شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

سیب زمینی سرخ کرده

دانستنی های رستوران / ۲۲, تیر ۱۳۹۸
سیب زمینی سرخ کرده
۱۶ جولای روز جهانی سیب زمینی سرخ کرده است. این خوراکی اشتها برانگیز و مشهور تقریبا در همه دنیا محبوبیت زیادی دارد، اما شاید خیلی‌ها ندانند که سیب زمینی سرخ کرده از کجا آمده است.

تا آنجا که تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد، بلژیک سرزمین خاستگاه سیب زمینی سرخ کرده است. در واقع روستاییان بلژیکی در فصل‌های گرم با گرفتن ماهی‌های کوچک و سرخ کردن آن خوراک تهیه می‌کردند و در زمستان با یخ زدن رودخانه‌ها به سرخ کردن سیب زمینی با همان روش پخت ماهی، روی آوردند. محصولی که مک دونالد به عنوان بزرگترین تولید کننده آن، نقش مهمی در گسترش مصرف آن داشته است.

دلیل اینکه این محصول بلژیکی را فرنچ فرایز نامیده‌اند به دوران جنگ جهانی اول برمی‌گردد. سربازان آمریکایی در بلژیک این خوراک خوشمزه را امتحان کردند و چون زبان رسمی بلژیکی‌ها، فرانسوی بود نام فرنچ فرایز را بر آن نهادند. سیب زمینی سرخ کرده در سرو سنتی خود در بلژیک با تخم مرغ سرو می‌گردد.

با گسترش این محصول در جهان شاهد پیشرفت تکنولوژی برای پخت سالم‌تر و سریع‌تر این محصول هستیم. دستگاه‌هایی با مصرف روغن کمتر و سرعت بیشتر.

سیب زمینی سرخ کرده

از معروف‌ترین کاربردهای سیب زمینی سرخ کرده به جز مک دونالد می‌توان به فیش اند چیپس انگلیسی اشاره کرد.

سیب زمینی، تاریخ پرفراز و نشیبی را طی نموده است تا به اقبال امروز دست یابد. روزگاری مردم اروپا آن را خوراک فرودستان و باعث بیماری می‌دانستند و زمانی پادشاه آلمان دستور به خوردن آن یا مجازات بریدن بینی داده بود.

در دنیای امروز، سیب زمینی سرخ کرده را به شکل‌های مختلف مصرف می‌کنند. ویتنامی‌ها با شکر و کره آن را میخورند و هلندی‌ها با پیاز خرد شده و کره بادام زمینی.

برای ما ایرانیان شاید یکی از آشناترین کاربردهای سیب زمینی سرخ کرده، استفاده از آن در کنار خورش قیمه باشد و خیلی از ما تجربه ناخنک زدن به سیب زمینی‌های سرخ شده قیمه را داریم.

 

نویسنده: حمید صادقی

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.