مجله کیت لاین

برگر-با-پیاز-حلقه-ای-و-کاهو-و-گوجه-و-پنیر-گودا
دسته بندی ها : رستوران گرد

28 می (7 خرداد) روز جهانی برگر است. غذایی لذیذ که امروزه طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. در این مقاله سراغ یک فست فود زنجیره ای رفتیم که تمرکزش بر ارائه برگر است و البته حفظ محیط زیست اولویت اول آنهاست.

28 می (7 خرداد) روز جهانی برگر است. غذایی لذیذ که امروزه طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. برای عاشقان برگر، تاریخچه آن نیز جذاب بنظر میرسد. من به این دسته از عاشقان پیشنهاد میکنم که برای آشنایی بیشتر با نحوه پیدایش همبرگر و مسیری که تا به امروز طی کرده این لینک را بخوانید.

اما در این مقاله سراغ یک فست فود زنجیره ای رفتیم که تمرکزش بر ارائه برگر است و البته حفظ محیط زیست اولویت اول آنهاست. اگر میخواهید بدانید که آنها کیستند و دقیقا چه کاری انجام میدهند، مقاله زیر را از دست ندهید.

آشپزی و غذای پایدار نامی است که این روز ها سر زبان ها افتاده است. در سال های اخیر به طور شفافی آشکار شده است که اگر میخواهیم به اهداف تعیین‌شده در توافقنامه آب و هوای پاریس در سال ۲۰۱۵ نزدیک شویم، هر صنعتی – بله، واقعاً، هر صنعتی – باید سهم خود را انجام دهد. احتمالاً انتظار ندارید که یک برگر از این نظر متمایز و متفاوت با بقیه باشد.

به نظر میرسد که صنعت فست فود و دوستان زمین، پیمان و همکاری مشخصی با هم ندارند. درست است؟ اما یک مجموعه سوئدی این کلیشه را درهم شکسته است. اسکاندیناوی ها به طور کلی در مورد حفظ تعادل زیست محیطی برای نسل های آینده بسیار جدی هستند، و رستوران های زنجیره ای سوئدی مکس برگرز (Max Burgers) این ایده را اتخاذ کرده و اجرا میکند: آنها در واقع موفق به ایجاد یک منوی فست فود شده اند که نه تنها از نظر تاثیرات منفی بر آب و هوا خنثی است، بلکه حتی تأثیر مثبتی بر دی اکسید کربن موجود در هوا خواهد داشت.

مکس برگرز در مجموع 150 نقطه را در سراسر اسکاندیناوی، لهستان و مصر اداره میکند، بنابراین مدیرعامل ریچارد برگفورس و تیمش در این زمینه مشارکت قابل توجهی دارند. ریچارد برگفورس، پسر 43 ساله بنیانگذار شرکت و مدیر عامل کرت برگفورس، زمانی که منوی مثبت آب و هوا در ژوئن 2018 راه اندازی شد، اظهار داشت: «اگر میخواهیم به هدف نگه داشتن گرمایش جهانی زیر دو درجه برسیم، خنثی بودن از لحاظ انتشار کربن کافی نیست. ما میدانیم که بخشی از این مشکل هستیم، اما در آینده میخواهیم بخشی از راه حل باشیم».

فست-فود-زنجیره-ای-مکس-برگرز

برگفورس که به همراه برادرش کریستوفر این بیزینس را اداره میکند، امیدوار است که غذای با “تاثیر مثبت بر آب و هوا” آنها به خنثی کردن هرگونه آسیب زیست محیطی که این زنجیره ممکن است در سال های گذشته ایجاد کرده باشد، کمک کند. اما چگونه؟ مکس برگرز در حال کاشت تعداد زیادی درخت است که برای از بین بردن CO2 بیشتر از مقداری که این کمپانی تولید میکند، کافی است. از سال 2008 این تعداد در حال حاضر 2 میلیون درخت است.

این کمپانی سوئدی رویکردی چند جانبه برای بازگرداندن جریان دی اکسید کربن ارائه کرده است. آنها با ارزیابی وضعیت موجود شروع کردند. ریچارد برگفورس با کمی غرور میگوید: «ما تمام آلایندگی هایی که محصولاتمان ایجاد میکردند را محاسبه کردیم. که شامل این موارد میشود: مشتریان و کارکنانی که به رستوران های ما سفر میکنند و از آن خارج میشوند، رد پای کربن برای تامین مواد اولیه از تامین کنندگان، و زباله هایی که هر مشتری تولید میکند. اکنون ما به اندازه کافی جنگل کاری می‌کنیم تا 110 درصد از این مقدار دی اکسید کربن را پوشش دهیم. به عبارت دیگر، ما از ایزو 14021 که تنها استاندارد مستقل برای خنثی بودن از لحاظ انتشار کربن است، فراتر رفته ایم».

برگر-خانواده-سبز-مکس-برگرز

او میگوید: «اما این تازه شروع کار است؛ ما متوجه شدیم یک چیز وجود دارد که میتواند به ما کمک کند تأثیر کلی خود بر محیط زیست را بیش از هر چیز دیگری بهبود ببخشیم: ساختن برگر های سبز به خوش طعمی انواع گوشت گاو سنتی». این کمپانی بیش از سه سال است که برگر های “خانواده سبز” را سرو میکند. این برگر ها در نسخه های وگان و لاکتو – اوو موجود هستند. و این محصول به شدت موفق هست. جوناس مرتنسون، سرآشپز مکس برگرز، نسبت به بازخوردی که دریافت کرده اند بسیار مشتاق است: «فروش ما در آن منطقه طی سه سال گذشته 1000 درصد افزایش یافته است».

به عنوان نتیجه مکس برگرز توانست تاثیر بر وضعیت آب و هوای خود را به ازای هر دلار به دست آمده بین سال‌های 2015 تا 2018، 20 درصد کاهش دهد. با این حال، آنها هنوز فکر معتقدند که جای پیشرفت وجود دارد. هدف آنها تا پایان سال 2022 این است که نیمی از فروش آنها از محصولات غیر گوشتی باشد، که معادل کاهش 30 درصدی انتشار CO2 در عرض تنها هفت سال است.

مدیر عامل برگفورس میگوید: «ما امیدواریم که الهام بخش شرکت های دیگر نیز باشیم تا به سمت داشتن تاثیر مثبت بر آب و هوا حرکت کنند. ما متقاعد شده ایم که مشتریان ترجیح میدهند محصولات و خدمات پایدار را خریداری کنند». به این منظور، مکس برگرز و Mevo که یک شرکت کرایه ماشین نیوزیلندی است و تاثیرات مثبت بر آب و هوا نیز دارد، پروژه دیگری را آغاز کرده اند: یک پلتفرم تحت وب به نام clipop.org که مخفف اصطلاح Climate Positive Planet است. هدف ایجاد شبکه ای از کارآفرینان همفکر است. تا کنون آنها با سه کمپانی سوئدی دیگر GodEl، Brid Content و The Department Festival ارتباط برقرار کرده‌اند.

نمای-داخلی-فست-فود-مکس-برگرز

به هر حال، این علاقه به زندگی سبز برای مکس برگرز کاملاً جدید نیست. این برگر شاپ زنجیره ای که حدود 5500 نیروی کار دارد، از زمانی که گرتا تونبرگ هنوز پوشک میپوشید، روی اثرات زیست محیطی کار میکرد. کرت برگفورس، بنیانگذار شرکت و پدر ریچارد و کریستوفر، عنوان رئیس هیئت مدیره و مالک اصلی شرکت را بر دوش دارد، و او یک مرد خانواده است: «ما به نسل ها می­اندیشیم و میخواهیم بهترین دنیای ممکن را برای فرزندان و نوه هایمان بسازیم». این کمپانی از سال 2008 شروع به کاشت درخت در آفریقا کرد. تا کنون تعداد آنها به 2 میلیون رسیده و در حال افزایش هستند. بد نیست، نه؟! در همان سال، آنها همچنین شروع به استفاده از انرژی بادی کردند و شروع به انتشار ردپای کربن برای هر غذا کردند – به عنوان مثال روی کل آیتم های منو برچسب رد پای کربن زدند.

مکس برگرز به عنوان قدیمی ترین فست فود زنجیره ای در سوئد و بزرگترین در اروپا، در موقعیت ویژه ای قرار دارد تا به عنوان یک الگو برای سایر مشاغل عمل کند و قصد اعلام شده آن برای فعالیت مسئولانه تر را میتوان به عنوان پیامی روشن برای رقابت تفسیر کرد. دقیقا چه پیامی؟ “هیچ وقت برای تغییر دیر نیست”.

منبع: https://www.ktchnrebel.com/sustainable-gastronomy/

 مترجم: نوید سلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *