شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

ست های مختلف قاشق و چنگال سرو رومیزی

دانستنی های رستوران / ۲۴, بهمن ۱۳۹۷
ست های مختلف قاشق و چنگال سرو رومیزی
دغدغه انتخاب و خرید ست قاشق و چنگال سرو با راهنمای زیر برای رستوران‌ها ساده می‌شود. با مطالعه این راهنمای خرید، نکاتی راجع به قاشق و چنگال‌های تجاری خواهید آموخت که در تصمیم گیری درست در انتخاب بهترین و مناسب ترین مورد برای فضای مورد نظر شما، کمک خواهد کرد.

دانستن اختلاف بین گونه‌های متنوع قاشق و چنگال مهم است چرا که با شناخت همه گونه‌های قاشق و چنگال موجود در بازار، تصمیم گیری قریب به یقین می‌شود. ما حتی با قرار دادن راهنمای مقایسه‌ای این تصمیم گیری را راحت‌تر ساختیم. بنابراین می‌توانید با مطالعه هر الگویی که ارائه می‌دهیم و مقایسه آن با انواع مشابه از سازنده‌های دیگر، ست قاشق و چنگال جدید خود را به عنوان یک مجموعه انتخاب کنید.

 کیفیت قاشق و چنگال‌ و کارد

۱۰-۱۸ در مقایسه با ۰-۱۸ و یا ۰-۱۳

ست‌های استیل ضد زنگ در سه کیفیت در دسترس هستند: ۱۰-۱۸ ، ۰-۱۸ و ۰-۱۳

احتمال دارد که به کیفیت ۸-۱۸ هم برخورد کنید که در واقع  مشابه استیل ضد زنگ کیفیت ۱۰-۱۸ می‌باشد. این طراحی‌ها به درصد کروم و نیکل موجود در آلیاژ استیل ضد زنگ اشاره دارد. کروم در استیل ضد زنگ به منظور دوام بیشتر و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی استفاده می‌شود، در حالیکه نیکل به منظور جلا و درخشندگی بیشتر استفاده می‌شود.

قاشق و چنگال۱۰-۱۸ (استیل ضد زنگ ۳۰۴) = حاوی ۱۸% کروم و ۱۰% نیکل

قاشق و چنگال ۰-۱۸ (استیل ضد زنگ ۴۲۰) = حاوی ۱۸% کروم و ۰% نیکل

قاشق و چنگال ۰-۱۳(استیل ضد زنگ ۴۱۰)= حاوی ۱۳% کروم و ۰% نیکل

بیشتر کاردهای غذای اصلی و دسر با استیل ضد زنگ ۰-۱۳ ساخته می‌شوند. این استیل جهت تهیه تیغه به منظور ساخت سطح برش تیز، ایده‌آل است در حالیکه همچنان خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را دارد.

ست‌هایی که آلیاژ ۰-۱۸ دارند مغناطیسی هستند، به طوری که آن‌ها را انتخاب مناسبی برای بازیابی کسب و کارتان می‌کند.

به یاد داشته باشید که نوع این مواد ارتباطی به ضخامت یا قطر قاشق و چنگال ندارد بلکه تعیین کننده وزن آن‌هاست. هرچه عدد قطر بالاتر باشد، ضخامت و وزن ست بیشتر می‌شود.

آلیاژ ۱۰-۱۸ در مقایسه با ۰-۱۸

۱۰-۱۸ براق صیقلی است و در برابر زنگ زدگی مقاوم است و ساختار مستحکمی دارد.

۰-۱۸ براق است، نیکل ندارد و مقرون به صرفه است.

 

+ مشاهده محصولات بیشتر این دسته

 

وزن ست قاشق و چنگال و کارد

  • ست‌های با وزن کمتر، سبک‌ترین ست رومیزی هستند. این دسته عمدتا با وزن سبک نامیده می‌شود. معمولا راحت در دست جای می‌گیرند و در کافه‌ها و مدارس و موسسات دیگر کاربرد دارند.
  • ست‌های با وزن متوسط (نیمه سنگین) که از ست‌های سبک بادوام‌تر هستند، به‌راحتی خم نمی‌شوند و برای پذیرایی بی‌نقص ساخته شده‌اند. معمولا در رستوران‌های Casual dining یا فست فودهای معمولی استفاده می‌شود.
  • ست‌های سنگین با وزن مضاعف: به عنوان درجه برتر ست قاشق و چنگال هستند. ست‌های سنگین سطح بالایی از کیفیت را همراه دارند که آن‌ها در بیشتر رستوران‌ها و هتل های خوب می‌توان دید. در مقایسه با ست‌های سبک یا نیمه سنگین در دستان شما بسیار محکم و خم کردن آن کار خیلی سختی است.

پس از کیفیت و وزن ست‌ها گام بعدی در واقع تشخیص این است که هر کدام از اجزای ست‌های قاشق و چنگال و کارد برای کدام وعده یا غذا استفاده می‌شود. سایزها و انواع مختلف قاشق، چنگال یا کارد در ادامه معرفی شده‌اند.

  • قاشق چایخوری: این قاشق برای مصارف متنوعی از قهوه و چای تا دسر و میان وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قاشق تصور بیشتر مردم است زمانی که اسم قاشق به گوش‌شان می‌رسد.
قاشق چایخوری
  • قاشق دسر: در سایز و شکل بسیار شبیه قاشق سوپ می‌باشد (معمولا بزرگتر از قاشق چایخوری است). قسمت کاسه‌ای آن بیضی، گود و کمی عریض است.
قاشق دسر
  • قاشق غذاخوری: از نظر شکل شبیه قاشق چایخوری معمولی است اما با اندازه‌ای بزرگتر. قاشق‌های غذاخوری اساسا هنگام سرو غذاها در ظروف و کاسه‌های وسط میز چیده می‌شوند.
قاشق غذاخوری
  • قاشق سوپ خوری: قسمت کاسه‌ای عریض‌تر و گودتر و با شکل بیضی مشخص‌تری نسبت به قاشق غذاخوری دارد. بنابراین مایع بیشتری می‌تواند نگه دارد.
قاشق سوپ خوری
  • قاشق فنجان: از نظر شکل بسیار شبیه قاشق چایخوری استاندارد است با دسته‌ای بلندتر و قسمت کاسه‌ای به نسبت کوچکتر که برای هم زدن قهوه‌ای که در حجم کم سرو می‌شود (مانند اسپرسو و کاپوچینو) به کار می‌رود.
قاشق فنجان
  • قاشق سرو خورشت: نوع دیگری از قاشق سوپ خوری است. به طور کلی کوچکتر از قاشق سوپ خوری معمول است و قسمت کاسه‌ای شکل گردی دارد.
قاشق سرو خورشت
  • قاشق شربت: دسته بلند و باریکی دارد و قسمت کاسه‌ای آن بیضی شکل و کوچک است. برای هم زدن نوشیدنی‌هایی که ظرف بلندی دارند همچون میلک شیک‌ها و نوشیدنی‌هایی که یخ شناور دارند عالی هستند.
قاشق شربت خوری
  • قاشق مرکبات: بسیار شبیه قاشق چایخوری طراحی شده است اما قسمت کاسه‌ای آن بلندتر، دندانه دار و سخت است که به‌راحتی میوه را از پوسته آن جدا می‌کند. این قاشق برای مرکبات و طالبی مناسب است.
قاشق مرکبات
  • چنگال غذاخوری: بخشی از هر ست معمولی و سنتی است. معمولا برای وعده اصلی استفاده می‌شود. در رستوران‌هایی که وعده‌های غذایی با فاصله کم و سریع سرو می‌شوند، ممکن است تنها چنگال مورد استفاده باشد. بیشتر آن‌ها چهار دندانه دارند و تعدادی هم بسته به نوع طراحی آن‌ها دارای سه دندانه می‌باشند.
image alt text
  • چنگال کوکتل/صدف: این چنگال کوچک مناسب پیش غذاهای کوچک مثل تکه‌های پنیر، زیتون و صدف می‌باشد.
چنگال صدف
  • چنگال دسر: چنگال دسر و سالاد گاها به جای یکدیگر استفاده می‌شوند هرچند که چنگال دسر کوچکتر و باریکتر از چنگال سالاد است. معمولا برای دسرهایی چون کیک و پای استفاده می‌شود.
چنگال دسر
  • چنگال سالاد: کوچکتر از چنگال غذاخوری سنتی است و بیشتر اوقات برای خوردن سالادها و تکه‌های میوه استفاده می‌شود.
چنگال سالاد
  • چنگال غذا خوری اروپایی: از نظر اندازه بزرگتر و از نظر وزن سنگین‌تر از چنگال غذاخوری سنتی است. معمولا برای موقعیت‌های رسمی استفاده می‌شود و در رستوران‌های مجلل و گران‌قیمت یافت می‌شود.
چنگال غذاخوری
  • چنگال حلزون : دارای دو دندانه بلند است و اصولا برای درآوردن گوشت داخل پوسته حلزون به کار می‌رود.
چنگال حلزون
  • کارد غذاخوری اروپایی: این کارد تقریبا سه برابر بزرگتر و سنگین‌تر از کارد غذاخوری معمولی است. معمولا برای موقعیت‌های رسمی و در رستوران‌های مجلل و گران‌قیمت یاقت می‌شود.
کارد غذاخوری
  • کارد غذاخوری: نوک گرد و تیغه بلندتری از کارد کره دارد. برای برش غذاهای سفت مثل سبزیجات و گوشت‌های نرم استفاده می‌شود و یکی از اجزای پرکاربرد ست‌های قاشق و چنگال میز غذاخوری است.
کارد غذاخوری
  • کارد کره: دارای لبه تیغه کشیده و باریک و نوک گرد می‌باشد. این طراحی برای مالیدن کره و مربا روی غذاهای نرم مثل رولت، مافین و نان‌های تست مناسب است.
کارد کره
  • کاردک کره: معمولا کوچکترین کارد در ست است، ویژگی آن نوک گرد و تیغه تخت آن می‌باشد. جهت مالیدن کره، ژله و روکش‌های دیگر استفاده می‌شود.
کاردک کره

 

نگهداری و مراقبت از ست‌های استیل ضد زنگ

با رعایت نکات زیر ست‌های استیل عمر طولانی‌تر و ظاهر بهتری خواهند داشت:

  • تمام باقیمانده مواد غذایی را از آن‌ها پاک کنید.
  • چیدمان و جابه‌جایی را به‌درستی انجام دهید. پیشنهاد مناسب در چیدن اجزای ست در محفظه شستشو این است که تیغه و دندانه‌ها و قسمت کاسه‌ای قاشق‌ها به سمت پایین باشند.
  • حدود ۲۰ دقیقه اجزای ست را خیس کنید. از پودرهای شستشوی مناسب استفاده کنید که دارای ذرات نفوذپذیر و اشباع برای تاثیر بیشتر باشند.

      *به یاد داشته باشید پس از مدتی پودر شستشو را عوض کنید در غیر این صورت تاثیر مواد شیمیایی بر باقیمانده غذا کم خواهد شد.

  • مانند همه استیل‌ها، سختی آب و غلظت بالای کلراید نهایتا ساختار محافظت‌شده آن را تخریب می‌کند. تا زمانی که عمل خیس کردن و شستشو و آبکشی ماشین ظرفشویی به‌درستی انجام شود، شوینده‌های قوی و ضدعفونی‌کننده‌ها به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند.
  • برای اطمینان از اینکه ست رومیزی شما همیشه خوب به نظر می‌آید پس از شستشو بلافاصله با یک دستمال میکروفایبر کاملا خشک و لکه‌ها را پاک کنید.

جدول محاسبه تعداد استاندارد مورد نیاز از هر جزء ست قاشق و چنگال رومیزی

  • ستون مربوط به نوع رستوران را انتخاب کنید.
  • تعداد صندلی‌های لیست را در محتوای هر ستون که در مرحله قبل انتخاب کردید ضرب کنید. برای مثال تعداد قاشق چایخوری پیشنهادی در یک رستوران Fine dining با ۱۲۵ صندلی به ترتیب زیر خواهد بود:

                                                                                    ۱۲۵X۵=۶۲۵

 

ست های مختلف قاشق و چنگال سرو رومیزی

 با توجه به جدول مقایسه‌ای که ارائه شد به‌راحتی می‌توانید بهترین ست مورد نیاز خود را که مناسب الگوی طراحی فضای پذیرایی شماست را انتخاب کنید.

 

مترجم فاطمه اسماعیلی