مجله کیت لاین

دسته بندی ها : حرفه ای ها

تاریخچه نان به اواخر عصر حجر و دوره نو سنگی برمی‌گردد. در این مقاله در مورد تاریخچه نان و تفاوتهای نان و شیرینی و طبقه بندی این محصولات و اجزای تشکیل دهنده نان و نحوه پخت نان در مناطق جغرافیایی متفاوت و فرهنگهای مختلف بحث خواهیم کرد.

جدول ذیل نشان دهنده تفاوت‌های اصلی و ساختاری نان و شیرینی می‌باشد :

    

عنوان PASTRY BAKERY
اجزای اصلی آرد –آب – شکر- تخم مرغ- روغن ترد کننده شیرینی آرد سفید- خمیرترش –نمک –شکر

معمولا بدون کره یا روغن

بافت تقریبا نرم ولایه لایه نرم و فیبردار
نقش کره/ روغن ظاهر لایه ها را می سازد دوام آرد- افزایش طعم – نرم کننده
اصل و خاستگاه اصل لغت فرانسوی – اولین ها در اروپا اصل لغت انگلیسی – اولین ها در یونان باستان و امپراطوری رومی ها

 

طبقه بندی نان و شیرینی

  • نان ( Bread ): یکی از اجزائ اصلی وعده های غذایی در تمام فرهنگهای سراسر دنیاست.مواد اصلی تشکیل دهنده نان شامل آرد ، آب ، خمیرترش ( ویا مخمر) و نمک میباشد. اجزای تشکیل دهنده نانها و نحوه پخت آنها در مناطق جغرافیایی متفاوت و فرهنگهای مختلف ، متغیر می باشد. برخی از نانها بدلیل تغییرات سیاسی و برخی بدلیل سنتها و مراسم مذهبی پدید آمده اند .

    
نانها به اشکال و اسامی مختلف از قبیل نان باگت (Baguette)، نان برگر(bread Burger)، نان رول(Roll bread)، نان حلقوی (Bagel) و نان پیتا (Pita bread), نان چاودار (Rye bread)، نان کوچک و گرد (Boule)، فاتایر( Fatayer)، نان ذرت (Corn Bread)، نان سیب زمینی (Potato Bread)، نان اسلایس شده (Sliced Bread)، نان تست فرانسوی (French Toast)، نان قهوه ای (Brown Bread)، نانهای بدون گلوتن (Gluten Free Bread)، نان شیر (Milk Bread) و نان صاف (Flat Bread) و غیره موجود می باشند.

مافین (Muffin) نیز میتواند در این گروه بعنوان نانهای سریع پخت دسته بندی گردد که معمولا شیرین است اما میتواند دارای مزه های دیگر نیز باشد.مافین ها اغلب با میوه،دانه های آجیل ویا تکه های شکلات،طعم دار میگردد.مافین را همچنین میتوان جزو کیک ها طبقه بندی کرد.

  • بیسکویت (Biscuit): یکی از محصولات غذایی بر پایه آرد است که میتوان از سبزیجات معطر هم برای طعم دار کردن آن استفاده کرد.

 

  • براونی ( Brownie) : نوعی دسر جامد به شکل مربع تخت می باشد که در اواخر قرن نوزدهم در امریکا گسترش یافت ودر ابتدای قرن بیستم هم در امریکا وهم در کانادا رواج یافت.

 

  • کیک ( Cake ): مواد اولیه کیکها ترکیبی از آرد ، شکر، تخم مرغ ، کره و یا روغن باضافه مواد طعم دهنده از قبیل وانیل یا شکلات می باشد. همچنین میتوان از دانه های آجیل وشکلات بصورت لایه لایه داخل کیک ها و یا بصورت میوه یخ زده و تکه های شکلات برای تزیین آنها استفاده کرد.

 

  • کوکی (Cookie): نوعی شیرینی کوچک که بطور معمول از آرد ، شکر ،تخم مرغ،  روغن ویا کره باضافه طعم دهنده هایی مانند چیپس شکلات ، دانه های آجیل و کشمش درست می شود.

 

  • کراکر ( Cracker ) : اجزای تشکیل دهنده این محصول بطور معمول از آرد که به آن نمک ،سبزیجات معطر،دانه های روغنی و پنیر افزوده شده ، میباشد.

 

  • شیرینی ( Pastry ): در واقع خمیری است متشکله از آرد و آب و روغن تردکننده که لایه های خمیر آن با مواد شیرین یا ترش پرشده باشد مانند کروسان ، شیرینی دانمارکی وشیرینی های خامه ای

 

  • پای (Pie) : نوعی دیگر از این دسته مواد است که با همان خمیر Pastry درست میشود. پای ممکن است شیرین و حاوی میوه هایی مانند سیب و گیلاس باشد و یا غیر شیرین با محتوای گوشت و سبزیجات باشد.

 

  • تارت (Tart): این دسته شبیه پای هستند اما ارتفاع  خمیر در آنها کمتر و فقط قسمت پایینی محصول شامل خمیر میباشد . تارت میتواند شیرین با تاپینگ میوه و یا غیر شیرین  مانند Quiches باشد که شامل پنیر و گوشت و اسفناج است.

 

  • ترته ( Torte ): نوعی کیک تخم مرغ و شکر و بادام زمینی یا گردو می باشد اما در واقع با کیکها متفاوت است زیرا ماده اصلی تشکیل دهنده کیکها ، آرد می باشد در حالیکه ماده اصلی ترته ، بادام زمینی میباشد.

 

تحقیق ، ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

REFERENCES:

EN.WIKIPEDIA

TASTINGTABLE

BING

AI CHAT GPT4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *