مجله کیت لاین

دسته بندی ها : معرفی لوازم آشپزخانه

شاید تاکنون برای شما نیز در زمان خرید لوازم آشپزخانه این سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی میان مایکروویو ( Microwave oven ) یا مایکروفر (Mini oven) وجود دارد؟ برخی این دو کلمه را به اشتباه به کار می‌برند ولی تفاوت‌هایی میان مایکروفر و مایکروویو وجود دارد. تفاوت مایکروفر و مایکروویو در این است که مایکروویو مواد غذایی را با ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در زمان کم درست می کند ولی مایکروفر با داشتن المنت گرمایی غذا را در مدت زمانی نسبتا بیشتر از مایکروویو ولی به طور کامل گرم می نماید و در اصطلاح غذابه طور کامل مغز پخت می شود.

مایکروویو ( Microwave oven ) یا مایکروفر ؟

اشتباه رایج عموم مردم متاسفانه در بکارگیری این دو کلمه (مایکروویو یا مایکروفر) بجای یکدیگر است که کاملا نابجا می باشد و کلا واژه ای بنام مایکروفر نادرست می باشد.

مایکروویو ( Microwave oven )

مایکروویو ( Microwave oven ) دستگاهی است که با تابش اشعه الکترو مغناطیس سبب ایجاد حرارت و انتقال آن به مواد غذایی داخل دستگاه می شود. در واقع این امواج الکترومغناطیس با سرعت و جهش بسیار زیاد به دیواره های دستگاه برخورد می کنند و از طریق مواد غذایی جذب میگردند. در این نوع  سیستمها امواج فقط توسط مواد غذایی جذب میشود و هیچگونه اتلاف انرژی جهت گرم نمودن محیط داخل دستگاه دیده نمیشود. عملکرد این امواج بدین گونه است که با هدف قراردادن آب موجود در مواد غذایی، سبب لرزش آب و در نتیجه اصطکاک مولکولها با هم می شود و این فرآیند موجب ایجاد حرارت و گرم شدن مواد غذایی می گردد.

microwave

مایکروویوها معمولا دارای یک سینی چرخان می باشند که در جهت عقربه ساعت یا بر خلاف آن میچرخد تا اطمینان حاصل شود که امواج الکترو مغناطیس به همه جهات موادغذایی برخورد می کند. به دلیل همین امواج باید از قرار دادن ظروف فلزی در مایکروویو خودداری کرد زیرا سبب ایجاد جرقه و آتش سوزی می شود . از قابلیت های اصلی مایکروویو میتوان به یخ زدایی مواد ، گرم نمودن مواد غذایی و به جوش آوردن مایعات اشاره کرد.

فر رومیزی (Mini oven)

نوع دیگری از دستگاهها که از نظر ظاهر بیرونی شبیه به مایکروویوها هستند ولی سیستم حرارتی و عملکرد کاملا متفاوتی با آنها دارند فر رومیزی (Mini oven) نامیده میشوند که در واقع سیستم آنها همان  سیستم فر (Oven) میباشد که با جریان برق کار می کند اما در سایز کوچکتری هستند و قابلیت استفاده روی کابینت، میز و غیره را دارند.

در اینگونه دستگاهها ، حرارت از طریق المنتهای تعبیه شده در بخش فوقانی و تحتانی دستگاه و در بعضی مدلها علاوه بر المنتها، وجود یک فن جهت گردش هوای گرم روی موادغذایی سبب داغ شدن غذا می شود. بر خلاف مایکروویوها در این نوع دستگاهها میتوان از ظروف فلزی هم استفاده کرد.

Mini Oven

نکته: به یاد داشته باشید اینگونه فرهای رومیزی ( Mini ovens ) بهیچوجه مناسب عمل یخ زدایی از مواد غذایی نیستند

تحقیق،ترجمه و تدوین : رویا تهرانچی

 

 

:REFERENCES

BING

askthehomegeek

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *