتشر می کنند که یکی از گازهای اصلی گلخانه ای و مضر است. این موضوع برای مناطقی که مقادیر زیادی میوه و سبزی اسراف می کنند نگران کننده است. به جای اینکه غذای رستورانتان را در یک محل دفن زباله بریزید بهتر است روش مختلف بازیافت آن را بدانید. در این بلاگ با تکنیک های مختلف کاهش دور ریزها آشنا شوید.

به نظر می رسد یک رستوران با خدمات کامل می تواند بیش از 1000 کیلوگرم زباله یک بار مصرف و دور ریزهای غذا را در هفته تولید کند. اگر این واقعیت تلنگری به شما وارد کرده زمان آن رسیده که فکر کنید چگونه می توانید این زباله ها را بازیافت کنید. هرچند ممکن است تصور کنید مراحل تبدیل شدن به یک رستوران دوستدار محیط زیست وقت گیر و پرهزینه است،  ولی با خواندن مطلب زیر متوجه خواهید شد که کار سختی نخواهد بود و اینکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه خواهد بود.

ظاهرا ممکن است تصور شود ضایعات غذایی برای محیط زیست مضر به نظر نمی رسند در حالیکه میوه و سبزیجات در حال پوسیدن گاز متان منتشر می کنند که یکی از گازهای اصلی گلخانه ای و مضر است. این موضوع برای مناطقی که مقادیر زیادی میوه و سبزی اسراف می کنند نگران کننده است. به جای اینکه غذای رستورانتان را در یک محل دفن زباله بریزید بهتر است روش مختلف بازیافت آن را بدانید:

تکنیک های کاهش دور ریزهای غذا 

قبل از اینکه برنامه بازیافت رستوران خود را شروع کنید، باید بدانید معمولا” چه موادی هدر می روند و چگونه باید بازیافت و تفکیک شوند. وقتی موارد قابل بازیافت را شناسایی کردید با مسئولان بازیافت تماس بگیرید. با کارکنان درباره اهمیت شستشوی ظروف قابل بازیافت صحبت و تاکید کنید. ذرات غذایی که بر روی مواد بازیافتی باقی مانده باشد، دسته بازیافت را آلوده و خراب می کند، بنابراین بهتر است قبل از جمع آوری حتما تمیز شوند.

  • از سفارش محصولات اضافی خودداری کنید: حتی اگر تامین کننده کالای ویژه ای را با قیمت مناسب ارائه می دهد لطفا این کار را نکنید مگر اینکه واقعاً به آن نیاز داشته باشد. به این ترتیب از اسراف مواد غذایی و تولید گازهای گلخانه ای پیشگیری به عمل آوردید.
  • اقلام با سفارش عمده و ماندگاری طولانی مدت: محصولاتی را سفارش دهید که که به بسته بندی و ضایعات کمتری دارند و طولانی مدت باقی می مانند.
  • از برچسب روزهای هفته استفاده کنید: پس از خرید کالا بر روی آن برچسب بزنید تا بدانید چه زمانی به تاریخ انقضا نزدیک می شوند. همچنین، اجناس در حال انقضا را در قسمت جلوی یخچال قرار دهید تا زودتر مصرف شوند.
  • از همه قسمتهای مواد اولیه استفاده کنید: ساقه میوه ها و سبزیجات اغلب بی فایده تلقی می شوند و دور ریخته می شوند. به جای ریختن در سطل آشغال، می توانید به عنوان چاشنی در سوپ و سس  یا به عنوان تزیین روی ظروف استفاده کنید و یا از قسمتهای حیوانات هم می توانید پنیر پورچتا درست کنید.
  • غذاهای اضافه را می توانید اهدا کنید: اگر مواد غذایی اضافه داشتید می توانید آن را به ارگانهای دیگر اهدا کنید.

 

دور ریزهای غذا - کیت لاین

 

کاهش پسماند غذایی بعد از مصرف

  • به میهمانان پیشنهاد دهید باقیمانده غذای خود را ببرند: آیا می دانید حدود 17٪  از وعده غذایی در بشقاب باقی می ماند. به جای اینکه باقیمانده غذا را داخل سطل آشغال بیندازید آن را داخل باکسی قرار داده و به مهمان تحویل دهید. حتی بیشتر مواد قابل بازیافت از جنس آلومینیوم، فولاد، کاغذ و مقوا هستند. محصولات پلاستیکی مانند بطری ها نیز قابل بازیافت هستند ، اما کیسه های پلاستیکی و اشیا ساخته شده از پلی استایرن غالباً جمع آوری و بازیافت نمی شوند. اگر در مجموعه خود از قوطی های آلومینیومی یا استیل استفاده نمی کنید سعی کنید بر مواد بازیافتی سرمایه گذاری کنید. در حالی که می توان اشیای شیشه ای را بازیافت کرد بهتر است به ترتیب رنگ مرتب شوند. با این اوصاف همه چیز را می توان بازیافت کرد. 
  • تبدیل دور ریزهای غذا به کمپوست و کود: این یك روش بازیافت اختراعی است كه مواد آلی مانند پوسته تخم مرغ و استخوان حیوانات را به یك خاك غنی از مواد مغذی تبدیل می كند. برای تهیه کود به یک سطل و فضا نیاز دارید و اگر فضای لازم برای تولید کود ندارید می توانید با متخصصین این کار همکاری کنید.

خرید ظروف یکبار مصرف گیاهی

 

دور ریزهای غذا - کیت لاین

 

 سازگار کردن دور ریزهای غذا با محیط زیست

همانطور که در بالا ذکر شد، بازیافت پلی استایرن بسیار دشوار است. حتی پس از گذشت 500 سال، جعبه ها و فنجان های پلی استایرن بازیافت نمی شوند زیرا این مواد نمی تواند توسط نور تجزیه شوند. با این وجود، ظرف یکبار مصرفی هم وجود دارد که دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت می باشند، مانند محصولات قابل تجزیه یا تجزیه بیولوژیک.

خرید ظروف چند بار مصرف

در حالی که این محصولات یکبار مصرف گزینه بسیار خوبی برای گزینه های دیگر هستند، سعی کنید به سمت ظروف غیر یکبار مصرف پلاستیکی و ملامینه رو آورید. یک ایستگاه بازیافت زباله در محل دفع زباله نصب کنید تا به چشم مشتریان بیایید و از طرف آنها قدردانی شوید. حتی اگر یکبار هم در این راه قدرم بردارید گام مهمی در چرخه بازیافت داشته اید. همیشه این جمله قدیمی را بخاطر بسپارید: مصرف کمتر، استفاده مجدد و بازیافت!

 

دور ریزهای غذا - کیت لاین

 

چگونه باقیمانده مواد غذایی را بازیافت کنیم؟

ضایعات مواد غذایی رستوران را می توان به زباله های قبل از مصرف و پس از مصرف تقسیم کرد. زباله های غذایی قبل از مصرف شامل مواد غذایی است که از قبل مانده و فاسد شده یا پسمانده غذایی. زباله های بعد مصرف شامل باقیمانده غذای مشتری است. قبل از اینکه اقدامی در زمینه بازیافت زباله های قبل و بعد از مصرف صورت گیرد، لازم است یک ردیاب ضایعات مواد غذایی در رستوران داشته باشید تا نوع و حجم مواد غذایی خارج شده مشخص شود.

مترجم : مریم قنبری  

بیشتر مطالعه کنید: رابطه تجهیزات و سلامتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *