مجله کیت لاین

گران-ترین-رستوران-های-دنیا
دسته بندی ها : بگردیم و بخوریم

آنهایی که در چشیدن غذا حرفه‌ای هستند ارزشی بیشتر از میل کردن غذای خوب برای این رستوران‌ها قائل هستند. به عبارت دیگر آنها صرفاً هزینه غذا را نمی‌پردازند، بلکه برای خدمات بی عیب و نقص و محیط بی‌نظیر گران‌ترین رستوران‌های دنیا هزینه می‌کنند.

افراد خبره و اهل فن می‌دانند که هر لقمه خوب و خوشمزه‌ای که در دهان می‌گذارند، ارزش هزینه کردن را دارد. بارزترین ویژگی گران ترین رستوران های دنیا – چه مکان‌هایی دیدنی داشته باشند و چه توسط سرآشپزهای درجه یک دنیا اداره شوند – این است که معمولا از ماه‌ها قبل رزرو می‌شوند.

در رابطه با غذاهای گران‌قیمت نظرات متفاوتی وجود دارد. منتقدان از زیاده‌روی و اغراق بیش از حد در مصرف غذا با در نظر گرفتن قیمت منوها – که در محدوده سه و گاهی حتی چهار رقم یورویی است – صحبت می‌کنند. اما آنهایی که در چشیدن غذا حرفه‌ای هستند ارزشی بیشتر از صرفا میل کردن غذای خوب برای این رستوران‌ها قائل هستند. به عبارت دیگر آنها صرفاً هزینه غذا را نمی‌پردازند، بلکه برای خدمات بی عیب و نقص و محیط بی‌نظیر گران‌ترین رستوران‌های دنیا هزینه می‌کنند. در حالی که برخی از سرآشپزهای پرآوازه به طور انحصاری بر روی نمایش غذاها تمرکز می‌کنند، برخی دیگر مهمانان خود را به دنیایی بی‌مانند می‌برند. مجله کیت لاین سری به این دنیا زده و هفت عدد از گران ترین رستوران های دنیا را به شما معرفی می‌کند.

۱- رستوران سابلیموشن (Sublimotion) / ایبیزا / اسپانیا

هر شب فقط از ۱۲ مهمان پذیرایی می‌شود. سرآشپز پاکو رونسرو (Paco Roncero) از سال ۲۰۱۴ در فضایی منحصر به فرد و نوین در هتل هارد راک (Hard Rock) پذیرای مهمانان خود بوده است. در سابلیموشن (Sublimotion) هنرهای آشپزی و نوآوری‌های تکنولوژیکی با هم ترکیب شده‌اند تا یک تجربه احساسی کامل، مهیج و بی‌سابقه ایجاد کنند.

قیمت منوی فعلی به ازای هر نفر چیزی حدود ۱۹۰۰ یورو است، اما این سرآشپز معروف چیزی بیشتر از بهترین غذاهای درجه یک را ارائه می‌دهد. پاکو رونسرو با دو ستاره میشلن تجربه فوق‌العاده‌ای را خلق کرده است. او علاوه بر سرآشپزهای مختلف، یک کارگردان، یک آهنگساز، یک دی‌جی، یک طراح مد و یک شعبده‌باز (illusionist) را نیز به کار گرفته است. در طول بیست کورس (بشقاب) که سرو می‌شود، سرگرمی‌های بی‌نظیری به مهمانان ارائه می‌شود: عینک‌های واقعیت مجازی، غذاهای مبتنی بر آشپزی مولکولی، یک منوی کامل از موسیقی و رقص که روی آن کاملا مطالعه و کار شده است. این بالاترین درجه تجربه غذاشناسی است.

رستوران-سابلیموشن-یکی-از-گران-ترین-رستوران-های-دنیا

۲- رستوران گای ساووی (Guy Savoy De Paris) / پاریس / فرانسه

Guy Savoy de Paris در فضای چشمگیر هتل de la Monnaie قرار گرفته است. سرآشپز گای ساووی (Guy Savoy) هر روز فصل جدیدی از داستانی را می‌نویسد که از چند دهه پیش آغاز کرده است. او دوران جوانی خود را در رستوران خانوادگی‌اش، La Buvette de l’Esplanade، در روستای Bourgoin-Jallieu گذراند. اما گای امروز در پاریس رستورانی را می‌گرداند که شش اتاق غذاخوری دارد. هر اتاق با نقاشی‌ها و مجسمه‌های معاصر تزئین شده‌اند (بسیاری از آنها از فرانسوا پینو به امانت گرفته شده) و پنجره‌هایی با قاب‌های قدیمی مشرف به رود سن! این محیط مجلل و باشکوه به هیچ وجه سرآشپز را از ماموریت خود منحرف نمی‌کند: تجلیل، بزرگداشت و ادای احترام مداوم به غذاهای لذیذ فرانسوی.

چشیدن سوپ نمادین کنگر فرنگی و ترافل او که همراه با نان بریوش که به کره ترافل آغشته شده، تجربه کشف یک لذت واقعی است. این سرآشپز فرانسوی همچنین سرآشپزهای ستاره‌ای از جمله گوردون رمزی را آموزش داده است. منو رستوران شامل ۱۳ وعده است و هزینه برای هر نفر کمتر از ۶۰۰ یورو می‌باشد. اما این قیمت به این معنی است که می‌توانید از غذاهای کلاسیک فرانسوی مانند کبوتر یا اردک که در یکی از بهترین لوکیشن‌های پاریس سرو می‌شود لذت ببرید.

رستوران-گای-ساووی-پاریس-یکی-از-گران-ترین-رستوران-های-دنیا

۳- رستوران پر سه (Per Se) / نیویورک / آمریکا

توماس کلر (Thomas Keller) Per Se را در فوریه ۲۰۰۴ افتتاح کرد. طبق گفته وب سایت کلر، او “اولین و تنها سرآشپز متولد آمریکاست که چندین رتبه سه ستاره میشلن دارد”. تمرکز او روی جزئیات است، نه تنها در آشپزخانه، بلکه در فضا، محیط و همه آن چیزی که ارائه می‌دهد. در این رستوران شیک که مشرف به سنترال پارک است، سرآشپز کوری چو (Corey Chow) به رسپی‌های آمریکایی کمی رنگ و بوی آشپزی فرانسوی داده است. غذای خاص او “صدف و مروارید” است، که متشکل از زابایونه (zabaione) و تاپیوکا به شکل مروارید (pearl tapioca) با صدف و خاویار آب‌پز، به همراه گوشت گاو کبابی است.

لذت و شوقی که در آشپزی رستوران Per Se وجود دارد، نشان دهنده این است که کمال و بی‌نقصی در این دنیا واقعا وجود دارد! Per Se منویی با قیمت ۳۵۵ دلار ارائه می‌دهد که یکی از آنها گیاهی است. اما بسته به اتاقی که در آن نشسته‌اید و غذایی که میل می‌کنید قیمت منو می‌تواند تا ۸۰۰ دلار افزایش داشته باشد.

رستوران-پر-سه-نیویورک

 

۴- رستوران اولترا وایولت (UltraViolet) / شانگهای / چین

لذت بردن با تمام حواس شعار رستوران اولترا وایولت است که توسط سرآشپز Paul Pairet اداره می‌شود. مدل سرو به این شکل است که ده مهمان انحصاری همگی در کنار یکدیگر و روی یک میز می‌نشینند. بین ۱۰ تا ۲۰ کورس برای پذیرایی تدارک دیده می‌شود و هر کدام با عناصر موسیقی و بصری ترکیب می‌شوند که فضایی فوق‌العاده منحصر به فرد ایجاد می‌کنند. تجربه‌ای که واقعاً بی‌مانند است و هدف اصلی آن تنها ایجاد و برانگیختن یک چیز است: احساسات.

البته که بازدید از رستوران اولترا وایولت ارزان نیست! بسته به اینکه کدام یک از دو منو را انتخاب کنید، چیزی معادل ۵۵۰ یا ۸۵۰ یورو پرداخت خواهید کرد. اما در عوض چیزی را تجربه می‌کنید که تا به امروز در جهان بی‌نظیر است: هم‌آهنگی بی عیب و نقص یک شام. رستوران-اولترا-ویولت-شانگهایگران ترین رستوران های دنیا

۵- رستوران Chef’s Table at Brooklyn Fare / نیویورک / آمریکا

سزار رامیرز (Cesar Ramirez)، سرآشپزی که به شدت بر کیفیت تمرکز دارد و منابع نامحدودی دارد، در رستوران افسانه‌ای خود – Chef’s Table – در نیویورک، Kodawari را تمرین می‌کند (اصطلاحی ژاپنی به معنای بهینه‌سازی چیزی تا حد کمال). از این گذشته او به دنبال تهیه موادی است که اکثر سرآشپزهای دنیا به آنها دسترسی ندارند؛ یا به این دلیل که بسیار گران و کمیاب هستند، یا به این دلیل که فکر نمی‌کنند چیزی بهتر از چیزی که در حال حاضر دارند بخواهند.

در رستوران Chef’s Table at Brooklyn Fare که مدت‌هاست به منهتن نقل مکان کرده، اما به طرز فریبنده‌ای در پشت یک سوپرمارکت پنهان شده است، رامیرز آشپزی ژاپنی و فرانسوی را با شور و اشتیاقی غیر قابل وصف ترکیب می‌کند. منوی این رستوران که سه ستاره میشلین نیز دارد، بدون شراب یا ساکی، حدود ۴۰۰ دلار برای هر نفر هزینه دارد. در حالی که ممکن است برخی از قیمت بالای منو دلسرد شوند، اما Chef’s Table در واقع یکی از رستوران‌هایی در آمریکا است که به سختی می‌شود رزرو کرد.

رستوران-میز-سرآشپز-نیویورک

۶- رستوران ماسا (Masa) / نیویورک / آمریکا

روی تجربه غذاخوری تمرکز کنید: ماسا که در نیویورک قرار دارد، موسیقی، کانسپت رنگی یا پنجره‌ای خاص ندارد. ماسایوشی تاکایاما (Masayoshi Takayama)، استاد سوشی ژاپنی، منوی ثابتی سرو نمی‌کند، بلکه مجموعه‌ای از غذاهای تازه را سرو می‌کند. هر غذا به گونه‌ای ساخته شده است که ویژگی اصلی و ذاتی اجزا و عناصر تشکیل دهنده حفظ می‌شود. به هر حال هدف او این است که صد درصد ماهیت تنها یک چیز را منتقل کند: اومامی (Umami واژه‌ای ژاپنی است که می‌توان آن را به «طعم خوش» ترجمه کرد – ویکی‌پدیا). مواد لازم روزانه از ژاپن با هواپیما ارسال می‌شود و مهمانان شخصاً توسط سرآشپز استقبال می‌شوند. ماسا فقط برای ۲۶ نفر جا دارد. تازه‌ترین و انحصاری‌ترین مواد اولیه هزینه‌بر نیز هستند! برای این تجربه برای هر نفر نزدیک به ۵۰۰ یورو هزینه دارد و نوشیدنی‌ها و مالیات‌ها همچنان در پایان به صورت‌حساب اضافه می‌شود.

رستوران-ژاپنی-ماسا-یکی-از-گران-ترین-رستوران-های-دنیا

۷- رستوران کیچو (Kitcho) / کیوتو / ژاپن

در کیچو در اصل آثار هنری سرو می‌شود! منوها خاص هستند و مهمان نمی‌تواند انتخاب کند که چه چیزی بخورد. تیمی که توسط سرآشپز با سه ستاره میشلن کونیو توکوکا (Kunio Tokuoka) رهبری می‌شود، در حال آماده کردن یک منوی سنتی ژاپنی است که مهمانان در آن با روح چیزها آشنا می‌شوند.

در رستوران کیچو غذا اغلب به عنوان “خارج از این دنیا” (out of this world) تبلیغ می‌شود. در این سفر به سرزمین لذایذ آشپزی، غذاها به سبک سنت کایسکی (kaiseki) ژاپنی ارائه می‌شوند. غذایی سبک که در مراسم سنتی چای ژاپنی سرو می‌شود. کیچو اینو (Kitcho inō) به سنت آشپزی اهمیت زیادی می‌دهد. به همین دلیل است که توکوکا با جزئیات زیادی مانند تضاد رنگ بین غذا و بشقاب یا ارائه‌ای مفصل کار می‌کند. هزینه این مراسم چای سنتی ژاپنی حدود ۶۰۰ دلار است.

رستوران-کیچو-کیوتو

در نهایت باید گفت که گران ترین رستوران های دنیا روی دو چیز تمرکز ویژه‌ای دارند:

  • ارائه منویی فراتر از غذا و درگیر کردن تمام حواس مهمانان
  • استفاده از مواد اولیه و متریال تازه و منحصر به فرد

منبع:

https://www.ktchnrebel.com/most-expensive-restaurants-worldwide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *