شماره پشتیبانی: ۷۲۱۱۳-۰۲۱

مرغ کنتاکی و پیدایش کی اف سی

دانستنی های رستوران / ۲۱, خرداد ۱۳۹۸
مرغ کنتاکی و پیدایش کی اف سی
فست فود کی اف سی توسط هارلند ساندرز تاسیس شده است شخصی که فروختن مرغ سوخاری را از رستوران بین راهی خود در کوربین کنتاکی، در دوران رکود اقتصادی جنگ جهانی دوم شروع کرد. ساندرز به پتانسیل فرانچایزینگ در صنعت فست فود پی برد و اولین شعبه خود را در سالت لیک سیتی در سال ۱۹۵۹ افتتاح کرد.

کی اف سی، مرغ را با کنتاکی در صنعت فست فود به شهرت رسانید و در بازار تثبیت شده همبرگر چالش و تنوع ایجاد کرد. کولونل ساندرز از تصویر خود به طور گسترده ای در تبلیغات کی اف سی استفاده کرد و خودش را به یک برند تبدیل کرد، تاریخ آمریکا او را هرگز فراموش نخواهد کرد.

کی اف سی یکی از اولین برندهای فست فود بود که در سطح بین المللی گسترش پیدا کرد و در اواسط دهه ۶۰ میلادی شعبه‌هایی در انگلستان، مکزیکو و جاماییکا افتتاح کرد. در سال ۱۹۸۷ رستوران کی اف سی، اولین رستوران غربی بود که در چین افتتاح شد. امروزه رستوران کی اف سی بعد از مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای دنیا به‌شمار می‌رود با ۱۸۸۷۵ شعبه در ۱۱۸ کشور دنیا و از این تعداد ۴۵۶۳ شعبه تنها در چین قرار گرفته‌اند که به عنوان بزرگترین بازار این فست فود تلقی می‌شود.

  • ۱۸۹۰- هارلند ساندرز در سال ۱۸۹۰ متولد شد و در مزرعه‌ای بیرون از هنری ویل ایندیانا بزرگ شد.
  • ۱۸۹۵- فوت پدر او در سال ۱۸۹۵ باعث شد تا مادرش در کارخانه‌ای مشغول به کار شود و هارلند به عنوان فرزند ارشد از خواهر برادرهایش مراقبت کند. او در سن ۷ سالگی از مادرش آشپزی کردن را آموخت.
  • ۱۹۳۰- در سال ۱۹۳۰ صاحب دکه کوچکی در نزدیکی پمپ بنزین در جاده کوربین شمالی شد و فروشگاه کوچک خود را به یک غذا خوری تبدیل کرد و غذاهایی مانند استیک و غذاهای محلی برای مسافرین سرو می‌کرد.
  • ۱۹۳۴- در سال ۱۹۳۴ رستوران خود را به طرف دیگر جاده منتقل کرد چرا که دید بهتری داشت و شروع به فروختن مرغ سوخاری نمود و برای بالاتر بردن مهارت خود یک کلاس هشت هفته‌ای درباره مدیریت رستوران در مدرسه هتلداری دانشگاه کورنل گذراند.
  • ۱۹۳۶- در سال ۱۹۳۶ آنقدر در کسب و کار خود پیشرفت کرده بود که توانست از فرماندار Rubby Laffoon لقب سرهنگ کنتاکی را دریافت نماید.
  • ۱۹۳۷- در سال ۱۹۳۷ ظرفیت رستوران خود را به ۱۴۰ صندلی افزایش داد و نیز یک متل در طرف دیگر جاده خریداری نمود و اسم آن مجموعه را کافه اند کورت ساندرز (Sanders court & cafe) گذاشت. ساندرز از اینکه آماده شدن مرغ‌ها در ماهیتابه آهنی ۳۵ دقیقه طول می‌کشید ناراضی بود و به دنبال راهی برای کوتاه‌تر کردن زمان پخت می‌گشت اگرچه به نظر ساندرز یک فرآیند بسیار سریعتر ممکن بود باعث خشک شدن مرغ‌ها و یا خوب پخته نشدن آن‌ها شود و از طرف دیگر آماده سازی مرغ‌ها از قبل باعث می‌شد تا مقدار زیادی مرغ در انتهای روز دور ریخته شود.
  • ۱۹۳۹- در سال ۱۹۳۹ اولین دستگاه پخت تحت فشار صنعتی وارد بازار شد که اساسا برای بخارپز کردن سبزیجات طراحی شده بود، ساندز یکی از آن‌ها را خرید و به یک سرخ کن تحت فشار تغییر کاربری داد و برای پخت مرغ از آن استفاده می‌نمود. در مقایسه با روش قبل، زمان کوتاه‌تری صرف پخت مرغ می‌شد در حالی که طعم قبلی و اصیل خود را حفظ کرده بود.
  • ۱۹۴۰- در جولای ۱۹۴۰ رسپی اصلی خود را با ۱۱ ادویه متفاوت نهایی کرد اگرچه هیچ گاه این رسپی در اختیار عموم قرار نگرفت اما او تایید کرد که در آن از نمک و فلفل استفاده شده است و ادعا کرد سایر ادویه‌های استفاده شده در این رسپی در همه آشپزخانه‌ها وجود دارند.

 

تجهیزات مورد استفاده در خط کنتاکی از ابتدا تا کنون

در ابتدا از اجاق و ماهیتابه جهت سرخ کردن مرغ‌ها استفاده می‌شد. در دهه ۶۰ به صورت رسمی از مدل LS Hartzog که جهت رستوران KFC  برای پخت ۲۰ عدد مرغ طراحی شده بود، استفاده می‌کردند، یک دستگاه بزرگ که ۱۶۰۰۰ دلار قیمت آن بود. این دستگاه هیچ گونه سیستمی برای فیلتراسیون روغن نداشت و روغن باید به صورت دستی فیلتر می‌شد و گاها سرخ کن تحت فشار منفجر می‌شد.

در سال ۱۹۶۹ مهندس شلتون سرخ کن تحت فشار را بازطراحی نمود، به نحوی که مجهز به سیستم فیلتراسیون و تایمرهای دقیق و کنترلر دما شد. بعدها فرد جفریس (Fred Jeffries) معاون پرزیدنت فروش در KFC ادعا کرد که این دستگاه فروش سالیانه آن‌ها را از ۲۰۰.۰۰۰ دلار به ۹۰۰.۰۰۰ دلار افزایش داده است. تا قبل از این، هلدینگ کابینت‌های رستوران‌های KFC از تجهیزات پخت کنتاکی متفرقه تامین می‌شد، اما امروزه هلدینگ کابینت هنی پنی، سرخ کن هنی پنی، سرخ کن مرغ کنتاکی، دستگاه پخت مرغ کنتاکی هنی پنی، سرخ کن تحت فشار هنی پنی، دیسپلی هنی پنی توسط شرکت HENNY PENNY هنی پنی تامین می‌شود.

 

نوع: شرکت تابعه

صنعت: رستوران

کانسپت: فست فود

تاسیس: کافه و کورت ساندرز،۱۹۳۰ کوربین شمالی، کنتاکی

موسس: هارلند ساندرز

دفتر اصلی: ایالات متحده آمریکا

تعداد شعبه‌ها: ۱۸.۸۷۵ (۲۰۱۳)

تجهیزات پخت کنتاکی: سرخ کن هنی پنی، سرخ کن تحت فشار هنی پنی، هلدینگ کابینت هنی پنی، دیسپلی هنی پنی

محصولات: مرغ سوخاری، چیکن برگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی های غیر الکلی، سالاد، دسر، صبحانه

درآمد: ۲۳ بیلیون دلار آمریکا (۲۰۱۳)

شرکت مادر: Yum! Brands

 

گردآوری: مهشید ذوالفقاری

*** تمامی مطالب متعلق به سایت کیت لاین می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.