مجله کیت لاین

حقایقی درباره صنعت قهوه
دسته بندی ها : حرف نو

تصور اینکه قهوه سبب ابداع و اختراع و راهگشا بودن بسیاری از مسائل بوده است بسی جای تعجب دارد!

۱- آیا می دانید قهوه باعث اختراع Web Cam شد ؟  بله جای بسی تعجب است که قهوه سبب شد تا ایده دوربین شبکه ای (Web Cam) به ذهن دانشمندان برسد. در سال ۱۹۹۱ پزوهشگران دانشگاه کمبریج از اینکه برای رفع خستگی خود به آشپزخانه دانشگاه بروند و با قوری خالی قهوه مواجه شوند، بسیار افسرده و دلسرد شده بودند. همین امر سبب شد تا خلاقیت بخرج دهند و ضرب المثل ” ضرورت مادر اختراع است” را به واقعیت تبدیل کنند. آنها تصمیم گرفتند دوربینی را ساخته که با نصب بر روی کامپیوترها بتوانند موقعیت قوری قهوه را از همان محل میز کار خود بسنجند و بدین ترتیب Web Cam اختراع شد.

قهوه باعث اختراع Web Cam شد

۲-  دانه قهوه پس از نفت ، عمده ترین و مهم ترین محصول صادراتی جهان می باشد.

 
2- دانه قهوه پس از نفت ، عمده ترین و مهم ترین محصول صادراتی جهان می باشد.

۳-  دانه قهوه ، راهگشایی برای اعزام تیم برزیل به المپیک بود. در سال ۱۹۳۲، برزیل با کمبود سرمایه جهت ارسال تیم ورزشکاران خود به المپیک تابستانی که قرار بود در لس آنجلس برگزار شود ، مواجه شده بود. بنابراین ورزشکاران خود را همراه با ۵۰.۰۰۰ کیسه قهوه روانه سفر به آمریکا کرد و بدین ترتیب توانست منابع مالی سفر را فراهم کند.

اعزام تیم برزیل به المپیک

۴-  در سال ۲۰۱۱ ، پژوهشها نشانگر این بود که زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می نوشند، در یک دوره ده ساله ، بمقدار ۱۵ درصد کمتر از زنانی که در هفته یک فنجان قهوه می نوشند دچار افسردگی می شوند.

زنانی که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می نوشند، در یک دوره ده ساله ، بمقدار 15 درصد کمتر از زنانی که در هفته یک فنجان قهوه می نوشند دچار افسردگی می شوند.

۵- دوستداران قهوه ، بسیار کمتر از دیگران به بیماریهایی از قبیل دیابت، سرطان، نقرس، سنگ کلیه و بیماریهای قلبی – عروقی و پارکینسون مبتلا می شوند. همچنین قهوه با افسردگی مبارزه میکند و ریسک خودکشی را در افراد پایین می آورد.

دوستداران قهوه ، بسیار کمتر از دیگران به بیماریهایی از قبیل دیابت، سرطان، نقرس، سنگ کلیه و بیماریهای قلبی – عروقی و پارکینسون مبتلا می شوند.

۶- همیشه شنیده شده  است که قهوه باعث دهیدراته شدن (کم آبی) بدن می شود در حالیکه این مطلب را باید به این شکل تصحیح کرد که چنانچه کافئین بیش از حد بخورید ، بدن کم آب می شود. براساس تحقیقات انجام شده ، چنانچه بمقدار ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم قهوه در روز میل نمایید ، در خروجی مایعات بدن تاثیری نخواهد داشت.

قهوه باعث دهیدراته شدن (کم آبی) بدن می شود

۷-  این دو شخص سرشناس یعنی بتهوون و روزولت جزو  عاشقان قهوه بودند بطوریکه بتههون باید اطمینان حاصل میکرد که برای هر فنجان قهوه ای که می نوشد ، دقیقا از ۶۰ دانه قهوه عصاره گیری شده باشد. روزولت نیز (از رؤسای جمهور امریکا) روزانه یک گالن قهوه می‌نوشید (  البته شما سعی بر انجام این کار نداشته باشید. )

  ۸-  فنلاند بزرگترین مصرف کننده قهوه جهان است.

فنلاند بزرگترین مصرف کننده قهوه جهان است.

۹- دانه های قهوه که بمقدار کم تفت داده شده اند (Light Roast) کافئین بیشتری نسبت به دانه های زیاد تفت داده شده (Dark Roast)دارند. در واقع هر چه دانه قهوه بیشتر تفت داده شود ، کافئین موجود در آن بیشتر پخته می شود و تاثیر آن کمتر می شود.

دانه های قهوه که بمقدار کم تفت داده شده اند

   ۱۰- صنعت قهوه در جهان به تعداد ۲۵ میلیون تولید کننده کوچک را در استخدام خود دارد و امرار معاش حدود ۱۲۵ میلیون نفر در جهان به صنعت قهوه وابسته است. در ایالات متحده امریکا بتعداد ۱۷۵۳۷ حرفه مربوط به تولید قهوه وجود دارد. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ میلادی، افرادی که در استخدام صنعت قهوه هستند سالیانه به میزان ۳.۸% رشد داشته باشد. بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در سطح جهانی ، ۵.۴ میلیون کیسه ( ۶۰ کیلوگرمی )  قهوه تولید شده است.

صنعت قهوه در جهان
تحقیق، ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *