مجله کیت لاین

روش تهیه نبات رنگی
دسته بندی ها : حرف نو

روش تهیه نبات رنگی در واقع همان قند اشباع شده در آب است که از بلورهای قند یا ساکارز به دور نخ یا چوب در طی یک فرایند فیزیکی تابع زمان و دما متبلور شده و به صورت کریستالهای زیبا شکل می‌گیرد. درباره تاریخچه نبات اطلاعات خاصی در دسترس نیست ولی پیداست که مردمان ایران زمین و شبه قاره هند نخستین بار استفاده می‌کردند.

روش تهیه نبات رنگی در واقع همان قند اشباع شده در آب است که از بلورهای قند یا ساکارز به دور نخ یا چوب در طی یک فرایند فیزیکی تابع زمان و دما متبلور شده و به صورت کریستالهای زیبا شکل می‌گیرد. درباره تاریخچه نبات اطلاعات خاصی در دسترس نیست ولی پیداست که مردمان ایران زمین و شبه قاره هند نخستین بار استفاده می‌کردند.

تفاوت بین نبات و قند و شکر

از لحاظ ساختار مولکولی هیچ فرقی با هم ندارند هر دو از بلورهای قند ساکارز تشکیل شده‌اند با این تفاوت که بلورهای ریز در حبه قند به هم متصلند و در ساختار نبات بلورها درشت‌تر و قبل مشاهده اند. نبات با رشد بلورهای ریز قند در درون محلول غلیظ آب قند در دور یک نخ یا چوب انباشته می‌شوند. ماده اولیه در شکر، قند و نبات یکسان است ولی نوع کریستالهایشان متفاوت است نبات طبیعت گرمتری نسبت به قند و شکر دارد به همین خاطر در مشکلات گوارشی و دل درد استفاده می‌شود.

مشخصات نبات خوب

از آنجا که نبات جزء سوغاتیهای ایران محسوب می‌شود نباتهای موجود در بازار از کیفیت و بسته بندی خوبی برخوردارند ولی باید به تاریخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه کرد. بهترین مشخصه نبات خوب شفافیت بلور آن است.

روش تهیه نبات رنگی به روش ایرانی

نبات رنگی چوبی

نبات چوبی و شاخه نبات از نباتهای پر مصرف می‌باشند. در نبات چوبی بلورهای ساکارز به دور یک چوب تشکیل می‌شود و چون سه مرتبه جوشانده می‌شود بهداشتی است.

روش تهیه نبات رنگی چوبی

شکر سفید- رنگ غذا – آب- طعم دهنده- فنجان اندازه‌گیری-خلال چوبی به اندازه لازم

۵۰۰ گرم شکر به همراه یک پیمانه آب بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس رنگ خوراکی دلخواهتان را اضافه کنید. می توانید از رنگهای طبیعی مانند زعفران استفاده کنید. محلول آب و شکر را مرتب هم بزنید تا حبابهایی بر روی سطح برسد در این مرحله حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. محلول را داخل ظرف یا لیوان شیشه‌ای بریزید خلال چوب را به کمک یک گیره داخل ظرف نگه دارید. مدت زمان تهیه شدن این کریستالها یک هفته طول می‌کشد که ظرفها نباید تکان بخورند و جابجا شوند. نباتهای آبی ۴ روز و  نباتهای زرد ۶ روز و نباتهای رنگی بزرگتر هم ۵ روز برای خشک شدن زمان نیاز دارد.

روش تهیه نیات رنگی

روش تهیه نبات رنگی میوه‌ای

نبات میوه‌ای همان آب نباتهایی است که به روش خانگی تهیه می‌شود برای تهیه این نوع نبات با طعم میوه ای به آب و شکر و عصاره میوه طبیعی نیاز است. ابتدا آب را به جوش آورده سپس شکر را به آب جوش اضافه می‌کنیم آنقدر اضافه می‌کنیم تا به حالت اشباع برسد. در این مرحله شیره میوه و یا افزودنی خوراکی اضافه کنید. شربت به دست آمده را داخل بطری شیشه ای بریزید و نخی داخل آن قرار دهید که به گیره وصل باشد و اجازه دهید دو الی سه روز بلورهای شکر در اطراف نخ گیر کند و کاملا خشک شود و در نهایت یک شاخه نبات میوه‌ای خواهید داشت.

نبات زنجبیلی

زنجبیل تازه رنده شده-شکر-آب-عسل-آبلیمو ترش تازه- پودر میخک

برای فصل سرد سال و مشکلات گوارشی معمولا از نبات با طعم زنجبیل بسیار کاربردی است. برای تهیه آن مقداری آب و شکر را حل کنید و در ظرفی بریزید سپس عسل را به روش بن ماری ذوب نموده و به محلولتان اضافه کنید بعد زنجبیل و در آخر میخک را اضافه کنید حرارت شعله باید ملایم باشد و مواد را نباید هم بزنید بعد از ده دقیقه جوشیدن به رنگ کارامل در می‌آید. یک ورق کاغذ روغنی را بردارید و کمی چربش کنید تا موقع جدا کردن سخت نباشد باید همان زمان که موادتان داغ است بلافاصله بر روی کاغذ روغنی پهن کنید. اگر خواستید آب نبات چوبی درست کنید چند تا نی نازک بردارید و با قاشق به صورت دایره مایع داغ را روی نی‌ها بریزید. وقتی سرد شد از کاغذ جدا و لای کاغذ روغنی و در یک ظرف شیشه‌ای در دار در یخچال قرار دهید. چون اگر گرم شود نرم و به هم می چسبد.

روش تهیه نبات رنگی

نبات تخته ای و زعفرانی

آب و شکر را در ظرفی ریخته و هم بزنید تا خوب حل شوند. سپس محلول را روی حرات قرار دهید تا بجوش بیاید. کمی زعفران به محلول اضافه کنید بعد از آنکه درجه حرارت به ۱۱۵ درجه رسید شربت را داخل ظرفی بریزید که دیواره آن کمی چرب شده باشد.در ظرف را بپوشانید تا ضمن گرم ماندن شربت آب آن به تدریج بخار شود. متوجه خواهید شد که بلورهای نبات بعد از یکی دو روزدر حال تشکیل شدن هستند.

 

روش تهیه نبات رنگی

روش تهیه نبات رنگی به روش خارجی

آبنبات سنگی (راک) با طرح رنگین کمانی یکی از زیباترین آب نباتهایی است که دیده ایم.  آموزش زیر به شما نشان می دهد که چگونه آب نبات سنگی رنگین کمانی را با استفاده از رنگ مواد غذایی درست کنید. آموزشش آسان و سریع و متناسب با هر طرح مهمانی یا تم رنگی بهره مند شوید.

چگونه آب نبات رنگین کمان درست کنیم؟

مواد آب نبات رنگین کمان:

  • رنگ خوراکی
  • ودکا Everclear
  • چوب آب نبات شفاف یا سفید
  • از یک وودکای حاوی الکل مانند Everclear استفاده کنید تا بتوانید به راحتی یک لایه نازک رنگ بر روی بلورهای شکر مانند نقاشی یا آب رنگ، رنگ آمیزی کنید.
  • از آنجایی که الکل سریعتر از آب تبخیر می‌شود و بلورهای شکر را ذوب نمی‌کند باعث چسبندگی آن هم نمی‌شود. پس از خشک شدن نبات، هیچ نوع الکل و عطر و طعمی باقی بر روی آن باقی نمی‌ماند و اگر عجله ای برای خشک شدن نبات دارید با آب ساده و بدون الکل درست کنید.
  • از چند ظرف برای رنگهای گرم مانند قرمز، نارنجی، زرد و رنگهای سرد مانند سبز، آبی، بنفش استفاده کنید تا قلم مو و رنگها در هم نیامیزد.

چوب های آب نبات رنگ شده را روی یک تکه کاغذ روغنی خشک کنید.

مدت زمان طولانی است که نمی تواند کشیده شود تا آب نبات خشک شود ، به ویژگی اگر از الکل برای رنگ آمیزی استفاده می شود

آب نبات سنگی به تنهایی درخشان نیست و اگر بخواهید نباتتان درخشان باشد زمانیکه هنوز خیس است و خشک نشده از درخشان کننده های خوراکی استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *