مجله کیت لاین

انواع-مختلف-شیکر
دسته بندی ها : معرفی لوازم آشپزخانه

هنگام خرید و انتخاب شیکر با یک دنیای بی انتها روبرو هستید، و به احتمال قوی سوالاتی در ذهن دارید که کدام نوع و مدل برای کار شما مناسب خواهد بود. ما در این مقاله انواع مختلف شیکر را برایتان شرح می‌دهیم و با مزایا و معایب هر یک آشنا می‌شویم.

شیکر از ابزار ضروری کار باریستا و بارتندر است که برای تهیه انواع کوکتل، موکتل، آبمیوه و نوشیدنی‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کافه و رستورانی که کوکتل سرو می‌کند، برای میکس و مخلوط کردن مواد نوشیدنی به آن نیاز دارد.

این وسیله کاربردی در مدل‌ها، رنگ‌ها، متریال و اشکال مختلف وجود دارد. به این معنی که هنگام خرید و انتخاب با یک دنیای بی انتها روبرو هستید، و به احتمال قوی سوالاتی در ذهن دارید که کدام نوع و مدل برای کار شما مناسب خواهد بود. ما در این مقاله انواع مختلف شیکر را برایتان شرح می‌دهیم و با مزایا و معایب هر یک آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

چند مدل شیکر داریم؟

با وجود اینکه گزینه‌های متنوعی در بازار وجود دارد – از لحاظ رنگ‌، متریال به کار رفته و اندازه – اما در نهایت همه اینها به ۴ نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند، که هر کدام شکل و استایل منحصر به فرد خود را دارند.

  • شیکر بوستون (Boston)
  • شیکر فرانسوی یا فرنچ (French) یا پاریسی (Parisian)
  • شیکر کابلر یا کوبلر (Cobbler)
  • شیکر تین آن تین (tin-on-tin)

برخی بر این نظر هستند که تین آن تین، اساساً همان بوستون است زیرا تفاوت آنها در متریال استفاده شده برای کاپ کوچکتر است. اگرچه که همین تفاوت به ظاهر ناچیز تأثیر زیادی بر استفاده از شیکر و کاربرد آن دارد.

کوکتل-های-استوایی

  • شیکر بوستون (Boston Shaker)

احتمالا شناخته شده ترین و رایج ترین مدل در دنیا شیکر بوستون است. بنابراین اگر تصمیم به خرید آن دارید، در جای خوبی هستید. این آیتم مختص یک بار کلاسیک است.

معمولاً کاپ بزرگ از استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) و کاپ کوچکتر از شیشه ساخته شده است. این ترکیب می‌تواند حجم زیادی را در خود نگه دارد و به شما امکان می‌دهد دو کوکتل را همزمان با هم ترکیب کنید.

همچنین تمیز کردن هر دو قسمت بسیار ساده است. این یک فاکتور مهم است زیرا باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و می‌توانید روی ترکیب کردن نوشیدنی‌های خود متمرکز شوید.

کاپ شیشه‌ای شیکر بوستون همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در حین تکان دادن کوکتل خود، بتوانید آن را مشاهده کنید. از طرف دیگر شیشه بزرگترین نقطه ضعف مدل بوستون نیز است، زیرا امکان شکستن آن زیاد است.

مزایا:

– استفاده آسان

– نظافت آسان

معایب:

– احتمال شکستن کاپ شیشه‌ای زیاد است.

– آب بندی کردن آن می‌تواند سخت باشد.

شیکر-بوستون

  • شیکر کابلر (Cobbler Shaker)

شیکر کابلر / کوبلر یکی دیگر از وسیله‌های کلاسیک مربوط به دوران طلایی کوکتل سازی است.

شیکر ۳ تکه کابلر در سال ۱۸۸۴ اختراع شد. از آن زمان به بعد یکی از لوازم اصلی بارها در سراسر جهان بوده است.

این مدل امروزه یک گزینه رایج است زیرا دارای یک استرینر (صافی) است. همچنین از درب آن می‌توان به عنوان جیجر استفاده کرد.

اما این طراحی ۳ تکه ایراداتی نیز دارد. اولا معمولا حجم بسیار کمی دارد. هر بار فقط می‌توان یک وعده را با آن آماده کرد. دوما تمیز کردن آن می‌تواند زمان بر و سخت باشد.

بعد از آماده سازی هر نوشیدنی استرینر باید برداشته شود، زیرا به احتمال زیاد توسط پالپ میوه مسدود می‌شود. این موضوع فرآیند تمیز کردن آن را کاملاً دشوار و زمان بر می‌کند – زمانی که می‌توانید برای میکس کردن نوشیدنی‌های دیگر بگذارید.

مزایا:

– استفاده بسیار راحت

– ماندگاری بالا

معایب:

– نظافت سخت

– آب بندی کردن سخت

شیکر-کابلر-کوبلر

  • شیکر پاریسی یا فرانسوی (Parisian / French Shaker)

شیکر پاریسی که به آن شیکر فرانسوی یا فرنچ نیز می‌گویند، طراحی زیبا و ظریفی دارد. از نظر بصری جذاب‌ترین نوع شیکری است که می‌توانید برای قسمت بار کافه و رستوران خود تهیه کنید.

از دو قسمت تشکیل شده است که هر دو از استنلس استیل ساخته شده‌اند. به راحتی تمیز می‌شود و همچنین به راحتی قابل استفاده است.

با این حال ممکن است در باز کردن آب بندی آن با مشکل روبرو شوید زیرا تمام قسمت‌های آن فلزی است. و ظرفیت آن نسبتاً کم است، و مجبور به این هستید که کوکتل‌های خود را یکی یکی درست کنید.

مزایا:

– استفاده آسان

– نظافت آسان

– ماندگاری بسیار بالا

معایب:

– محکم نگه داشتن آب بندی هنگام تکان دادن می‌تواند مشکل باشد.

شیکر-پاریسی-فرانسوی-فرنچ

  • شیکر تین آن تین (Tin-on-Tin Shaker)

طراحی ساده اما کاربردی، ظرفیت خنک کنندگی عالی و حجم زیاد، شیکر تین آن تین را به ابزاری عالی در هنگام تهیه کوکتل تبدیل کرده است. شکل و اندازه آن شبیه به مدل بوستون است.

مدل تین آن تین بسیار آسان تمیز می‌شود و به سختی می‌شکند. استحکام و حجم بالا، آن را به یک انتخاب فوق العاده تبدیل می‌کند.

مزایا:

– استفاده بسیار آسان

– نظافت بسیار بسیار آسان

– ماندگاری بسیار بالا به دلیل جنس استیل ضد زنگ

– آب بندی بسیار آسان

معایب:

– واقعا به دنبال ایراد در مدل تین آن تین هستید؟!

شیکر-تین-آن-تین

  بوستون کابلر فرانسوی تین آن تین
استفاده آسان آسان آسان آسان
نظافت خیلی آسان سخت آسان خیلی آسان
آب بندی تا حدی سخت تا حدی سخت تا حدی سخت خیلی آسان
ماندگاری متوسط بالا بالا بالا

 

نحوه استفاده از شیکر

از آنجایی که شیکر‌ها کمی با هم متفاوت هستند، شیوه کار کردن با آنها نیز کمی با هم فرق دارد. اما جای نگرانی نیست، با تمرین به سرعت به شیکر خود عادت خواهید کرد.

مراحل استفاده از شیکر برای تهیه نوشیدنی به شرح زیر است:

۱- اطمینان حاصل کنید لیوانی که می‌خواهید نوشیدنی را در آن بریزید سرد باشد. هنگام تکان دادن کوکتل، چند تکه یخ اضافه کنید.

۲- هر یک از اجزای کوکتل را با استفاده از جیجر اندازه گیری کنید. این ابزار مفید تقریباً به اندازه شیکر مهم است.

۳- شیکر خود را با یخ پر کنید. اگر به اندازه کافی از یخ استفاده نکنید، فورا آب می‌شود و کوکتل شما رقیق می‌شود.

۴- شیکر خود را ببندید و مطمئن شوید که آب بندی شده است.

۵- اکنون می‌توانید شروع به تکان دادن کوکتل خود کنید. به تکان دادن ادامه دهید تا قسمت بیرونی شیکر شبنم بزند. معمولاً ۱۰ تا ۱۵ ثانیه کافی است. اما ممکن است بسته به رسپی کوکتل تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. کوکتل‌هایی که در آنها از سفیده تخم مرغ یا آکوافابا استفاده می‌شود، به شیک طولانی تری نیاز دارند.

۶- در این مرحله شیکر را از آب بندی در بیاورید و باز کنید. اگر از مدل بوستون استفاده می‌کنید، بسیار مراقب باشید، چرا که احتمال شکستن کاپ شیشه‌ای است. اگر از یک شیکر کاملا استیل استفاده می‌کنید، ممکن است در باز کردن آن با مشکلاتی روبرو شوید.

۷- با استفاده از استرینر آب اضافی را از لیوان کوکتل خود خارج کنید.

۸- در انتها کوکتل خود را داخل لیوان بریزید. از یک استرینر برای جلوگیری از ریختن یخ و پالپ میوه به داخل لیوان استفاده کنید.

کوکتل-با-تکه-های-لیمو

مواردی که هنگام خرید شیکر باید مد نظر قرار دهید

هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب و خرید این ابزار کاربردی، تنها به شکل و مدل آن بسنده نکنید. عوامل دیگری وجود دارد که باید نسبت به آنها آگاه باشید:

– متریال یا جنس

هنگام انتخاب بهترین شیکر متناسب با هدف و نیازتان، انتخاب متریال بسیار مهم است. لازم است که روی یک مدل با کیفیت سرمایه گذاری کنید.

شیکر استنلس استیل با کیفیت بالا، کدر یا شکسته نمی‌شود. برای مدت طولانی نو به نظر می‌رسد و می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید.

شیکر مسی بهترین گزینه است. گران‌تر از مدل استنل استیل است اما بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد. همچنین مدل مسی به دلیل پتینه زیبایی که در طول زمان ایجاد می‌کند، جذاب است.

به طور کلی مدل بوستون برای مبتدیان توصیه نمی‌شود. اگرچه این نوع شیکر بسیار محبوب است، اما مناسب‌ترین گزینه نیست.

– مدل

با در نظر گرفتن مزایا و معایب انواع شیکر که در بالا توضیح دادیم، به این فکر کنید که چه چیزی برای شما مهم است.

آیا طراحی و دیزاین را به کاربردی بودن ترجیح می‌دهید؟ یا استحکام و دوام را به سبک و استایل ترجیح می‌دهید؟ یا تازه کار هستید و وسیله‌ای می‌خواهید که استفاده از آن تا حد امکان آسان باشد؟

اگر در میکسولوژی تازه کار هستید، شیکر کابلر می‌تواند انتخاب خوبی باشد. تمیز کردن آن کمی سخت است، اما استرینر و جیجری که روی آن است می‌تواند کمک بزرگی برایتان باشد.

برای اینکه ظرفیت بیشتری داشته باشید، بهتر است که یک شیکر تین آن تین یا بوستون انتخاب کنید. و برای استایل بیشتر، شیکر پاریسی را انتخاب کنید.

کوکتل-لیموناد-با-شیکر-سنگین

– وزن

اگر قبلاً در مورد شیکرها تحقیق کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که برخی می‌گویند “سنگین”.

شیکرهای سنگین (weighted) مزیت بزرگی دارند. آنها آب بندی محکم تری ایجاد می‌کنند و همچنین می‌توان راحت تر آنها را تکان داد. این مدل شیکر به این صورت است که یکی از کاپ‌ها دارای وزن اضافی در قسمت انتها است.

– طرح

شکی در این نیست که یک شیکر مطمئن و کاربردی با قابلیت استفاده آسان نیاز دارید. اما دیزاین و طراحی آن نیز مهم است.

طرح‌های نامعقول زیادی با اشکال موشک، وزنه، آناناس و موارد دیگر وجود دارد. اما پیشنهاد ما این است  که زیاد دنبال تجملات نباشید.

به عنوان مثال شیکر فرانسوی ترکیبی عالی از استایل و طراحی و کاربردی بودن است.

– حجم یا ظرفیت

شیکرها در اندازه‌های مختلف وجود دارند.

اگر به دنبال این هستید که فقط برای یک نفر نوشیدنی درست کنید، یک شیکر ۱۲ اونسی این کار را انجام می‌دهد. شیکر ۲۰ تا ۲۴ اونسی اجازه می‌دهد حداقل دو نوشیدنی را همزمان درست کنید.

اگر می‌خواهید نوشیدنی‌های بیشتری را به‌طور همزمان تهیه کنید، به دنبال شیکری باشید که ظرفیت آن ۲۸ اونس یا بالاتر باشد.

ست-باریستا-مسی-بوستون-جیجر-استرینر-

– سطح تخصص

تجربه و دانش شما در مورد طرز تهیه کوکتل عامل مهم دیگری است.

اگر مبتدی هستید، پیشنهاد ما یک مدل مستحکم با کاربری آسان است. شیکر کابلر یا تین آن تین بهترین گزینه برای شماست.

منبع:

https://cocktail-society.com/barkeeping/different-types-cocktail-shakers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *