مجله کیت لاین

شاورما
دسته بندی ها : حرفه ای ها

شاورما و دونر کباب از غذاهای کنار خیابانی محبوب عموم مردم خاورمیانه

SIMILARITIES & DIFFERENCES BETWEEN SHAWERMA & DONER

شباهتها و تفاوتهای شاورما و دونر کباب

شاورما و دونر کباب هر دو جزو غذاهای کنار خیابانی هستند که در خاورمیانه بسیار معروف و محبوب مردم است.

هردو شامل برشهای گوشت هستند که روی میله های عمودی چرخان (Rotisserie) قرار گرفته و رویهم انباشته شده‌اند که با چرخش میله و تحت حرارت قرارگرفتن آن، گوشت پخته و رست میشود. تفاوتهای آنها به قرار ذیل است:

  • اصل و ریشه: خاستگاه شاورما برآمده از مناطق خاور نزدیک (شامل کشورهایی از قبیل لبنان، سوریه، اردن و کشورهای عربی) می باشد. در واقع این کلمه، ریشه عربی دارد که به معنای چرخان می باشد.
  • ادویه دار کردن: هر دو شاورما و دونر کباب میتوانند از گوشت بره، جوجه و یا گوساله و گاو باشد، با این تفاوت که مواد شاورما را با ۵ تا ۱۵ نوع ادویه و سبزیجات معطر (از قبیل زیره سبز، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، گشنیز و آب لیموترش) مرینیت میکنند، در حالیکه دونر کباب فقط با نمک و فلفل و نهایتا پونه و اویشن مرینیت میشود.
  • نحوه سرو: شاورما معمولا در نان پیتا پیچیده میشود که به همراه آن، از سس دانه کنجد و حموص و سالادهای منطقه خاور نزدیک برای پر کردن داخل نان نیز استفاده میشود.

در حالیکه دونر کباب در نانهای مسطح و یا نان هایی ضخیم تر از نان پیتا گذاشته میشود و به همراه آن از پیاز، کاهو، گوجه فرنگی و سسهای مخصوص ترکی استفاده میشود.

  • نوع گوشت: اگرچه در هر دو از گوشت استفاده میشود باید گفت که در شاورما از برشهای نازک گوشت اما در دونر کباب از تکه های بزرگتر گوشت استفاده می گردد. درشاورما اصولا از گوشت بره یا گاو استفاده میشود البته امروزه از گوشت گوساله و بوقلمون و جوجه نیز برای شاورما استفاده می گردد.
    در دونر کباب اصولا از گوشت بره استفاده می‌شد اما از زمانی که دونر کباب در دنیا بعنوان یک غذای ترکی رواج یافت از دیگر انواع گوشت هم به این منظور استفاده میگردد. در ضمن در پخت دونر کباب، لایه‌های چربی بین گوشت قرار میگیرد تا گوشت آبدار بماند.

تحقیق، ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

:REFERENCES

BING

cheffist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *