شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

نیروی انسانی، کلید موفقیت یا پاشنه آشیل در صنعت رستوران

دانستنی های رستوران / ۳۰, اردیبهشت ۱۳۹۸
نیروی انسانی، کلید موفقیت یا پاشنه آشیل در صنعت رستوران
انتخاب پرسنل و نیروی کار مناسب از مهمترین و دشوارترین قسمت‌های یک بیزینس است. تخصصی شدن کارها از یک سو و افزایش نقش تجهیزات و دستگاه‌های جایگزین انسان از سوی دیگر، مقوله انتخاب پرسنل بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر شده است. مقولاتی مانند حقوق پرسنل، موارد بیمه و تامین آینده شغلی و نیز قوانین حمایتی در هنگام بروز حوادث کاری از دیگر موارد مطرح شده در بحث نیروی انسانی است.

در این مقاله روی صحبت با سرمایه‌گذارانی است که در صنعت رستوران به دنبال راه‌اندازی یک رستوران موفق هستند و طبیعتا با مقوله انتخاب نیروی کار رستورانی درگیرند و هدف ما این است که با تبادل نظر و بیان دیدگاه‌ها بتوانیم دانش و توانایی خود را در این امر افزایش دهیم و دانسته‌های یکدیگر را تکمیل کنیم.

ابتدا بهتر است که با تحقیق و بررسی و نیز کمک گرفتن از مشاوران حقوقی از قوانین کار و زیر و بم شرایط حقوقی قراردادهای پرسنلی اطلاعات جامعی را به دست بیاوریم. فراموش نکنیم که ندانستن قانون، ما را از تبعات عدم رعایت آن نجات نمی‌دهد.

در مرحله بعد با تدوین یک چارت پرسنلی دقیق با همراهی متخصصین، تعداد پرسنل مورد نیاز و سطح آمادگی و تخصص آنان را تعیین و مشخص می‌کنیم، بعد از اینکه طبق چارت و جدول تدوین شده نیاز پرسنلی ما شفاف گردید، با بهره‌گیری از روش‌های مختلف جذب نیرو و انجام آزمون‌ها و مصاحبه‌های مرتبط توسط افراد ذیصلاح به استخدام نیروها اقدام می‌کنیم.

شاید نوشتن سطور بالا وقت زیادی لازم نداشته باشد ولی پیدا کردن نیروی انسانی اعم از آشپز، سرآشپز، سالن‌کار، صندوق‌دار، پیک و ... واقعاً امری زمان‌بر و دقیق است. از آن مهمتر، رفتار کاری و سیاست‌های شغلی کارفرمایان بعد از استخدام نیرو است که می‌تواند یک نیروی کاری معمولی را تبدیل به یک نیروی وفادار به کار و مشتاق به ارتقا و پیشرفت نماید یا بالعکس باعث ناامیدی و خمودگی یک نیروی باکیفیت و استاندارد بالا گردد.

رستوران‌داری و صنایع خوراکی علاوه بر جنبه تولیدی، جنبه خدماتی هم دارد و در تعامل مستقیم با مشتری است، از همین منظر نقطه حساس و کلیدی تماس ما با مشتری، پرسنل خواهد بود. هر چقدر پرسنل یک رستوران دارای هویت و شخصیت کاری قویتری باشد و همکارانش را اعضای یک خانواده بداند، برای ارتقا و پیشرفت این خانواده تلاش بیشتری خواهد کرد.

 نقش کارفرما در ایجاد این هویت و شخصیت جمعی بین پرسنل بسیار حساس و کلیدی است. سیاست‌های تشویقی و تنبیهی، امکان ارتقا شغلی بر اساس تلاش و قابلیت فردی، حمایت‌های مالی و روحی پرسنل در مواقع لازم، ایجاد و افزایش حس سودمندی در پرسنل، آموزش نکات کاری، بهداشتی، اجتماعی در قالب برگزاری ورکشاپ‌ها، تعامل کاری محترمانه بین کارفرما و مدیران و پرسنل عادی، نمونه‌هایی از راه‌های افزایش کیفیت پرسنلی و به تبع آن موفقیت یک بیزینس است. فراموش نکنیم که کار اگر همراه با هدف و انگیزه کافی نباشد یقیناً کیفیت مناسبی نخواهد داشت و این عدم کیفیت در صنعت رستوران بسیار زودتر از تصور ما بروز خواهد کرد.

 

نویسنده: حمید صادقی

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی‌برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.